Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken spis för att elda i tält?  (läst 4947 gånger)

Mossmoss

  • Inlägg: 18
    • Skåne
Vilken spis för att elda i tält?
« skrivet: 17 aug-14 kl 12:34 »
Är det någon här som har erfarenhet om att elda i vedspis i ett litet tält?

Jag är mest ute efter att kunna laga mat på spisen. Har en liten gjutjärnsspis men den väger ju så väldans + kanske är lite för bra för ett litet tält?

Är http://wildstoves.co.uk/wood-cooking-stoves/wood-gas-camping-stoves/wild-wood-gas-stove/ något att rekommendera istället?

Ska jag satsa på en stålspis som väger lite och får upp värmen snabbt..?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-14 kl 13:09 »
Kolla på ett stormkök.Det dom som man kan elda diverse olika bränslen i. Fara runt med en järnspis blir ett bök som du ska hitta ved till :)

Mossmoss

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-14 kl 13:33 »
Mm jo stormkök finns såklart. Är dock inne på ved som bränsle...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #3 skrivet: 17 aug-14 kl 13:38 »
Militärens kaminer är bra, men lite overkill för ett vanligt litet tält. Fina grejer de hade på sidan du länkade till.

Jag föredrar skorsten om jag eldar med annat än sprit i tält.

Mossmoss

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #4 skrivet: 17 aug-14 kl 13:50 »
Mm jag ägde ett militärtält med kamin innan, men tältet var för stort, och kaminen var inte avsedd för matlagning tyvärr.

Menar du bara ett enkelt rör?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #5 skrivet: 17 aug-14 kl 14:16 »
Japp, det blir så rökigt när man eldar ved så det är fint om röken får en egen väg ut. Krävs inte mycket till rör, men aluminium skall man nog låta bli. De som säljer moderna kåtor eller tipis har varianter att köpa. Själv har jag länge funderat på en enkel variant som man kan elda med pellets eller ved. Vanlig topp-förbränning, men utan roster och bottenluft. Finns säkert om man surfar runt i den stora världen utanför Sverige, men jag bygger en själv när andan faller på.

Det är skönt att kunna ha en långsamt brinnande kamin som driver ut fukt och kyla, utan att för den skull behöva sitta eldvakt.

Mossmoss

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #6 skrivet: 17 aug-14 kl 15:22 »
Mm... Du menar typ ett sånt brett rör man kan ha över en öppen brasa i t.ex. en stor kåta?

Jag är lite sugen på den där Wild Woodgas stove, tänker att den kanske förbränner all rök så man kan ha den inne i tältet utan någon skorsten alls. Men fastän det skulle gå får jag ändå ingen värme av den på vintern...

Kanske får bli gjutjärnskaminen ändå, men då måste jag hitta ett lämpligt rör+ett tygtält som klarar av värmen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #7 skrivet: 17 aug-14 kl 15:49 »
Nej, ett vanligt tunnväggigt rör, typ ett obehandlat stuprör, och plåtburk som man svetsar fast på sidan en halvmeter över marken.

Ta en titt på tuben så ser du lite lösningar, bl.a. den här  https://www.youtube.com/watch?v=bgmIVt0aKPk

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #8 skrivet: 17 aug-14 kl 16:02 »
Var för ens släpa med sig en massa bråte i onödan. För mig låter det vansinnigt. Har alltid kört med spade och presenning . Och det har fungerat utmärkt . Sommar som vinter.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #9 skrivet: 17 aug-14 kl 16:18 »
Att knåpa ihop en Ikeaspis blir billigare, än den i länken ovan.

https://www.youtube.com/watch?v=nJ_wLIO-hjk

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #10 skrivet: 17 aug-14 kl 17:21 »
Att knåpa ihop en Ikeaspis blir billigare, än den i länken ovan.

https://www.youtube.com/watch?v=nJ_wLIO-hjk
Tror du den är brandsäkrare än en grop med jorden uppvänd på sidorna ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #11 skrivet: 17 aug-14 kl 18:34 »
Vill man sitta i röken, så...

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #12 skrivet: 17 aug-14 kl 18:41 »
Hehe ibland är somliga dummare än andra   :)

Mossmoss

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #13 skrivet: 17 aug-14 kl 19:07 »
Nej, ett vanligt tunnväggigt rör, typ ett obehandlat stuprör, och plåtburk som man svetsar fast på sidan en halvmeter över marken.

Ta en titt på tuben så ser du lite lösningar, bl.a. den här  https://www.youtube.com/watch?v=bgmIVt0aKPk

Musiken i klippet var inget vidare men annars ser det väldigt bekvämt och bra ut. Har dock aldrig känt mig speciellt händig av mig, och någon svets har jag ej...

Citera
Var för ens släpa med sig en massa bråte i onödan. För mig låter det vansinnigt. Har alltid kört med spade och presenning . Och det har fungerat utmärkt . Sommar som vinter.

Spade och presenning funkar säkert. Jag har dock för avsikt att ha det någorlunda bekvämt då jag tänkt bo där en lång tid. Dessutom planerar jag att studera samtidigt och kan därför inte lukta rök.

Citera
Att knåpa ihop en Ikeaspis blir billigare, än den i länken ovan.

https://www.youtube.com/watch?v=nJ_wLIO-hjk

Aa har tittat på många sådana klipp. Andra gör dem av två konservburkar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #14 skrivet: 17 aug-14 kl 19:28 »
Har en kamrat som bodde i ett bra tält med kamin, Moskoselkåtan har jag för mig att den hette. De bodde bra i den. Tittade på nätet och hittade den, men vad jag minns så var kaminen av lite mindre modell än den som de kallar eldfell, men det sker väl produktutveckling hela tiden.  http://www.tentz.se/tillbehor.html

Tjejen han bodde med ville ha bra grejer, och det verkade vara kvalitet på de grejerna.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #15 skrivet: 17 aug-14 kl 19:33 »
Jo men ska man stanna kvar på samma plats lite längre kan det vara värt att lägga ner lite möda på en bra spis .Typ ett par större burkar eler liknande hur man nu vill konstruera den .

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #16 skrivet: 17 aug-14 kl 19:49 »
Tror du den är brandsäkrare än en grop med jorden uppvänd på sidorna ?

Säkerhet nämnde jag inte. Bara att den är billigare än liknande köpegrejs.

Ska man elda inne i tält, så vill man nog ha riktiga grejer, med skorsten.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #17 skrivet: 17 aug-14 kl 20:14 »
Säkerhet nämnde jag inte. Bara att den är billigare än liknande köpegrejs.

Ska man elda inne i tält, så vill man nog ha riktiga grejer, med skorsten.
Självfallet om  maska bo permanent under längre tid.ja utgick i att bo enkelt under att man för flyttade sig dagligen  typ .

gadniha

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Vilken spis för att elda i tält?
« Svar #18 skrivet: 29 aug-14 kl 01:20 »
Sorselekamin, 2350 SEK, Googla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 3 användare (1 dolda)
MickeMård, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser