Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angripet päronträd  (läst 5489 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Angripet päronträd
« skrivet: 21 aug-10 kl 12:36 »
På ett par päronträd finns det orange-röda fläckar på bladen. Vad kan det vara? Hm... skulle kanske försöka fixa en bild...  ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Angripet päronträd
« Svar #1 skrivet: 21 aug-10 kl 17:33 »
Päronrost
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Angripet päronträd
« Svar #2 skrivet: 21 aug-10 kl 17:38 »
Päronrost värdväxlar med japansk en. Lokalisera den, och ta bort den, så blir päronträdet friskt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Angripet päronträd
« Svar #3 skrivet: 21 aug-10 kl 17:47 »
Tyvärr är inte träden mina, de står på en ödetomt. Men hur påverkar det träden och skörden framöver?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Angripet päronträd
« Svar #4 skrivet: 21 aug-10 kl 18:02 »
Ofta spricker päronen innan de mognat, men lite skörd brukar det kunna bli i alla fall. Trädet tar sällan stor skada, det lever i många år, men skörden blir avsevärt lägre, och har ofta sämre lagringsbarhet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Angripet päronträd
« Svar #5 skrivet: 21 aug-10 kl 18:14 »
Finns det någon annan växelvärd för detta elände? Jag har sökt med ljus och lykta efter enar i mitt område, men inte hittat någon...Det är ju mest åkrar runt min tomt. Hur långt från päronträden ska jag leta?
//Dagg

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Angripet päronträd
« Svar #6 skrivet: 21 aug-10 kl 18:17 »
Upp till typ 600-800 m, om jag minns rätt. Dessa barrträd var vanliga att plantera under 70- och tidigt 80-tal. Päronrosten har bara några olika enar som växelvärd, efter vad jag lärt mig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gulhare

  • Inlägg: 32
SV: Angripet päronträd
« Svar #7 skrivet: 15 sep-10 kl 10:57 »
jag läste i någon trädgårdsbok att det där med enar ....tja...idag plockar de flesta bort enar när de upptäcker päronrost......och päronen får ändå päronrost. Så om du inte hittar enar i grannskapet är det bara att inse att du inte kan påverka något.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Angripet päronträd
« Svar #8 skrivet: 15 sep-10 kl 14:23 »
Jag har läst i ny forskning, och tror att SLU ger ut folder, om päronrost. Det beror definitivt på enar, annars är det en annan sjukdom. Men enarna kan vara ganska långt borta, upp emot 800 m, om jag kommer ihåg rätt. Så det kan vara svårt att hitta den skyldiga...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Angripet päronträd
« Svar #9 skrivet: 16 sep-10 kl 00:21 »
Jag hittar då inga enar i närheten, men det är klart att det kan finnas i någon trädgård borta i byn. Men dit in kan jag knappast går och gräva upp enar... ;)
//Dagg

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Angripet päronträd
« Svar #10 skrivet: 16 sep-10 kl 11:53 »
Jag hittar då inga enar i närheten, men det är klart att det kan finnas i någon trädgård borta i byn. Men dit in kan jag knappast går och gräva upp enar... ;)
//Dagg
Nä, det är ju just det... ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Angripet päronträd
« Svar #11 skrivet: 16 sep-10 kl 13:23 »
Fast jag har vid ett par tillfällen hittat angripna enar på annans mark (det är ju inte de vilda svenska enarna som smittar, utan de som många planterade på 70- och 80-talen, i vintergröna planteringar, så de finns nästan alltid i trädgårdar). Och när jag berättat om päronrosten, och visat hur angripen deras en är (syns som orangea svampiga klumpar, oftast på de lägsta grenarna, på vintern, på sommaren ser man oftast bara det som förtjockningar på grenarna, där barken inte ser normal ut), så har de alltid gått med på att ta bort enen, antingen på egen hand, eller så har jag hjälpt till. Inga konflikter, ingen har nappat på mitt erbjudande om att ge dem en ny buske som ersättning, de har bara snällt tagit bort enen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Angripet päronträd
« Svar #13 skrivet: 19 sep-10 kl 12:34 »
Det var intressant läsning!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Angripet päronträd
« Svar #14 skrivet: 19 sep-10 kl 17:52 »
Jättebra länkar! Tack!!!
//Dagg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 10 användare (3 dolda)
xaelanar, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser