Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110084 gånger)

Axlahult

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #120 skrivet: 31 dec-17 kl 11:42 »
Maranello hela motorn sitter monterad i en gummiring men du kan ju ha locket öppet och titta vad som händer när du startar. Hoppar motorn till i sidled så är det upphängningsgummit som är svagt.
Starkmjoelk vi har även en N22 där motorn snurrade ojämnt, kom inte upp i full varv och gav avbrott vid vissa lägen på potten. Kontaktsprej i potten och lite surra fram och tillbaka så var den fixad.

Axlahult

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #121 skrivet: 31 dec-17 kl 11:43 »
Och tack för remlänken Maranello!

Gott Nytt!!! På er

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #122 skrivet: 31 dec-17 kl 13:16 »
Hej, vad bra att den här tråden var aktiv just när jag hittade den!

Jag har en Electrolux N20 som fungerar men har två problem. Dels utlöser överbelastningsskyddet för lätt, och dels ger hastighetsreglaget knappt någon effekt. Jag tänkte byta smörj i snäckväxeln och vända remmen för att se om det första blir bättre.

Det andra tror jag är ett elektronikproblem. Alla komponenter ser bra ut utanpå, inklusive kondensatorerna. Jag mätte triacen till 160 ohm mellan de yttre benen och oändligt mellan dem och det inre, vilket väl är ok. Potentiometern går mellan ca 50 kohm och 2 Mohm, men den är märkbart icke-linjär och har ett par stora hopp i resistans när den vrids runt. Jag gissar att det är orsaken till att maskinen är så ryckig när den regleras. Potten är märkt "Radiohm 470KA". Är det någon som vet vad den ska ha för egenskaper och om det finns någon lämplig ersättningskomponent? Eller vad annars som skulle kunna vara fel?

Potetntiometern är på 470 kohm. A:et betyder att den är logaritmisk snarare än linjär (alltså samma karaktäristik som används på t ex volymkontroller i radioapparater). Men den ska ändå inte ha stora hack i resistansen när man vrider på den. Eventuellt kan det gå att plocka isär den (vika ut plåtflikarna som håller kåpan över kolbanan) och se om något går att göra åt den. Exempelvis böja bladfjädern för glidkontakten för att få bättre kontakttryck eller flytta glidkontakten så den kommer på sidan av ett nerslitet spår i kolbanan.  Det bör gå att hitta något liknande hos t ex Elfa, Farnell eller andra elektronikfirmor, dock måste man ju kolla måtten noga så den man köper verkligen går att sätta dit. Räkna med att axeln kan behöva kapas eller planfilas för att ratten ska passa.

Om kondensatorerna är av den ökända Rifa-sorten så kan man fundera på att byta dem även om de ser bra ut utvändigt.

starkmjoelk

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #123 skrivet: 31 dec-17 kl 14:27 »
Tack Axlahult och Torbjörn,

Då borde den inte gå upp till 2 Mohm då. Jag ska kolla om den går att rusta upp. Det svåra är nog att hitta en som passar mekaniskt. Potten har ingen axel, utan reglagets axel klickar fast i hålet. Som tur är så verkar det finnas en italienare som säljer ut ett restlaget av identiska (https://www.ebay.co.uk/p/3-Trimmer-470k-Potentiometer-KA-Pt15-Radiohm/2145931435).

Kondensatorerna är av en nyare modell. För framtida referens så bifogar jag en bild av styrkortet i min N20.

Gott nytt år på er!

Axlahult

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #124 skrivet: 31 dec-17 kl 14:56 »
Det är exakt samma vridpotentiometer i vår N22. Jag sprutade kontaktsprej in i mitten hålet och snurrade på den några gånger. Som ny efteråt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #125 skrivet: 31 dec-17 kl 20:13 »
Skulle tro att en del trimpotentiometrar av märke Piher eller liknande kan passa. Kolla mått på några av de här t ex.
https://www.elfa.se/sv/passiva-komponenter/potentiometrar-och-trimpotentiometrar/trimpotentiometrar/c/cat-DNAV_PL_030606?q=*&filter_Resistans%7E%7EkOhm=470&filter_Resistans%7E%7EkOhm=500&filter_Category3=Trimpotentiometrar&filter_Buyable=1&filter_Manufacturer=Piher&filter_Effekt=0.25+W

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #126 skrivet: 05 jan-18 kl 10:22 »
Jag har en gammal N4 (2) från femtiotalet som jag har en massa tillbehör till bla köttkvarn. Jag tänkte ev. pensionera denna och köpa en nyare begagnad. Tex en AKM 3110 Typ N25. Fråga: Passar mina gamla tillbehör?

Sent svar men här kommer det i alla fall. :)
Jag tror att dina tillbehör passar. Jag har en maskin från 50-talet och en från 70-talet (tror den är det i alla fall) och rivjärnstillsatsen jag har till den tidiga passar även den nyare. Degbunken och det som sitter på armen passar båda.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #127 skrivet: 05 jan-18 kl 12:11 »
Funderar på en sånhär maskin trots jag har en vanlig köksassistent, denna känns som om den kanske är bättre att baka med, svårt att säga dock, hittade en relativt lokalt: http://www.findit.fi/sv/1223431.htm

Men det är nog låg prio... Kenwooden funkar ju, vill inte ha en massa prylar i onödan.

maranello

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #128 skrivet: 05 jan-18 kl 17:32 »
Jag börjar misstänka att snäckväxeln går trögt när den är kall och pga det slirar remmen och hoppar av. Vad tror ni?
När jag tar isär maskinen så ser jag klistrigt fett som är segt som sirap som har läckt ut från snäckväxeln.
Hur får man isär växellådan?

Utifall någon är intresserad så kan jag visa före/efter-bilder  :D
Det blev en aningens skillnad när det det kolaliknande klistret tvättats bort.



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #129 skrivet: 05 jan-18 kl 21:19 »
Har inga bestämda tips när det gäller smörjmedel för växellådan. Skulle kunna tänka mig att det ska vara ett halvflytande s k kuggväxelfett (samma sort som användes i styrsnäckor på en del bilar från 50- och 60-talet). Om du plockar isär den, så kolla om det finns delar av mässing eller andra kopparlegeringar i den, i så fall ska man undvika vissa fetter och oljor av s k hypoidtyp.

Det där kuggväxelfettet används tydligen numera bl a i vinkelväxeln på röjsågar och i snäckväxeln på många snöslungor. Så det bör gå att få tag i hos någon firma i motorsågs- och trädgårdsmaskinsbranschen.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #130 skrivet: 05 jan-18 kl 21:27 »
Funderar på en sånhär maskin trots jag har en vanlig köksassistent, denna känns som om den kanske är bättre att baka med, svårt att säga dock, hittade en relativt lokalt: http://www.findit.fi/sv/1223431.htm


Men det är nog låg prio... Kenwooden funkar ju, vill inte ha en massa prylar i onödan.


Slå till! Så billigt hittar man dem sällan i Sverige. :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

xxxxx

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #131 skrivet: 16 jan-18 kl 09:27 »
Om remmen hoppar av brukar det bero på att gummiringarna som håller motorn har tappat formen så att motorn sitter snett. Om de inte är alltför dåliga kan man vända dem eller byta plats på dem för att lösa problemet, annars återstår bara att köpa nya (jag tror de fortfarande ska finnas som reservdel).

Tack för tipset! Vi har en N4 och det visade sig att just detta med gummiringen gör att remmen delvis glider av och därför inte orkar med så tunga degar. Gummiringen finns inte längre som reservdel hos Electrolux. Är det någon som vet var man skulle kunna få tag i en sån gummiring, eller är det bara att skrota hela maskinen och köpa en nyare modell? Sitter det en likadan gummiring i nyare modeller så man skulle kunna köpa en nyare delvis defekt maskin och plocka över gummiringen?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #132 skrivet: 16 jan-18 kl 13:25 »
Fettet i snäckväxeln ska vara av livsmedelgodkänd kvalitet... Går tydligen att få tag i... Ett exempel...https://reservdelarvitvaror.se/shop/livsmedel-kuggvaxelfett-6338p.html   ....Kan höra med en vanlig affär som säljer maskiner eller googla runt och se om man kan få ett bättre pris...

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #133 skrivet: 17 jan-18 kl 09:28 »
Tack för tipset! Vi har en N4 och det visade sig att just detta med gummiringen gör att remmen delvis glider av och därför inte orkar med så tunga degar. Gummiringen finns inte längre som reservdel hos Electrolux. Är det någon som vet var man skulle kunna få tag i en sån gummiring, eller är det bara att skrota hela maskinen och köpa en nyare modell? Sitter det en likadan gummiring i nyare modeller så man skulle kunna köpa en nyare delvis defekt maskin och plocka över gummiringen?

Ankarsrum heter maskinen numera när den säljs. De kanske har gummiringarna som reservdel om den även sitter i de maskinerna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #134 skrivet: 17 jan-18 kl 10:55 »
Ankarsrum heter maskinen numera när den säljs. De kanske har gummiringarna som reservdel om den även sitter i de maskinerna.

info@ankarsrum.com

xxxxx

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #135 skrivet: 17 jan-18 kl 15:39 »
Jag mailade Ankarsrum och de svarade att de inte har den, med motivering att maskinen slutade tillverkas 1964. Vi får försöka hitta ett annat sätt att laga den. Just nu funkar den ändå för mindre degar. Synd att slänga saker som fungerar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #136 skrivet: 18 jan-18 kl 00:03 »
Jag har för mig att gummiringarna ska vara likadana även i 70- och 80-talsmaskiner. Även om de är av ett annat, troligen bättre material, och säkert har ett annat reservdelsnummer. En okunnig kundtjänstmänniska kanske bara konstaterar att numren är olika och inte kommer sig för med att göra några närmare efterforskningar för att se om delarna passar eller inte.

Sen finns också, som väl redan är nämnt i tråden, möjligheten att vända eller byta plats på gummiringarna om de inte är alltför dåliga.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #137 skrivet: 14 feb-18 kl 07:57 »
Den här hittade jag igår på OmaTori i Vasa för 30 euro, eller jag lämnade den att stå. Orkar inte dra hem mera grejer.


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #138 skrivet: 14 feb-18 kl 12:07 »
Är rullen av plast, så är den nog från 60-talet, tidigare var de gjorda av trä

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #139 skrivet: 14 feb-18 kl 13:02 »
Den där så hade trärullar faktiskt så den är gammal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser