Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vänja får vid gräs?  (läst 1831 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
vänja får vid gräs?
« skrivet: 30 mar-15 kl 07:55 »
Jag skaffade mina får i höstas så detta blir min första vår med får.
De har ätit hö hela vinterns och snart är det ju dags för bete.

Hur gör man med får?
Vänjer man dem långsamt vid gräs som man gör med hästar?
Eller är de inte så känsliga så man kan släppa dem i en gräshage direkt?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: vänja får vid gräs?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-15 kl 09:09 »
Jag fodrar mina med hösilage ute så de vänjer så då successivt. Du kan ju tillskottsfodra med hö några dagar för att på så sätt vänja dem. Vet inte hur andra brukar göra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: vänja får vid gräs?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-15 kl 10:05 »
Går dom inte ute och äter det lilla gröna som finns?
Då blir det väl en successiv övergång? klart att man kan erbjuda lite hö i någon vecka..
Det är aldrig för sent att ge upp.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: vänja får vid gräs?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-15 kl 12:37 »
Jo de går ute men det växer inte mycket gräs alls i vinterhagen. Det växer mest sly där så visst äter de lite bark och knoppar.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: vänja får vid gräs?
« Svar #4 skrivet: 30 mar-15 kl 13:15 »
Får kan nog få ont i magen av hastiga foderbyten, de som alla andra.  Men, som sagt, de noppar ivrigt de första gröna stråna som sticker upp.  I detta tidiga gräs finns extra mycket parasitlarver, om betet är infekterat.  Det är därför man brukar bjuda tackor och lamm (som är extra känsliga för parasiter) på "parasitfritt välkomstbete" på våren.  En särskild liten hage, som inte används senare under sommaren.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: vänja får vid gräs?
« Svar #5 skrivet: 30 mar-15 kl 16:57 »
Här där jag bor i norrland växer det så lite gräs i april så jag måste utfodra dem med hö ända in i maj så de vänjs successivt vid beta gräs. Jag släpper dem alltså i en sommarhage innan det växer så mycket gräs att de skulle klara sig på endast gräs.
Men grannens hästar står och äter hö mest hela sommaren så det går nog inte jämföra hästar med får. Hästar kan få fång.

Den enda känslighet jag märkt hos mina får är på hösten när de går och äter äckligt vattnigt fruset gräs istället för hö och har blivit dåliga i magen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser