Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KONSTIGA "GLASBURKAR"!!??  (läst 3459 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: KONSTIGA "GLASBURKAR"!!??
« Svar #20 skrivet: 16 feb-17 kl 22:53 »
Kommer det från Asien kan man förvänta sig vad som helst! Där är det 0 koll på kemikalier..... OK jag förstår. Kristall använder jag inte alls till matförvaring utan "vanliga" glasburkar. Typ syltburkar och från butiker som livsmedel varit i...... så jag kanske inte behöver oroa mig för att få med bly i maten!? Eller arsenik.......

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: KONSTIGA "GLASBURKAR"!!??
« Svar #21 skrivet: 16 feb-17 kl 23:18 »
Tror inte det är någon fara.

Hur gör du med locken?

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: KONSTIGA "GLASBURKAR"!!??
« Svar #22 skrivet: 16 feb-17 kl 23:26 »
Jag hittade en hel banankartong på loppis med glaslock som jag använt. Behöver jag täta så har jag använt tyg av lin eller ekobomull och så lägger jag glaslock på. Funkar super! Syltburkar har oftast lock så det är bara återanvända burkar från butik som jag "gör om". Metallock använder jag inte. Dom går till återvinning. MEN det är sällan jag köper livsmedel i glas då jag odlar och vinterförvarar det mesta själv. Men ibland står man utan pga dålig skörd el. annat och då finner man sällan annat alternativ.....

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: KONSTIGA "GLASBURKAR"!!??
« Svar #23 skrivet: 17 feb-17 kl 12:29 »
När det gäller Europeiska livsmedel så är det mesta glaset tillverkat i Europa, tex Tyskland och Holland. (mosburkar, mm gjordes i allafall förr ofta i Holland samt en del andra länder i Västeuropa, har för mig att vi i Sverige hade egen tillverkning.).
Inte heller Polen använder gifter i glaset som kan lösas ut när det kommer till matkonserver idag.

Kristallglaset (av Europeisk tillverkning) är det kanske bara en eller två typer som innehåller bly eller arsenik som fortfarande tillverkas, det brukar vara dyra samlarpjäser. Merparten av kristallföremål gör det inte.

Tex Rommarglas och liknande innehåller, mig veterligen inte längre bly i glasmassan.
Det gröna utgörs av järnoxid.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 6 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, xaelanar, Trolle_85, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser