Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorv och larver i potatis  (läst 6629 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Skorv och larver i potatis
« skrivet: 20 okt-14 kl 21:15 »
Vi har odlat potatis i en Tillsammansodling tillsammans med andra privatpersoner och med skolan i år. Marken plöjdes upp i höstas och det var första året på ganska länge som det odlades här. Vi (och alla andra) hade stora problem med något som åt sig in i potatisen och lämnade bruna gångar efter sig.

Vi fick höra att det var vanligt att "gräslarver" (eller något sådant) angrep potatisen första, och kanske andra, året efter att man tagit upp nya odlingar som tidigare varit igenväxta. Ligger det något i detta? Kan vi hoppas att det blir bättre med tiden? Bör man göra något för att förbättra förutsättningarna (det finns en 4-årig växelbruksplan för odlingarna).

Dessutom var vår potatis ganska angripen av "skorv". Vad kan detta bero på? Vi hade fyra olika sorter där en (Rosella) var nyinköpt sättpotatis, två (Solist och Asterix) var andra årets sättpotatis (alltså sättpotatis från egen odling förra året så sättpotatisen var nyinköpt) och den fjärde sorten (Karna) har vi fått från en gammal bonde som odlat den i många år. Alla var angripna av skorv utom möjligen Rosellan. Den tog vi upp ca 4 veckor före de andra sorterna. Kan det var en sen upptagning (5/10) som gav extra mycket skorv eller är det sorterna som är olika utsatta?

Visst är det så att man ska undvika att använda potatis med skrov som utsäde nästa år?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Skorv och larver i potatis
« Svar #1 skrivet: 20 okt-14 kl 21:30 »
gräslarverna är troligen knäpparlarver, en gul liten rackare som lever av gräsrötter, året efter vallbrott eller dyl. finns ofta gräs kvar att kalasa på andra året där de förekommer mycket knäpparlarver är värst då det fortfarande finns mycket larver men inga gräsrötter så då går de på potatis, lök och många andra "underjordiska" växter skadas.  tredje året och frammåt slutar problemet !

skorv är mest skönhetsfel men kan se illa ut och vara fäste för annat skit vid lagring. stallgödsel,  högt PH i jorden och alkaliska gödsel gynnar skorv. en del potatissorter är mindre benägna att få det. sedan jag börja med täckodling och fick i ordning på marklivet och struktur har skorven minskat.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skorv och larver i potatis
« Svar #2 skrivet: 20 okt-14 kl 23:37 »
gräslarverna är troligen knäpparlarver, en gul liten rackare som lever av gräsrötter, året efter vallbrott eller dyl. finns ofta gräs kvar att kalasa på andra året där de förekommer mycket knäpparlarver är värst då det fortfarande finns mycket larver men inga gräsrötter så då går de på potatis, lök och många andra "underjordiska" växter skadas.  tredje året och frammåt slutar problemet !

Fast det varierar nog hur fort det här går på olika jordar. Troligen går det fortare på sandjord (eller lättare moränjord) än lerjord. Det du beskriver låter mer som lerjord. Det TS beskriver låter mer som sandigare jord eftersom problemet dök upp redan första året.
Citera
skorv är mest skönhetsfel men kan se illa ut och vara fäste för annat skit vid lagring. stallgödsel,  högt PH i jorden och alkaliska gödsel gynnar skorv. en del potatissorter är mindre benägna att få det. sedan jag börja med täckodling och fick i ordning på marklivet och struktur har skorven minskat.

Dock finns olika sorters skorv. Alla är inte gynnade av högt pH (om jag minns rätt).
Min preliminära erfarenhet från Dalarna är att man behöver få jorden i bättre kultur, med högre mullhalt (riktig humus, inte halvförmultnad förna) för att minska skorven. Men det beror nog på typ av jord och typ av skorv.

Kolla gärna in olika skorvtyper här:
http://svenskpotatis.se/om-potatis/skador-och-sjukdomar/

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Skorv och larver i potatis
« Svar #3 skrivet: 21 okt-14 kl 11:02 »
Tack för en intressant länk, Anders S. Svårt att se vilken sorts skorv vi fått på vår potatis eftersom bilderna var små men det spelar kanske mindre roll.

Hur ska vi göra med sättpotatis? Vad jag förstått så smittar skorv. Skadefritt utsäde borde vara viktigt men ska vi helt skippa årets skörd som utsäde eller räcker det med att vi letar upp knölar med minimala angrepp (helst inga alls)?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skorv och larver i potatis
« Svar #4 skrivet: 21 okt-14 kl 11:15 »
Vi har haft både skorv och knäpparlarver i de nybrytna potatislanden.  I år testade vi att odla i en bädd med papp i botten och sedan halm på det och då fick vi bra skörd och inga angrepp. Enligt vad vi har fått veta så går det att odla påbetat sättet i två år och sedan gödslar man upp landet och gräver om det. Under denna tiden skall larverna försvunnit. Givetvis så låter man dessa bäddar bli hem för andra grönsaker under ett par års tid efter det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skorv och larver i potatis
« Svar #5 skrivet: 21 okt-14 kl 18:02 »
Tack för en intressant länk, Anders S. Svårt att se vilken sorts skorv vi fått på vår potatis eftersom bilderna var små men det spelar kanske mindre roll.

Nej det är inte så lätt att se. Det kan också se olika ut beroende på omständigheter. Detta är mer som en allmän orientering. Men klicka på respektive skorvs namn så får du upp text och större bild!

Citera
Hur ska vi göra med sättpotatis? Vad jag förstått så smittar skorv. Skadefritt utsäde borde vara viktigt men ska vi helt skippa årets skörd som utsäde eller räcker det med att vi letar upp knölar med minimala angrepp (helst inga alls)?

Jag ser inga större problem med att ta eget utsäde (ett tag till) om ni kan hitta knölar som bara har lite skorv.

Jag har noterat att vissa typer av skorv verkar förvärras av sen upptagning, särskilt kombinerat med väta. Vanlig skorvtyper lär ju delvis ha med torka att göra, men jag täckodlar så jag får sällan så pass torrt. Det är också olika saker: plantan ska ha tillräckligt med vatten men jorden ska inte vara överdrivet fuktig (eller tät!) för att man ska ha chans att få fina knölar. Det senare kräver bra dränering och jordstruktur, samt att det inte regnar för mycket. På hösten regnar det mer (t.ex. den senaste tiden) och torkar mindre. Jorden kan då bli alltför fuktig även om den är bra dränerad. Allmänt sett mår knölarna inte bra av detta. Däremot om jorden är torr till måttligt fuktig så är det inte så bråttom att ta upp potatisen.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skorv och larver i potatis
« Svar #6 skrivet: 05 feb-15 kl 15:24 »
Jag tror inte det ska vara något problem att använda skorviga potatisar som sättpotatis. Det har jag själv gjort utan problem. Men min skorv har kommit när det har askats eller kalkats året före.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser