Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, myror i växthuset  (läst 10186 gånger)

pita

  • Inlägg: 198
    • -
Hjälp, myror i växthuset
« skrivet: 28 jun-11 kl 12:04 »
Vad gör man? upptäckte en äcklig sörja av risgryn och dyligt i jorden igår mär jag grävde i växthuset :( Är det skadligt för växter/rötter?  bör man helt enkelt flytta/elimenera dom? Dom gör ju ingen skada direkt så länge man inte stör dom.

Svartmyror är det och dom bits faktiskt :o
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hjälp, myror i växthuset
« Svar #1 skrivet: 28 jun-11 kl 12:20 »
Återkommande tema. Vi har två rätt färska trådar med ungefär samma ämne:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=113623.0

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110277.0

Kommentar: Skadligheten är normalt sett låg till obefintlig, men se även de andra trådarna. Eventuellt är de också nyttiga. Äckligt får stå för dig (förstås). Ja de bits när man håller på i närheten av bona, men inte så illa tycker jag. Jag har själv blivit biten idag och igår när jag rensade i grönsakslandet. Om man vill bli av med dem i öppen jord så kan det enklaste vara att röra om i jorden. Kan behöva upprepas. Men normalt sett låter jag dem hållas.

pita

  • Inlägg: 198
    • -
SV: Hjälp, myror i växthuset
« Svar #2 skrivet: 28 jun-11 kl 13:07 »
Jo :-[ jag såg det sen, blev lite ivrig  :) Tack!
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 6 användare
xaelanar, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser