Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc  (läst 16553 gånger)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #20 skrivet: 27 jun-12 kl 11:57 »
Jag köpte två hackor från "denluckrajorden". Rätt rejäla grejer!

Skaften går enkelt att byta ut. De är lite tjockare i nedre änden och där "fastnar" hackan som är försedd med en konisk ring. Det innebär att du kan göra ett eget längre skaft och trä på. Men tyvärr kan du inte göra skaftet grövre, det måste ju passera ringen.

Broberg

  • Gäst
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #21 skrivet: 13 jul-12 kl 00:07 »
Jag köpte två hackor från "denluckrajorden". Rätt rejäla grejer!

Skaften går enkelt att byta ut. De är lite tjockare i nedre änden och där "fastnar" hackan som är försedd med en konisk ring. Det innebär att du kan göra ett eget längre skaft och trä på. Men tyvärr kan du inte göra skaftet grövre, det måste ju passera ringen.

Jag med. Den största, jordhackan heter den va? Och potatishackan.

Potatishackan verkar bra på alla sätt och vis än så länge.

Jordhackan också, förutom med att koningen i fästet inte stämmer med skaftets. Tänkte mig en reklamation, men tittade noga på bilderna på hemsidan och såg att det även där är usel inpassning på den, samt på storleken under också såg det ut som.

Fram med svets och järnbitar och fixat. Provhackat med pannlampa och det verkar bra än så länge.
Detta är dock inte acceptabelt för en 400-kronors hacka och dessutom kan många folk inte bygga om dylika grejer så att de fungerar.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #22 skrivet: 13 jul-12 kl 00:22 »
Jag köpte mig en fyllhammare från Karlstad redskap. Har inte provad den så mycket, men testat att rensa lite diken. Känns rejäl och bra, och det lilla jobb jag gjort med den har gått lätt.  :) Upplever att skaftet kanske är aningen kort, men det kanske är tänkt att vara så!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #23 skrivet: 14 jul-12 kl 00:55 »
Jag med. Den största, jordhackan heter den va? Och potatishackan.

Potatishackan verkar bra på alla sätt och vis än så länge.

Jordhackan också, förutom med att koningen i fästet inte stämmer med skaftets. Tänkte mig en reklamation, men tittade noga på bilderna på hemsidan och såg att det även där är usel inpassning på den, samt på storleken under också såg det ut som.

Fram med svets och järnbitar och fixat. Provhackat med pannlampa och det verkar bra än så länge.
Detta är dock inte acceptabelt för en 400-kronors hacka och dessutom kan många folk inte bygga om dylika grejer så att de fungerar.
  :D ...Provhackar man med pannlampa måste man vara en sann entusiast  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #24 skrivet: 14 jul-12 kl 01:00 »
Jag köpte mig en fyllhammare från Karlstad redskap. Har inte provad den så mycket, men testat att rensa lite diken. Känns rejäl och bra, och det lilla jobb jag gjort med den har gått lätt.  :) Upplever att skaftet kanske är aningen kort, men det kanske är tänkt att vara så!
Kan vara så du måste modda din fyllehammare...kanske testa att fästa en träbit provisoriskt så skaftet blir längre och prova...ett redskap kan ju inte passa alla om det inte är ett långt skaft så olika personer kan få rätt grepp beroende på fattning.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #25 skrivet: 19 maj-15 kl 13:09 »
Jag köpte mig en fyllhammare från Karlstad redskap. Har inte provad den så mycket, men testat att rensa lite diken. Känns rejäl och bra, och det lilla jobb jag gjort med den har gått lätt.  :) Upplever att skaftet kanske är aningen kort, men det kanske är tänkt att vara så!

Även jag skulle önska att de hade en variant med längre skaft, för dikesrensning, potatiskupning, bäddformning och en del andra jobb. Jag blir tyvärr trött i ryggen av att kröka rygg med det korta skaftet. Förutom det tycker jag fortfarande att det är ett mycket bra redskap och ibland är skaftet lagom långt, när man ska ta i och hacka eller dra ordentligt.

Kan vara så du måste modda din fyllehammare...kanske testa att fästa en träbit provisoriskt så skaftet blir längre och prova...ett redskap kan ju inte passa alla om det inte är ett långt skaft så olika personer kan få rätt grepp beroende på fattning.

Jag har en simpel variant: en ca två meter lång regel ca 1,5'x3' som jag fäst vid fyllhammarens skaft med två remmar. Den sitter fast hyfsat bra. Fungerar rätt bra vid dikesrensning och flytt av jordmassor. Regeln ger extra tyngd, så man måste aldrig tynga nedåt, bara dra. Däremot måste man förstås lyfta det ganska tunga och långa redskapet, men då kan man ta ett steg framåt så man kommer närmare tyngdpunkten. Redskapet skulle troligen kunna förbättras genom att skruva fast regeln i skaftet. Annars är det förstås rejälare att byta till ett längre skaft.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #26 skrivet: 06 jul-15 kl 01:09 »
 :D ...Var på B-tema och köpte deras kultivatorhacka, art.nr 14525 ... Tycker den känns bra...långt skaft gör att man valfritt kan välja kraft beroende på hur man fattar skaftet...stålet klingar  gott om man träffar en sten  8) ...Ligger gott i handen...när man krafsat eller hackat lite är det bara att lägga kultivatorhackan på sidan och jämna till....Säkerligen också perfekt att hacka vid husgrunder med...står även professional på den såg jag så den bör ju hålla då.... http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsverktyg/Redskap/Kultivatorshacka-2000032654/

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #27 skrivet: 06 jul-15 kl 10:51 »
Jag har också köpt denna och är nöjd relativt priset. Bra med en rejäl enhandshacka ibland. Dock lite grov för luckring, tenderar att flytta jord snarare än att luckra den. Men bra för att ta bort större ogräs. Kunde vara vassare i den breda eggen (hacksidan) men bör kunna slipas. (Dock knappast tillräckligt stark för markbyggnadsjobb, misstänker jag.)

Min favoritenhandshacka är en Pradines-hacka. Grovt sett samma utformning som Biltemas, lite nättare till formatet men mycket mer utvecklad i detaljerna. Där kan man tala om proffsgrejor. En något moderniserad motsvarighet är P267 här:
http://extranet.snaeurope.com/ProdBlock.aspx?sectionID=382&CatalogueID=5

Tyvärr är Pradines svåra att komma över i Sverige. Denna franska klenod köptes först av Sandvik, sen Bahco, nu Snap-On Tools, där den tillsammans med resten av Bahco utgör SNA Europe.
« Senast ändrad: 06 jul-15 kl 10:57 av Anders S »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #28 skrivet: 06 jul-15 kl 13:19 »
...Tror du menar denna ... http://gardeningtools.uk-beston.co.uk/find-bahco-p267-small-hand-garden-2-point-hoe-bahp267-uk/   ...Kom inte in på din länk...

Kan ju vara så att B-temas är lite trubbigare i spetsarna p.g.a säkerhetsskäl...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #29 skrivet: 06 jul-15 kl 15:16 »
...Tror du menar denna ... http://gardeningtools.uk-beston.co.uk/find-bahco-p267-small-hand-garden-2-point-hoe-bahp267-uk/   ...Kom inte in på din länk...

Ja det är den. Och de håller med mig:
"even better than expected – highly recommend!!!"

Citera
Kan ju vara så att B-temas är lite trubbigare i spetsarna p.g.a säkerhetsskäl...

Nä du, det är mycket mer som skiljer. Bahco Pradines-hackan har t.ex. en profilering där Biltemas bara är platt plåt. Det spelar en viss roll för hur hackan funkar  i jorden, tror jag, samt gör den nog styvare utan att behöva vara lika tung. Inte för att Biltemas är för tung, men Pradines hacka funkar helt enkelt bättre som trädgårdsredskap. Jag har använt båda. Men Biltemas har sin nisch och är värd sitt pris.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #30 skrivet: 06 jul-15 kl 20:56 »
Mitt favoritredskap är min bygelhacka, köpt på Lindbloms fröer. Den är perfekt till ogräsrensning. Tyvärr var den dyr. Men jag tycker den är så bra så jag har köpt och get bort, men då har det varit Nima som jag köpt dom hos,
kretslopp

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #31 skrivet: 06 jul-15 kl 23:19 »
Ja det är den. Och de håller med mig:
"even better than expected – highly recommend!!!"
Nä du, det är mycket mer som skiljer. Bahco Pradines-hackan har t.ex. en profilering där Biltemas bara är platt plåt. Det spelar en viss roll för hur hackan funkar  i jorden, tror jag, samt gör den nog styvare utan att behöva vara lika tung. Inte för att Biltemas är för tung, men Pradines hacka funkar helt enkelt bättre som trädgårdsredskap. Jag har använt båda. Men Biltemas har sin nisch och är värd sitt pris.


Såg en kund som skrev att handtaget brukade lossna på p267:an men övrigt nöjd. http://www.amazon.co.uk/Bahco-Small-Garden-Point-BAHP267/dp/B008EQS21G   . Profileringen nog för styvheten, enligt data väger p267, ca231 gram , B-temas ungefär dubbelt enligt gammal våg . Gissar B-temas är för lite hårdare tag...bland kirsrötterna  :D .

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #32 skrivet: 07 jul-15 kl 14:24 »
Såg en kund som skrev att handtaget brukade lossna på p267:an men övrigt nöjd. http://www.amazon.co.uk/Bahco-Small-Garden-Point-BAHP267/dp/B008EQS21G   . Profileringen nog för styvheten, enligt data väger p267, ca231 gram , B-temas ungefär dubbelt enligt gammal våg . Gissar B-temas är för lite hårdare tag...bland kirsrötterna  :D .


P.g.a. brist på profilering måste Biltema göra klorna bredare. Dessutom rinner antagligen jorden inte av platta tänder lika bra som profilerade. Det är därför den föser jord mer än luckrar den.

Min Bahco Pradines-hacka (P267 eller en föregångare) från ca 1990 har trähandtag som sitter bra. Jag ser på Bahcos info att de bytt till plasthandtag. Tråkig utveckling, även om jag förmodar att det är bra plast. Dock lite oroväckande att det lossnar för en kund. Men kanske kunde limmas fast om kunden brydde sig?

Bahcohackan är enligt min uppfattning väl värd sina 11,5 pund om den är lika bra som min, men tyvärr levererar inte företaget i Amazon-annonsen till Sverige.

Biltemahackan tror jag f ö är en standardvariant som de köpt in. Såg en till synes likadan för liknande pris i en engelsk annons för några månader sen.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #33 skrivet: 07 jul-15 kl 21:03 »
Limma plasthandtag är inte lätt... Slipade B-temas handkultivator, rötter från nyponros är inga problem bara smätter av...sedan är B-temas redskap liksom buktad så hugger man tag med klorna om ett segt ogräs kan man lätt bända upp det, har redskapet rakt upp då...verkar tåla tuffare röjning på lite svåråtkomliga ställen. Tillverkade själv en mindre och lättare modell som funkar kanon där det redan är någorlunda röjt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #34 skrivet: 08 jul-15 kl 10:38 »
Behövs väl bara något som får handtaget att sitta trögare-fastare, förmodar jag. Får väl titta på den biten om det blir aktuellt.

Slipa har jag tänkt göra. Dock tänker jag att det kanske i viss mån är självslipande, så det blir vassare efterhand, om man inte hackar för mycket i sten. Tycker det verkar vara så med vissa Biltemaspadar. Eggens form medverkar till detta, om jag inte misstar mig.

Hittills tycker jag Biltemahackan är bäst för att lossa större ogräs. Därnäst till att göra (för en enhandshacka) relativt kraftig jordbearbetning, kanske framför allt då man delvis vill flytta jord. D.v.s. ungefär som du skriver.

Hur tillverkade du din egen modell?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #35 skrivet: 08 jul-15 kl 12:33 »
...Tog ett kasserat spadblad , med vinkelslip och kapskiva kapade jag ur en ca 6,5 cm bred plåtbit längd ca 16cm , plåten är lite taperad så den lite tjockare änden till bladsidan...öronsidan den smalare då... svetsade på en liten rörstump 24mm innerdiam i mitten. Slipade in lite vid varje sida på plåten vid röret...öronen designades med kapskiva ca 1cm bredd i spets,sedan lite v-format...tryckte dit ett träskaft längd 38cm vilket var perfekt. Gör man så får man ett bra verktyg som fungerar ypperligt i lättare jord, ej testat i lera.

andtol

  • Gäst
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #36 skrivet: 10 jul-15 kl 16:37 »
...Tog ett kasserat spadblad , med vinkelslip och kapskiva kapade jag ur en ca 6,5 cm bred plåtbit längd ca 16cm , plåten är lite taperad så den lite tjockare änden till bladsidan...öronsidan den smalare då... svetsade på en liten rörstump 24mm innerdiam i mitten. Slipade in lite vid varje sida på plåten vid röret...öronen designades med kapskiva ca 1cm bredd i spets,sedan lite v-format...tryckte dit ett träskaft längd 38cm vilket var perfekt. Gör man så får man ett bra verktyg som fungerar ypperligt i lättare jord, ej testat i lera.

Lägg in några bilder! :)


andtol

  • Gäst
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #37 skrivet: 10 jul-15 kl 16:40 »
På tal om hackor:

https://www.facebook.com/tulanongo/videos/10153954559009502/

En härlig video från Afrika (?) där ett 20-tal män bearbetar jord med hackor i takt till musik.

Man förstår varför vi använder maskiner i jordbruket...

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #38 skrivet: 10 jul-15 kl 20:06 »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #39 skrivet: 11 jul-15 kl 07:54 »
Lägg in några bilder! :)

 Försöker peta in bilder  :)








 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser