Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ditt boendes historia.  (läst 51554 gånger)

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #60 skrivet: 18 sep-13 kl 13:22 »
Det kom en gammal man. Jag lever i en, på den tiden mangelbod. Numer ett hemman för en fridsökare. Även "galna hönstanten" har levat här enligt sägnen. Även jag har höns sa jag, är jag en galen hönskille då?. skratt hördes.

Även markägarens förrymda kor har bott i boden. På 50 talet blev det iordninggjort, det var en sån som jag. En fridsökare som drog igång det hela. Nu, år 2013, har jag fått veta åtminstone det. Nyfiken, vill höra mer.

Kärlek. Frid, Robert under eken.

Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #61 skrivet: 18 sep-13 kl 13:52 »
Det brukar finnas en hembygdsförening i de flesta socknar. Där samlar sig både gamlingar och historier om hus och folk. Det trevligaste är om man hittar någon som bodde i trakten förr, men man kommer ju inte längre bak än 70-80 år med förstahandsuppgifter. Men har man tur så har den gamlingen lyssnat på de gamla i socknen när han/hon var ung. Lycka till, det gäller att prata med de gamla innan de försvinner.

Halte

  • Gäst
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #62 skrivet: 18 sep-13 kl 14:07 »
Det bäst är, om man har möjlighet, att ha minst två gamlingar ihop och låta dem prata sinsemellan istället och då lyssna på konversationen och kanske styra den dit man vill. Jag håller på att skriva en bok om "min" bys historia och det jag märkt är att ställer man direkta frågor så minns folk oftast väldigt lite. Men sitter de och pratar med någon "jämnbördig", gärna i samband med alkoholintag, så ger det ena det andra så att säga och de mest fantastiska historier kommer fram.

Där med inte sagt att man inte ska fråga i "intervjuform", det kan ge en hel del det med om man är lite klurig med frågorna, men som sagt det bästa är att angripa gamlingarna när de är i flock.. Ställer man en fråga där och någon börjar svara så kommer snart diskussionen vara igång med snack hit och dit om korrekta minnen och/eller övertrumfningar i märkliga historier.

En annan sak jag märkt i mina undersökningar är att folkminnet tenderar att ge historien en nyans mera märklighet/hemskhet/whatever än vad verkligheten en gång i tiden gjorde.. :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #63 skrivet: 18 sep-13 kl 14:40 »
När man nedtecknar så är det viktigt att veta vad det är för en person som levererar historierna. Här i byn finns det de som kan konsten att försköna historien, men det finns även de som berättar skrönor som om de varit med själva. Och trovärdigt så in i norden.

Johann#

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #64 skrivet: 30 sep-13 kl 00:17 »
När man nedtecknar så är det viktigt att veta vad det är för en person som levererar historierna. Här i byn finns det de som kan konsten att försköna historien, men det finns även de som berättar skrönor som om de varit med själva. Och trovärdigt så in i norden.

Trevligt tips!

Innan oss här så var det en bonde som hette Hugo, större Vinbärs, krusbär och hallon odlingar då, finns även träd sått den dag Hugos äldre(?) familjemedlem föddes, 120 år på nacken har den i alla fall, en mastodont-ek och dito gran.
Far byggde ut huset med 4 rum och källare när vi var små, innan var det ett 4 RoK på ~65KvM. Ett tag var vi 4 yngre barn + mor och far i huset.






1/3 grenar från eken föll över gräskanten.
« Senast ändrad: 30 sep-13 kl 00:30 av Johann# »
Staden borde bli mer som skogen.

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #65 skrivet: 27 dec-15 kl 19:22 »
Vårt hus är inte så gammalt, men det har sin historia ändå. Det är byggt 1977 eller 78, av Percy Nilsson som är känd som byggherre till nån hockeyarena i Malmö, eller nåt sånt. De första åren bytte det ägare mest varje år, har grannen berättat. Hans eget hus blev färdigt först, så han passade snabbt på att bygga en stödmur mot sin tomt och asfaltera sin garageinfart - på mark som egentligen tillhör vår tomt. ;-)

Nån gång på 80-talet kallades en professionell trädgårdsdesigner in, och varenda prydnadsperenn i trädgården blommar i olika nyanser av lila. Vitilla, ljuslila, mörklila, lavendelila, syrenlila, rosalila, det är skickligt gjort.

Innan huset byggdes var det ett trädgårdsmästari på platsen och vi har grävt fram lämningar av växthus-grunder kors och tvärs under gräsmattan. Det är lite kul, vi skämtar om arkeologiska lämningar. Finns mycket rostigt järn och gamla sandlådeleksaker från sjuttiotalet i jorden.

 

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #66 skrivet: 01 jul-16 kl 00:53 »
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202140234385573&set=a.10202129143668312.1073741827.1779768292&type=3&theater
Årets byggprojekt blev att riva den gamla altanen pappa byggde på 70-talet. Den hade gjort sitt.
Nu skulle vi göra den så som den var tänkt. Inglasad och kanske tom frostfri.
Kollade pris på glas o hujeda mig. Kom att tänka på de gamla innerfönstren som stått i samma hörne på vinden i hela mitt liv. Nog borde dom funka. Och visst var dom ok.
Så nu tar jag bort gammalt kitt och hittar husmakarens autograf. Hur coolt som helst. Känns fel att måla över men jag har ju tagit kort.
//Luff

DanneDenFörste

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #67 skrivet: 12 aug-16 kl 00:58 »
Vi köpte huset för ca 12 år sedan utan att veta något alls. Gamlingarna i byn berättade snart en del, och på en vägg fanns ett gammalt fotografi från sent 1800-tal, där huset var en lanthandel och hela handlarfamiljen Larsson satt uppradade på grusvägen utanför. Samma bild såg vi senare i en tidningsartikel, där en del information även gavs om familjemedlemmarna på bilden, bland annat om den "snåla brodern" och att en av döttrarna på bilden var döende i lungsot. Familjen Larssons familjegrav ligger för övrigt på kyrkogården ett stenkast eller två härifrån. Jag vet inte när huset är byggt, men när jag renoverade köket för ca tio år sedan hittade jag en signatur i taket från 1842, och eftersom jag inte hört om något tidigare så gissar jag att det byggdes ungefär då. När vi bott här ett par år kom det en man som pratade om mätningar i marken, då man tydligen senare utökat lanthandeln med en bensinpump, och som jag vill minnas så fanns det möjlighet att tanka sin bil här fram till någon gång på 60-talet. Jag tror att jag även har sett en bild på huset med en gammal bensinpump utanför. I anslutning till huset finns ett gammalt välisolerat kylrum, där taket dessvärre håller på att kollapsa - så att riva det och bygga upp igen är en framtida plan. I uthuset står fortfarande en gammal sliten handelsdisk (som sett sina bästa dagar) och den lär få stå kvar där ett bra tag till.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #68 skrivet: 12 aug-16 kl 03:56 »
Huset jag hyrt i 4 1/2 år nu heter Nyen æn fast det ær ca hundra år gammalt och før øvrigt så vet jag inte så værst mycket. Men grannen berættade en gång att først var det bara en relativt stor gård i byn. Alla fyra barnen ville ta øver och stanna i byn så en tog førældrahemmet och de andra tre fick några hekter åker och lite skog var och byggde sig var sin stuga. Nyen fick en av døttrarna och hon gifte sig aldrig utan hon stretade på sjælv med någon ko och lite smådjur...

Mitt førældrahem som numera ægs av min ena brorsa vet jag mycket mer om. Allt ska jag inte skriva hær, men lite lagom... Det var størsta gården i Grytsjø. Man hade sju kor och minst en hæst + smådjur. Eftersom det var långt till nærmaste kvarn så ræknade man ut att om man byggde en damm mellan Stortjærna och Bastutjærn, och dæmde upp bæcken ner till Darn så skulle de bli vattentryck nog før att driva en vattenkvarn. Projektet lyckades och højde sen gårdens status. Jag vet inte om drængen Pelle var med och grævde dammen, men han var den starkaste killen på hela bygden. Pappa visade mig en sten bakom sommarladugården. Den hade en grop på var sida - inhuggna handtag! Han sa att den anvænde drængarna då dom hade styrketævling och den dær Pelle kunde lyfta den på raka armar. Skulle var roligt att veta vad den væger... Marken var stenig så det fanns gott om stenrøsen. Pelle kom på ett sætt att blir av med stenarna. Han byggde en kælke av løst virke - utan spik eller plugg, och då det var som alldra bæst skare så lastade han den med sten och skjutsade på. Då åkte den hela væger ner till sjøn och eftersom kælke var av løst virke så slogs den inte sønder. Och sen så fick han slæpa upp den igen... Många lass blev det. Dærfør ær stranden nedanfør gården vældigt stenig och det ær en hel del sten i sjøn också. Pappa sa att vedboden var ældsta byggnade på gården. 1700-tal trodde han. Då anvændes den till stall. Men sommarladugården ær också vældig gammal. Den har en fin stensockel och en dyngstad under. Den ær timrad och har inga fønster utan bara gluggar. Dørren ær lagom høg før en fjællko att gå in... Folk fick ducka. Båsen ær av træ och har inga krubbor, men på sommaren så betade ju korna så dom fick væl knappast något foder inne. I dyngrænnan ær det breda "sågbakar" och lyfter man på dom så blir det øppet ned till dyngstan, bara att skrapa ned skiten! Smart tycker jag. I hørnet finns det ett ganska stort hønshus utan næt, det ær galler av tunna slanor istællet. Pappa berættade att då han køpte gården så fanns det en ryggåsstuga på "gammtomta" men den hade spåntak som høll på att ruttna. Han hade inte råd att både lægga om taket på den och førbættra det nyare huset, det vi bodde i så dærfør rev han den istællet. Men att annars kunde den sækert ha varit intressant før hembygdsføreningen. Grunden finns i alla fall kvar och några av stenarna ær imponerande stora! På denna gård som en gång i tiden livnærde en storfamlij + en piga + 4 drængar bor nu en ensam gammal ungkarl, min bror och han har svårt att klara sig på den æn fast hen har ett litet sågverk. Ur led ær tiden!
« Senast ändrad: 12 aug-16 kl 15:33 av Nina W »

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #69 skrivet: 07 nov-16 kl 16:19 »
Hej!

Vilken rolig och intressant tråd. Vi har bara bott i 5 år på våran gård. Då jag fått reda på att den härrör från sekeskiftet 17-1800 så tyckte jag det skulle vara roligt att ta reda på mer. Jag hittade ganska snart ett "handtag" att börja från, det fanns uppgifter i "Gods och Gårdar" och där såg man att det varit kronofogdeboställe, och den sista kronofogdens namn var angivet. Då gick jag till kyrkoböckerna och letade reda på kronofogden och fick på det sättet veta gårdens "adress" i kyrkoböckerna och kunde följa de som bott på gården både framåt och bakåt. Jag tittade även i bouppteckningar som också fanns inskannade och publicerade på nätet. Det var mycket intressant att se vad de olika familjerna ägde i samband med att någon dog, det verkade som om man hade det ganska gott ställt när man var kronofogde.

Jag hittade också gamla historiska kartor på lantmäteriets webplats och såg att våran gård går att hitta tillbaka på kartor från 1600-talet. Så långt bakåt i tiden kom jag inte i kyrkoböckerna då de tidigaste huförhörslängderna är från 1752. Om någon är intresserad har jag publicerat det jag hittat på våran webplats www.spangalund.se

Hur ska jag nu gå vidare om jag hittar tiden till det? Jag tar gärna emot tips. Jag gissar att man borde kunna hitta information via några statliga arkiv när det gäller tiden som gården varit kronofogdebostad, men gissar att dessa inte går att hitta så lätt via nätet.

/Spånga

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #70 skrivet: 07 nov-16 kl 16:31 »
När man nedtecknar så är det viktigt att veta vad det är för en person som levererar historierna. Här i byn finns det de som kan konsten att försköna historien, men det finns även de som berättar skrönor som om de varit med själva. Och trovärdigt så in i norden.

Personer som jag då... (frånsett detdär sista orden, men jag jobbar på det...)  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #71 skrivet: 08 nov-16 kl 15:16 »
vilken kul tråd ;D.mitt lilla paradis är en klassisk parstuga,byggt 1870-tal i samband med att järnvägen karlshamn-vislanda banan byggdes.jag bor alltså i vislanda som var ändstation med lokstall m.m ,mitt hus byggdes som tjänstebostad till någon ,tyvärr ännu okänd.(forskar på det)men det var nog någon med lite status om man ser på bl.a kakelugn m.m då det inte är någon vanlig vit utan mer påkostad.järnvägslinjen var privatägd o gick nog bra i början på seklet.så småningom tog SJ över o huset blev privatägt.Linjen las ner -62 o rälsen revs upp.banvallen finns dock kvar o jag har den som tomtgräns mot väster.Köpte huset -85 o då hade det stått öde i ett 10-tal år.priset var därefter (10.000:-) o en av grannarna rådde mig att riva o bygga nytt.Skit heller sa jag då stomme o tak är i gott skick.Renoverade framförallt inne med badrum/toa,vatten, el,färg o tapeter.försökt spara allt ursprungligt o ta fram den gamla färgsättningen o tapet mönstren.har t.ex inga köksskåp för det fanns inte 1870 utan möblerar som man gjorde då med skänkskåp,kökssoffa m.m.har under årens lopp samlat på mig köksdetaljer som stämmer till husets ålder.Museum? nä,inte alls,allting fungerar o man hade  faktiskt rätt så praktiska grejor.Givetvis har jag kyl/frys,varmvatten o t.o.m micro men väl gömt.har de senare åren börjat forska i vem som bott i huset under alla år.Kommit till 40-talet men måste nu börja forska i arkiven då mina gamla grannars minne sviktar.dock har jag hört många roliga historier om en del av innevånarna.på 30-talet bodde här en änka med 5 barn.hon försörjde familjen med att hyra ut till rallare.50 m2 hyste dels famijen o dessutom 10-15 rallare utan rinnande vatten,usla matförvaringsmöjligheter sommartid o ett utedass.som dessutom låg vägg i vägg med stia o hönshus.hon skulle förutom mat också hålla med tvätt,. projekt framöver är ommurning av kakelugnen,nytt tak.det gamla eternittaket börjar ge sig men det finns tack o lov nytt o köpa. vill inte ändra utseendet på huset. Ulf

min forskning har nu lett till ett resultat som var lite förvånande.
jag har trott hela tiden att huset byggdes av järnvägsbolaget KVBJAB och letade alltså i deras arkiv efter ledtrådar till vad huset ursprungligt använts till.Dock hittade jag det aldrig i arkiven.
Nu är det löst,huset byggdes 1878 privat av en konduktör fast på järnvägens mark. ritningarna kom dock från bolaget så huset är byggt i samma stil som stationerna och banvaktsstugorna.det förklarar också "lyxen" som finns i huset,grönemaljerad kakelugn m.m.
konduktören bodde dock aldrig i huset utan det såldes relativt omgående till en annan  järnvägsanställd som  hade huset i 40 år till sin död.döttrarna ärvde det och hyrde ut det tills ett ägarbyte skedde på 50-talet.
IOM att jag nu lyckades identifiera huset i kyrkboken har jag lyckats följa de boende fram till sent 40-tal. de flesta var ju hyresgäster och jobbade oftast på järnvägen och bodde här 2-4 år innan de drog vidare.
pluset är att jag på jakt efter rätt husbeteckning också varit tvungen att kartlägga grannhusen,mitt hus är det andra som byggdes i området,Hus 47 på Vislanda Station.
Man hade inga gatuadresser i början då det egentligen inte fanns några gator utan bara kostigar .husen nämndes istället med nr efter uppförandeordning eller namn.
husen i mitt grannskap heter alltså Trekanten,började som backstuga tidigt 1800-tal och utvecklades till torp.torpet finns alltså kvar fast ombyggt på 30-talet.
Elneberg villa byggd 1949,elnedal byggt sent 30-tal,elnelund,numera rivet pga industriexpansion.
hela området heter Elnaryd,därav namnen.Det lilla småbruket tvärs över gatan heter Södertörn och fungerade också som grindvakt.det var här döttrarna som ägde mitt hus bodde.I stort är faktiskt området rätt intakt från 30-talet och då området är "färdigbyggt" daterar sig de nyaste husen från 50-talet.

så nu vet jag vilka som bott i mitt hus,vilka ägare det haft,när och varför det är byggt.tog några år men resultatet kom ju... ulf

andtol

  • Gäst
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #72 skrivet: 08 nov-16 kl 18:11 »
Roligt vad du fått fram, målarmäster!

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #73 skrivet: 10 nov-16 kl 17:31 »
Hej!
:
Ett litet tips om ni vill använda kyrkoarkiv mm

Gratisdagar nu i helgen för alla som är nyfikna på ArkivDigital - Allt-i-ett!


 
Lördagen och söndagen den 12-13e november öpnnar vi dörrarna till vårt digitala arkiv och ger alla som vill prova på ArkivDigital gratis tillträde.
Nya användare och de som har Bas abonnemang kan under denna helgen använda hela vår databas, Allt-i-ett.
 
Förutom alla fotograferade arkivhandlingar såsom kyrkböcker, bouppteckningar, domböcker, militära rullor mm får man även tillgång till våra register.

För att kunna söka i våra register måste vår nya programvara ArkivDigital 2.0 -beta installeras. Programvaran laddas ner via vår hemsida, klicka här!
 

/Spånga

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #74 skrivet: 10 nov-16 kl 18:51 »
Bra tips, arkiv digital har mycket bra information

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #75 skrivet: 11 nov-16 kl 21:46 »
Ja, vi hittade kartor från 1500 talet över delar av min fars gård.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #76 skrivet: 24 jul-18 kl 09:17 »
Vet inte om det visats innan. Men jag vill nog slå ett slag för www.kartbild.com.
Runt mitt torp så var det en himla skillnad på miljö över tid.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #77 skrivet: 24 jul-18 kl 10:05 »
Det som slår mig mest med den här tråden är hur mycket inavel och knepiga sexuella relationer det lär ha varigt, men det är sjukt intressant läsning och en jävligt bra tråd ide. För vi vet ju alla hur svårt det är att hålla de inpulserna i styr. ;) I mitt eget fall är alla gamla familjegårdar sålda eller bort ärvda till andra familje grenar. tyvärr. Kanske ett hus i löberöd om farmor behagar dö; men det vore synd för hon är så jävla skön.

toodillooo
Det där är en myt faktiskt, inavel var väldigt sällsynt, åtminstone inom allmogen. Kusiner behövde söka dispens hos kungen för att få gifta sig och det var inte så lätt för vanligt folk. Däremot var det en hel del sånt inom adeln, eftersom de ville gifta sig ståndaktigt och det därmed fanns en begränsad mängd folk att gifta sig med, och att de var vana vid korrespondens och byråkrati så de kunde söka den där dispensen. Jag hittade en rättssak långt tillbaka i familjen där ett oäkta barn kommit till och det sågs som en försvårande omständighet att föräldrarna var släkt i tredje led, det vill säga kusiners barn. Man visste mycket bättre än idag vilka man var släkt med och dom gifta man sig inte med.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #78 skrivet: 24 jul-18 kl 10:44 »
Man flyttade dock inte runt så långt som man gör idag, så på en bygd kan det vara många som har en hel del genetiskt gemensamt. Det kommer att suddas ut, liksom dialekterna. Synd på sätt och vis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #79 skrivet: 24 jul-18 kl 10:48 »
Jo, men det är ändå inte tillräckligt nära för att räknas som inavel. Och det tillkom trots allt nytt genetiskt material utifrån, åtminstone i de socknar jag kollat på. Till exempel flyttade de indelta soldaterna under 1600-1800-talen ofta mellan socknar, härader eller till och med län. De tog helt enkelt anställning där det var ledigt, även om det var långt hemifrån. Och även om en gård kunde följa familjen i hundratals år var det ju bara ett av barnen som kunde stanna, de övriga fick söka lyckan någon annanstans. Ibland på granngården, ibland betydligt längre bort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser