Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hembygd helautomatisk äggkläckare  (läst 1779 gånger)

newinthegame

  • Inlägg: 34
    • Uppland
Hembygd helautomatisk äggkläckare
« skrivet: 24 okt-14 kl 13:25 »
Jag håller på med planeringen för min äggkläckare till nästa vår. Det vore trevligt med era synpunkter ang design och funktioner. Berätta gärna vilka funktioner ni saknar hos era kläckare. Planen är att den ska vara klar 1 Mars. Kommer självklart lägga upp ritningar när den är klar om någon är intresserad av att bygga en lika dann.

De krav jag har på kläckaren är:
Automatisk vändning av ägg.
Möjlighet att ställa in önskad temp.
Visning av temp, fukt, max/min värden.
Plats för minst 24 hönsägg eller 40 vaktelägg.
Totala kostnaden får inte överstiga 600 kr.

Värmen kommer skapas med hjälp av två glödlampor. Måtten på första utkastet är 600*400*500 mm (L*B*H). Den kommer klara av ca 80 vaktelägg. Jag bygger hela det elektriska styrsystemet själv.

De funktioner jag har just nu är;
Styrning av temp.
visning av fukt,
Möjlighet att ställa in önskad temp.
Max/min värden på temp.
Max/min värden på fukt.

Jag kommer ha två displayer som visar statusen. Den ena visar temp, fukt, max/min värden, meny för inställning av temp och tid i kläckaren. Den andra är till för övervakning av vändningen av äggen. Har lite planer på att automatstyra fukten men har inte riktigt kommit på hur jag ska lösa det det än.



Bilden visar det första utkastet på den tänkta designen. Den övre lådan är till för kycklingarna efter kläckningen. Kom gärna med massa synpunkter!

Mvh

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hembygd helautomatisk äggkläckare
« Svar #1 skrivet: 24 okt-14 kl 13:39 »
ett väldigt enkelt sätt att fixa fukt är att värma en vattenbalja om där är för lite fukt och om fukten är bra så värmer man bara luften

Dvs 2 lampor


nr 1 lampa i luften                        nr 2 lampa som sitter utan en metallskål men vatten

Om fukten är för låg så värmer man  lådan med lampa nr 2 och när fukten är bra så värmer man man lampa nr 1..

 

newinthegame

  • Inlägg: 34
    • Uppland
SV: Hembygd helautomatisk äggkläckare
« Svar #2 skrivet: 25 okt-14 kl 10:27 »
Tack för tipset! Det var smart. Kommer nog använda den iden. Men i stället för lampa under vattenskålen blir det nog ett effektmotstånd. Dom är små och kan limmas direkt på skålen. Borde räcka med 5-10 w tycker jag. Får bli att prova sen.

Alex s

  • Inlägg: 165
    • Uppland
SV: Hembygd helautomatisk äggkläckare
« Svar #3 skrivet: 11 nov-14 kl 19:53 »
Om du kan tänka tid 4-5 dubbla din budget så röstar jag för att du gör en likadan som jag gjorde :) du hittar tråden till mitt bygge i mitt inläggs "fotnot" ;)

En sak skulle jag dock vilja påpeka gällande ditt bygge - gör dubbla väggar - först då får du riktigt bra cirkulation på luften och en riktigt jämn temperatur. Alltså att luften sugs in i toppen och sen pressar till botten på maskinen mellan väggarna för att sen komma ut där nere :)
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

newinthegame

  • Inlägg: 34
    • Uppland
SV: Hembygd helautomatisk äggkläckare
« Svar #4 skrivet: 07 dec-14 kl 23:12 »
Tack för ett jätte bra tips! Har funderat på hur jag ska designa luftflödet! Ska sätta igång med bygget efter nyår. Just nu håller jag på att filar på styrsystemet. Mina kretskort som jag lät tillverka i kina ser ut att fungera perfekt.


newinthegame

  • Inlägg: 34
    • Uppland
SV: Hembygd helautomatisk äggkläckare
« Svar #5 skrivet: 09 feb-15 kl 11:41 »
Bygget har stått stilla ett tag nu i väntan på att man kommer ut till landet och kan påbörja bygget. Men lite planering har gjorts. Det mesta av styrsystemet är färdigprogramerat. Kom på ett häftigt sätt att automatstyra fukten med som jag ska testa. Det går ut på att man använder en "Ultrasonic Fogger" och sen blåser in den fuktiga luften i kläckare. Väntar på leveans tar nog ett par veckor. Den kostade ca 30 kr från Kina. På så sätt behöver jag i princip aldrig öppna kläckaren. För vändning av äggen har jag ändrat designen. Kommer rulla äggen på kläckarens botten i stället för att vicka dom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, kloge74, eremit1, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser