Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling SOS!  (läst 2081 gånger)

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
Kyckling SOS!
« skrivet: 20 aug-14 kl 20:27 »
Hjälp! Hittade just en av mina 5 veckors kycklingar nästan livlös. Den bor ute i en liten bur med sin mamma o tre syskon. Mamma o övriga hade gått in o lagt sig men lilla Madicken låg utanför. Hon lever men känns kall. Jag har lagt henne innanför min tröja o hon piper lite försiktigt. Teorier? Tips på hur jag ska göra?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kyckling SOS!
« Svar #1 skrivet: 20 aug-14 kl 21:19 »
Jag hade lagt in den under hönan,  stänga in henne där hon ligger, och sedan släppa ut dem i morgon under överinseende.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Kyckling SOS!
« Svar #2 skrivet: 20 aug-14 kl 22:13 »
Tack! Gav henne lite sockervatten och värmde henne lite inne. Flyttade sen in hönan i stora hönshuset o hängde upp en värmelampa innan jag la in kycklingen under mamman. Hoppas på att hon är pigg imorrn!

Kan hon ha blivit för kall o blöt ute? Det är tak på buren o den sitter ihop med ett litet hus där det är torrt och dragfritt.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kyckling SOS!
« Svar #3 skrivet: 21 aug-14 kl 07:11 »
Kycklingen borde inte ha blivit blöt och kall under de omständigheter du beskriver. Pigga, friska kycklingar ser själva till att gå in under mamman och värma sig vid behov.
 Men diverse missöden kan inträffa så att den inte kom in i tid.
Det är ju också möjligt att kycklingen är dålig och försvagad , och därför inte hängde med. Det visar sig när de kommer ut idag.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Kyckling SOS!
« Svar #4 skrivet: 21 aug-14 kl 12:34 »
Imorse var hon bättre o åt och drack iaf. Är dock inte pigg utan burrar upp sig och rör sig långsamt. Låter dem va inne under värmelampan ett tag till för att se om hon återhämtar sig.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kyckling SOS!
« Svar #5 skrivet: 21 aug-14 kl 14:04 »
Coccidios är inte helt otroligt med tanke på vädret,  det kanske kan ha regnat in lite.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Kyckling SOS!
« Svar #6 skrivet: 21 aug-14 kl 18:13 »
Hur ser man om det är coccidios och hur behandlar man? Finns det chans att hon klarar sig?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kyckling SOS!
« Svar #7 skrivet: 21 aug-14 kl 19:44 »
Står med hängande vingar, ofta i ett hörn. Äter dåligt.  Avföring lös, slemmig, ibland blodblandad.
Behandling sulfapreparat,  eller huskurer vilka jag dock inte kan uttala mig om.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Kyckling SOS!
« Svar #8 skrivet: 23 aug-14 kl 19:08 »
Fortsätter på denna tråd fast jag nu insett att den borde ligga under sjukdomar och skador.

Lilla Madicken kämpar nämligen på. Hon äter och dricker en del, men verkar ha stannat i tillväxt, jag har serverat A-fil med vetekli i några gånger per dag i tillägg till det vanliga kycklingfodret. Har inte sett någon lös avföring och de övriga kycklingarna mår bra så då borde det väl inte vara coccidios?

Hon piper nästan hela tiden, står lite uppburrad och vill helst ligga under mamma. Tycker att det låter lite när hon andas, kan hon vara förkyld? Lunginflammation? Vad gör man då? Alla tips och teorier mottages tacksamt.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kyckling SOS!
« Svar #9 skrivet: 23 aug-14 kl 21:24 »
Det kan vara lunginflammation. I så fall hjälper antibiotika, som kan skrivas ut av veterinär.
Men frågan är om det inte är något mer som är fel, eftersom hon hamnade utanför till att börja med,  och SÅ länge hade hon väl inte varit kall, skillnad om hon legat ute hela natten. Jag har haft kycklingar som råkat ut för värre avkylningar  än din, mycket värre, men som blivit helt återställda så snart de värmts upp.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser