Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  befria djur  (läst 17265 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #20 skrivet: 16 feb-04 kl 09:59 »
Det shriniva och hans/hennes vänner gör må vara olagligt, egenmäktigt förfarande eller kalla det vad ni vill. Men en sak lyckas dom med, dom väcker tanken som skapar en debatt som kanske inte hade skett annars. Se bara vilken fart det blev här på forumenet!

Men hur vi än vänder på det och vilka metoder vi än väljer att utrycka vår ståndpunkt, så pågår det en rovdrift medans vi käbblar om vem som har rätt. Så käbbla inte för länge, utan koncentrera er på att lösa problemet på ett självkritiskt och konstruktivt sätt istället.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #21 skrivet: 16 feb-04 kl 10:04 »
Föresten så knske nån under denna rubrik kan förbarma sig över tuppen jag utannonserade den 20 Jan, -04, 08:19? Mamma vill verkligen inte slakta honom men snart blir jag tvungen att ta fram yxan.

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #22 skrivet: 16 feb-04 kl 12:31 »
Det är så jävla svårt att föra en diskussion på detta sätt.....
Det är lättare att PRATA, än att skriva..

Jag slutar att diskutera nu.... jag kanske inte är tillräckligt insatt, vem vet.

Eller så är man stelbent,  :-\Jag tycker synd om alla djur OCH människor som blir utsatta för elaka människor, MEN tycker annorlunda i om HUR man skall göra. Det kan vi konstatera.

Så jag lägger ner, hoppas du hittar ett hem åt dina hönor..

Vad behöver tuppen för nåt slags hem då? Är den "snäll"??
Skall dom inte ha några hönor att gå med???

Lottis

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #23 skrivet: 16 feb-04 kl 12:45 »
Kanske finns ett gäng pullor som saknar tupp där ute nånstans. Sånt vet man ju inte i förväg eller hur?  ;)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #24 skrivet: 16 feb-04 kl 12:51 »
 Jag är tyvärr helt emot såna här "befrielse" aktioner! Kaniner som i pressmeddelanden uppgavs ha givits fina hem och veterinärvård hittades skräckslagna i skogen av sin ägare. Man undrar ju om det är vanligt förekommande efter "räddningar"?
  Den enda vägen som funkar är att påverka genom hur man handlar sin mat. Eftersom alla påstår att det är bara pengarna som styr... Köp inte mat från "djurfabriker"...Men, då måste man betala vad det kostar att producera maten, och det är inte billigt....
 Hoppas inte djurrättsaktivisterna tror att produktionen av mat sker under de förhållanden som är bara för att bönderna tycker att det är så roligt att "plåga" sina djur. Alla bönder skulle säkert tycka att det vore jätteroligt att ha 3 kossor 10 höns och 2 grisar som dom hade tid att klappa på hela dagarna, men: Är konsumenten beredd att betala för vad det kostar att få fram maten så här? Nej!
  Själv köper jag aldrig kött eller ägg i affären men jag ser ju allt utländskt kött i köttdiskarna, och någonstans tar det vägen, förmodligen hem till konsumenter. Och ofta produceras maten utomlands under ännu vidrigare förhållanden, vi i Sverige har en ganska sträng djurskyddslag.
  Jag är självförsörjande med kött och får en viss överproduktion av ägg. Min hönor är lösa, har reden, sittpinnar, ja förmodligen allt en höna kan önska. Men om jag ska sälja äggen vill ingen betala det merpris som det trots allt blir att producera så här, "jag har ju ändå hönsen hemma på gårn, och nånstans ska jag väl göra av äggen" får man ungefär höra.
  Visst skulle det funka om vi alla vore självförsörjande, men dit är det tyvärr ganska långt ännu....
               Mvh
         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #25 skrivet: 16 feb-04 kl 13:07 »
Jo, nog är det den enskilde konsumenten som genom sina medvetna val kan skapa förändring. Hur ska man öka den medvetenheten tror ni?

Man talar ofta om "marknaden" som nånting ont som kommer utifrån. Men är det inte vi som är marknanden, allihop?

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #26 skrivet: 16 feb-04 kl 13:30 »
Skönt att höra att ändå inte var ensammen om mina åsikter.

Tack för det Charlotte.

Då kan jag köra mitt race åxå, med att så gott det går handla vettiga produkter.

Gruff.. jag har en granne som har höns, skall jag fråga???
Om dom redan har en tupp, fungerar det inte alls då???

Lottis

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #27 skrivet: 16 feb-04 kl 14:35 »
Lottis

Jag har förstått att du inte håller med om mina metoder. Men du har fortfarande inte givit något konkret exempel på vad som ska göras istället för att förbättra hönornas situation.

Ang. att vi blir sedda som idioter och inte blir tagna på allvar så är det något som lossnar mer och mer. Vi har fått stöd av vissa politiker på riksdagsnivå, en kommunfullmäktige i en kommun utanför Gbg har tagit hand om befriade hönor och flera kända namn i partikretsar har sagt sig vara villiga att delta i våra aktioner. Bara som exempel.  :)




lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #28 skrivet: 16 feb-04 kl 14:43 »
Ja du, tyvärr har jag heller ingen lösning på problemet. Det har jag aldrig påstått heller.


Det enda jag ser att JAG kan göra är att handla rätt varor, lära barnen att man behandlar levande varelser med ödmjukhet och kärlek.

Men jag önskar dej Lycka till med ditt arbete. Bra exempel där med politikerna.  

Lottis


shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #29 skrivet: 16 feb-04 kl 14:49 »
Charlotte

Den kaninfritagning du beskriver har inte något som helst med min organisation att göra. Jag tillhör ett nätverk som kallar sig Räddningstjänsten och vi är oerhört noga med att hitta hem åt djuren innan vi utför aktionen. Givetvis kollar vi även upp att det är bra hem.

Sen tycker jag att det är väldigt tråkigt att se vilken tillit du har till media. Media tjänar sina egna syften och är väldigt bra på att sensationsvinkla, vrida och vända på allt som kommer i deras väg. Jag är väl medveten om medias envägsinformation och partiskhet och är kritisk till allt de sänder ut.

Om du fortfarande är tveksam får du gärna höra av dig så kan jag säkert ordna så att du får besöka något av hemmen där vi placerat ut djur.

"Och ofta produceras maten utomlands under ännu vidrigare förhållanden, vi i Sverige har en ganska sträng djurskyddslag."

Javisst, vi har världens hårdaste djurskyddslag. Men det säger ingenting om hur djuren har det i praktiken.
Djurskyddslagen är totalt urvattnad skulle jag vilja säga och enda funktionen den har är en uppvisning av vackra ord som inte efterlevs i verkligheten på långa vägar. Tyvärr.

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
SV: befria djur
« Svar #30 skrivet: 16 feb-04 kl 17:50 »
Jag tror inte att ett enda fritaget djur fått det bättre,
tyvärr,alla har nog fått lida mer än i sina mimimala
celler. Nä varken Höns, Minkar eller Kaniner.
Hade en god vän som tog hand om 30 st. burhöns när de skulle avlivas, och då är de inte gamla.
Nytt hönshus med frigång både ute o inne. de blev inte gamla där trots god omvårdnad, den som levde längst
blev 2 månader.
De e inga Lantrashöns inte utan hårt avlade endast för eggen.
Att de skulle hjälpa att frita kanske en höna på miljonen ställer jag mej vrerkligen tvivlane till.
Men aktioner behövs men det måste finnas andra sätt.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #31 skrivet: 16 feb-04 kl 22:11 »
     Jag vet inte riktigt vad det är som media har vridit till av vad jag anser???
  Jag har många kompisar som är bönder, är själv uppvuxen på ett jordbruk, jag behöver inte kolla media för att ha åsikter...
  Jag tycker faktiskt att det är VÄLDIGT sorgligt OM politiker tror så lite på vad dom sysslar med att dom hellre tar till olagliga metoder än att jobba vidare med politiska åtgärder, hoppas jag aldrig har råkat rösta på någon av dom....
                          Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #32 skrivet: 16 feb-04 kl 22:34 »
 Jag måste bara påpeka att jag INTE tycker att hönsen har det bra på storhönserier eller att jag tycker att allt i vår djurskyddslag efterföljs.
  Det jag försöker påpeka är att vi som köper maten måste vara beredda på att betala för att få den producerad på det sätt vi vill. Man kan ju inte idka välgörenhet bara för att man tycker om att ha djur, även en bonde måste ju kunna tjäna ihop till sitt uppehälle.
  Jag tycker att det är märkligt att tex Godis, Läsk, Leksaker och  Sprit får kosta nästan hur mycket som helst, men det viktigaste av allt: maten, det ska djuruppfödare och odlare framställa giftfritt i Sörgårdsmiljö, gratis bara för att det är så roligt, märkligt!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #33 skrivet: 17 feb-04 kl 11:13 »
turlar

Först skulle jag vilja be dig titta på följande bilder:

http://hem.passagen.se/djurensratt/raddningstjansten/bilder/aktion13/linkoping3.jpg

http://hem.passagen.se/djurensratt/raddningstjansten/bilder/aktion13/linkoping4.jpg

Gå sen vidare till:

http://w1.111.telia.com/~u11116255/pippi/fem_dagar_senare.html

Det är samma hönor på bilderna. De här hönorna var som synes i eländigt skick när dom befriades. Jag misstänker att det var "dags" för slakt ganska snart. Ett par stycken dog ganska kort efter att dom kommit till sitt nya hem men de allra flesta lever kvar. (fritagningen ägde rum för ungefär ett år sedan)

"Att de skulle hjälpa att frita kanske en höna på miljonen ställer jag mej vrerkligen tvivlane till."

Det kan tyckas som en droppe i havet men jag tror inte det upplevs på samma sätt av varje befriad höna. 20 befriade hönor = 20 liv.





shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #34 skrivet: 17 feb-04 kl 11:24 »
Charlotte

 "Jag vet inte riktigt vad det är som media har vridit till av vad jag anser???"

Du skrev "Jag är tyvärr helt emot såna här "befrielse" aktioner! Kaniner som i pressmeddelanden uppgavs ha givits fina hem och veterinärvård hittades skräckslagna i skogen av sin ägare. Man undrar ju om det är vanligt förekommande efter "räddningar"?"

Det jag reagerade på var att du dels blandade ihop olika aktioner. Och dels att du förlitar dig på ett pressmeddelande sänt till media. Vem som helst kan ju skicka pressmeddelanden menar jag och det behöver inte innebära Sanningen.

"Jag tycker faktiskt att det är VÄLDIGT sorgligt OM politiker tror så lite på vad dom sysslar med att dom hellre tar till olagliga metoder än att jobba vidare med politiska åtgärder, hoppas jag aldrig har råkat rösta på någon av dom.... "

Även politiker är väl mänskliga nog att känna sig maktlösa ibland?







Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #35 skrivet: 17 feb-04 kl 11:30 »
"Du har försökt att ladda en sida som inte finns på Passagens medlemsservrar. Detta kan bero på någon av följande anledningar:

* Den angivna adressen är felaktig. Kontrollera stavningen och försök igen.

* Sidan är inte tillgänglig för tillfället eftersom medlemmen uppdaterar sidan. Försök igen senare.

* Sidan existerar inte längre på denna server."

Snälla, gör din research innan du slänger ut länkar som "bevis". För din egen argumentations skull.

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #36 skrivet: 17 feb-04 kl 11:42 »
Gruff

Lugn i stormen! sidan finns i allra högsta grad och funkar hos mig. Men testa den här istället:

http://hem.passagen.se/djurensratt/raddningstjansten/aktion13/index.html

Titta på bilderna från Linköping som finns nästan längst ner på sidan och klicka upp dom i större format. Funkar det?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: befria djur
« Svar #37 skrivet: 17 feb-04 kl 11:47 »
Jag är fullständigt lugn. Jag skrev "för din egen argumentation", för att jag vill hjälpa dig.

Att klicka vidare funkade bättre....tack!

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
SV: befria djur
« Svar #38 skrivet: 17 feb-04 kl 16:34 »
Fy fan vidrigt av ägarna av hönsen lika vidrigt att låta dem leva. Jag skulle nackat dem direkt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #39 skrivet: 17 feb-04 kl 16:48 »
  Låter verkligen Djurens befrielse front vem som helst sätta in Pressmeddelande på sin hemsida? Det råkar var så att jag vet att dom lösa kaninerna  hittades efteråt ifrån en tämligen säker källa.
  Jag har inte blandat in din organisation i någonting eftersom jag inte ens visste att den existerade förut.
  Jag tycker att det är fel med olagliga aktioner vad du än säger, vem ska bestämma vad som är så behjärtansvärt att protestera mot  så att man får ta till brott? Jag kanske tycker att det är mord att klippa gräs, får jag då gå runt och stjäla alla gräsklippare? Några andra tycker att det är fruktansvärt att vi ska köra bil på höger sida, (tex av någon  religiös anledning) får dom stjäla en pansarvagn och ramma alla "elakingar" som kör på fel sida, bara för att dom ska lära sig att göra som dom?
  Till din fråga om politikerna inte får vara mänskliga, mitt svar är till viss del: Nej! Dom är valda av oss för att styra samhället efter våra lagar. Vill dom använda utomparlamentariska metoder får dom bilda ett sånt parti och berätta i valrörelsen vad dom kommer att göra, då kan alla välja vem dom vill rösta på.
  Jag tror du har missat mitt inlägg där jag inte alls tycker att "djurfabriker" är bra, men om ni vill bli tagna på allvar av "den stora massan" så är det nog  genom att informera på lagliga vägar som ni kan komma framåt.
                                 
                      Mvh
                  Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser