Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Delar getter och hästar parasiter?  (läst 4844 gånger)

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Delar getter och hästar parasiter?
« skrivet: 14 sep-15 kl 06:56 »
Ja, frågan är ju egentligen i rubriken. Vi har köpt en gård och jag vill ha getter, kanske 4 st. Men vi kommer även att ha ett par hästar och jag vill helt eller delvis kunna ha dem i samma hage. Idag är 5 ha inhägnat. Kommer att hägna mer och räknar med att ha två st hagar på ca 4 ha och en på 2 ha (för skaldjur på tillväxt). Med möjlighet att öppna mellan de två på 4 så att de blir 8 ha tillsammans beroende på behov.

Min häst är en sån som alltid har lite högre värden på träckproven. Lilla blodmasken. Spelar ingen roll i vilket stall han står eller med vilken flock. Övriga har 0 men han har alltid 150-250. Trots att han inte längre är unghäst, 11 år nu. Kommer det att bli ett problem, att han smittar getterna om de går ihop? Har förstått att getter är mkt känsliga för parasiter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-15 kl 07:59 »
Med reservation för att jag inte har häst själv, och därmed ingen erfarenhet av just det, så är det ett allmänt råd till getägare från veterinärer att växelbeta med andra djurslag om det är möjligt, så jag tror du tänker helt rätt! Getter och får är små idisslare, och har inte samma parasiter som enkelmagade djur (hästar och grisar, t ex). Jag har aldrig ens sett när jag fått tillbaka träckprovsresultat från mina getter, att det skulle finnas någon Liten blodmask bland de parasiter som labbet letar efter.
Men...8 ha är väldigt mycket till 2 hästar och 4 getter. Endel av det kanske är vall, som ni tänker slå för att ta hö, och sedan låta djuren beta återväxten? Vallåterväxt är nämligen väldigt bra ur parasitsynpunkt, det räknas som i princip fritt!
Jag har växelbete med nötkreatur, vilket betyder att jag låter getterna (eller bockarna) beta först och ta det de vill ha, och sen släpper jag in nötterna som betar närmre marken än getterna gör (samma gäller hästar, vad jag har sett). Har också lärt mig den här betessäsongen att en bör försöka hitta det perfekta antalsförhållandet mellan djurslagen, för att växelbete ska funka optimalt. Jag har för närvarande för många getter och för få nötter, vilket gör att det finns ett antal hagar där jag kan släppa nötterna, men nästan inga där getterna och bockarna har tillräckligt att äta.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-15 kl 10:06 »
Enligt uppgift från erfaren medarbetare på SVA kan det möjligen vara någon magmask, som kan gå på både hästar och getter.  Men upplysningen är från 1980-talet, så ny forskning kan ha kommit fram.  Min sagesman höll då just på att pensionera sig, så han har antagligen lämnat det jordiska nu.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #3 skrivet: 14 sep-15 kl 12:15 »
Stort tack för jättebra svar! Anledningen till att jag inte kan ha så många djur är att jag vill ha dom utegående dygnet runt, året runt och det tar otroligt mkt mer på marken än om de är inne nattetid.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #4 skrivet: 15 sep-15 kl 13:19 »
Men getter sover ju på natten?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #5 skrivet: 16 sep-15 kl 05:30 »
Slitaget blir ändå större. Och mängden träck.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #6 skrivet: 16 sep-15 kl 08:20 »
Vad gäller hästar vet jag inte, men åtminstone getter sägs vara något som hos människor skulle kallas "mörkrädda", eftersom de har dåligt mörkerseende. De flesta getter jag känner söker därför upp en trygg plats för sin nattvila under betessäsongen. Det är ofta i närheten av en byggnad som har med människor att göra; människohuset, lagården, en maskinhall el dyl. Jag tolkar det som att det ger dem en känsla av säkerhet. Allra nöjdast hade somliga av dem varit om de fått sova inomhus året om, tror jag.

Vintertid märks tydligt vad getterna föredrar. Är det riktigt kallt trivs de, kan utan att blinka lägga sig ner på en hötuss och idissla fast det är 15-20 minusgrader ute. Efter kyliga nätter har de ofta frost i sin tjocka ragg!
Men om det blir en tövinter, regnar och blåser snålt och är 5 grader varmt...då är de inte lyckliga; snabbt ut ur vindskyddet för att äta och dricka minsta möjliga, och sen lika snabbt in i vindskyddet igen. Och där ligger de och surar. Dessutom är inte blött underlag bra för deras klövar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #7 skrivet: 16 sep-15 kl 12:33 »
Tack för bra info. :) Hästar står också mkt stilla vintertid, spar på energin. Men det blir mycket större slitage ändå när de är ute dygnet runt. Jag har haft hästar på lösdrift i 10 år under olika förutsättningar. Getter tär nog inte alls på marken på samma sätt, men eftersom att vi ska ha ett par-tre hästar också så kommer jag att ha få djur till att börja med så får vi se. En häst behöver ca 2 ha för att det ska finnas bete hela säsongen om de går på marken året runt, dygnet runt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #8 skrivet: 16 sep-15 kl 15:57 »
Det är bra att inte överbelägga så man har lite mark i reserv för eventuella parasitutbrott.
Om getterna går i alla hagar så har du inga rena beten åt dem ifall du behöver det vid tillfälle. Det bästa är att ha olika vinter och sommarhagar, och byta hagar ofta. Ett helt rent parasitfritt välkomstbete är också bra om man har killingar.
Många har inte mark så det räcker för att låta hagar vila, som min granne som har 6 hästar på 3 hektar, men trådskaparen verkar ju ha gott om bete. Ett problem kan ju vara om man söker betesstöd på hela arealen, då kan de ju inte vila, men du kan växelbeta istället.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #9 skrivet: 16 sep-15 kl 21:03 »
Vad gäller hästar vet jag inte, men åtminstone getter sägs vara något som hos människor skulle kallas "mörkrädda", eftersom de har dåligt mörkerseende.
Har de?  Jag har blivit frånsprungen i skogsmark i tilltagande skymning av getter, som inte verkat ha någon svårighet att se var de satte fötterna.  Att de går in på natten trodde jag berodde på en instinkt att undvika rovdjur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #10 skrivet: 16 sep-15 kl 21:15 »

Jag tror inte heller de har dåligt mörkerseende. Deras ögon lyser i mörkret när man lyser på dem med en ficklampa vilket är ett tecken på att de har bra mörkerseende.
De har också bra seende bakåt, dvs de har "ögon i nacken". Det är därför de har avlånga pupilller.

http://illvet.se/naturen/varfor-lyser-djurs-ogon-i-morker

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #11 skrivet: 17 sep-15 kl 08:12 »
Jag har alltid tolkat getternas vilja att uppsöka "säkra" platser när det är mörkt som ett tecken på att de har dåligt mörkerseende, och därmed känner sig skyddslösa på natten. Mycket möjligt att jag har fel!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #12 skrivet: 19 sep-15 kl 07:31 »
Jag har 2 ha till, slyskog. Det tänkte jag använda sommartid endast då det ligger i eget skifte där vatten ej är frostfritt framdraget. Där kan man ha dem när killingarna föds kanske? Och sen flyttar man alla tjejer när bockkillingarna blir könsmogna, så får dom gå kvar fram till slakt/försäljning.

Det var min tanke, vet inte om det är en bra ide i praktiken.

Jag vill helst inte dela upp marken i många små hagar, vill att djuren naturligt flyttar runt där betet är bäst för det blir ett jämnare slitage enligt min erfarenhet. Om marken är stor nog vill säga.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #13 skrivet: 22 sep-15 kl 07:06 »
Getterna bör av flera anledningar få killa inomhus. Dessutom bör de vara inne på nätterna minst den första månaden, gärna den andra också. En liten killing är ett lätt byte för en räv.
Min erfarenhet av stora beteshagar är att då trampar djuren ner mer än vad de äter upp. Jag tycker inte betesväxling i besvärligt, och det är dessutom en stor fördel i kampen mot parasiter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #14 skrivet: 23 sep-15 kl 13:19 »
Okej, ja det tål att tänkas på då. Alla djur fungerar ju inte likadant. Men det blir svårt för mig att ha hästarna i egna hagar, för de trampar ner så otroligt fort på små ytor och jag har så lite mark. Jag har börjat fundera på att eventuellt ha getterna i en mindre hage vintertid uppe vid stallet och sen låta dom gå på vallen med hästarna under sommarhalvåret - alternativt på dom 2 ha slyskog som ligger i ett annat skifte sommartid. Ja, man får klura lite, och prova sig fram.

Hur gör man då när de ska killa? Kan de gå i vinterhagen då eller måste jag ta in dom i boxar i stallet? Kan inte getter killa ute i hagen? Det är så jag sett det framför mig men jag är ju som sagt helt nybörjare. Känns tråkigt att ha dem i en mörk box inne i stallet i väntan på att de ska killa, när allt börjat växa och gro ute i hagarna.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #15 skrivet: 23 sep-15 kl 16:08 »
Om du har tillfälle, så missa för all del inte Livets Under - när en liten varelse föds till denna världen!   :D :D :-* :-*  Räkna 148 dagar från betäckningen, lär känna dina getters personliga dräktighetstid, och vilka som vill vara i fred när de föder, och vilka som vill att du "håller klöv" för att de ska kunna koncentrera sig på det stora jobbet.

  De få gånger det går galet måste du ju ändå vara där och hjälpa till.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #16 skrivet: 24 sep-15 kl 08:32 »
Om du har tillfälle, så missa för all del inte Livets Under - när en liten varelse föds till denna världen!   :D :D :-* :-*  Räkna 148 dagar från betäckningen, lär känna dina getters personliga dräktighetstid, och vilka som vill vara i fred när de föder, och vilka som vill att du "håller klöv" för att de ska kunna koncentrera sig på det stora jobbet.

  De få gånger det går galet måste du ju ändå vara där och hjälpa till.
Det hoppas jag verkligen att jag ska kunna få uppleva, alla gånger det händer. :) Men jag tänker mig inte att jag ska ta in geten, om den inte väljer att gå in själv förstås. Jag vill kunna ha öppet mellan hage och hus hela tiden. Går det inte att ha det så under killningen?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #17 skrivet: 24 sep-15 kl 19:15 »
Jodå, särskilt om du är personligen bekant med dina djur, och ser vad som händer.

  De flesta getter brukar utse en hörna åt sig när det börjar bli dags, och dit är det inte läge för kompisarna att sticka in näsan!   :o :o  Häftiga utfall med hornen före!  När sen förlossningen börjar på mera allvar, kan det vara svårt att flytta geten, ty hon har då "boat in sig" på den plats hon valt.  Många trivs bra i en tillfällig box av lösa grindar, där kompisarna är utstängda och hon känner sig trygg.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #18 skrivet: 24 sep-15 kl 20:27 »
Hur gör man då när de ska killa? Kan de gå i vinterhagen då eller måste jag ta in dom i boxar i stallet? Kan inte getter killa ute i hagen? Det är så jag sett det framför mig men jag är ju som sagt helt nybörjare. Känns tråkigt att ha dem i en mörk box inne i stallet i väntan på att de ska killa, när allt börjat växa och gro ute i hagarna.

Det hoppas jag verkligen att jag ska kunna få uppleva, alla gånger det händer. :) Men jag tänker mig inte att jag ska ta in geten, om den inte väljer att gå in själv förstås. Jag vill kunna ha öppet mellan hage och hus hela tiden. Går det inte att ha det så under killningen?

De kan gå ute tills de ska killa. Om du är hemma och har koll kan du ta in den inomhus när det sätter igång. Är du inte hemma, utan på jobbet i 8h, så tycker jag det är bäst att ta in dem några dagar innan så de inte killar ute i regnet eller snön. Efter att de har fått sin killing ska du ändå ta in dem inomhus i egen box så de får knyta an till varandra, och du kan kontrollera att geten sköter om sin killing, att det kommer mjölk ur juvret, ta bort ev propp i spenen, se till att ungen börjar dia inom 3-4h och inte svälter ihjäl det första den gör. Se till att mamman kommer igång och börjar äta hö ordentligt utan att behöva konkurrera om maten om hon är ranglåg.
Det är väl egentligen inget problem med att den killar ute i hagen vid vackert väder, men problem är det om de är ute nattetid när de är så små eftersom de kan bli tagna av räven.
Min erfarenhet av getter är också att andra getter är dumma mot varandras killingar. De kan stånga dem.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Delar getter och hästar parasiter?
« Svar #19 skrivet: 25 sep-15 kl 08:18 »
Om de har tillgång till hus, väljer de att gå in och killa? Eller föder de ändå mitt ute i hagen i dåligt väder?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 3 användare
xaelanar, GE202, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser