Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minksäkring  (läst 3455 gånger)

Svanen

  • Gäst
Minksäkring
« skrivet: 16 maj-05 kl 14:11 »
Hej i morse så grävde ett djur in sig i vår hönsgård och dödade all 5 hönsen. Jag tror att det är mink! Vi har säkrat med gunnebostängsel mot räv nergrävt. Detta verkar inte funka. Vilken maskstorlek skall man ha fär mink, eller mm? :'(

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Minksäkring
« Svar #1 skrivet: 16 maj-05 kl 18:53 »
Fy så tråkigt :'(
Tror faktiskt inte att det går att stängsla ute minken då den är duktig på att klättra. Hoppas att du inte låter dig nerslås utan öppnar ditt hönshus för fler rara pullor :)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Minksäkring
« Svar #2 skrivet: 16 maj-05 kl 19:38 »
Ja, verkligen tråkigt!  :( Har också varit med om mink (en unge) som grävt sig in och skadade resp. dräpte mina ankor.  :'( Bara två ankor är kvar sedan det besöket. Rastgården som ska vara deras trygga borg förvandlades till en dödsfälla. Lustigt nog så hade valpen inte rört vare sig de vuxna hönsen, unghönsen eller kycklingarna, sånär som på en enda liten kyckling som bara var 1 vecka gammal. De lyckades väl hela tiden hålla sig undan, antar jag, men det är ju värre för en klumpig anka.

På stora byten, som ankor och säkerligen också höns, så biter minken sig fast i nacken och håller ett fast grepp för att trötta ut bytet. Ser ut som att den rider rodeo...  :(

Jag tror att det visst går att hålla ute även en mink. Men det krävs annat än gunnebostängsel, för de maskorna är för stora så minken kommer igenom. Vi har sexkantigt rävnät, samma som räv- och minkfarmar använder till burar och stängsel. Det tar sig ingen mink igenom.


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Minksäkring
« Svar #3 skrivet: 16 maj-05 kl 20:41 »
Sk. fyrkantsnät håller också alla rovdjur ute - inklusive skata, mink och råtta.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Minksäkring
« Svar #4 skrivet: 17 maj-05 kl 15:08 »
När vi sett mink i närheten av gården eller haft mink på besök i hönsgården så har vi alltid laddat minkfällan. Laddar man med böckling eller nå't annat smarrigt brukar man snabbt kunna fånga in dem. Sedan kan man antingen fara iväg långt bort och släppa ut den eller avliva den. Upp till en själv. Det är i alla fall enda sättet vi lyckats rädda våra höns undan minkar på. De kan som sagt klättra bra och pressa sej in benom smala springor ungefär som möss och råttor kan ta sej in överallt.
Synd iallafall på ankorna. Hoppas ni slipper fler besök.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Hönsmor

  • Gäst
Re:Minksäkring
« Svar #5 skrivet: 24 maj-05 kl 18:24 »
Ett djur man glömmer är ekorren, i alla fall gjorde jag det:-)

En kyckling försvann och ett kycklingägg blev urätet, och jag fattade ingenting?? råttor kunde det ju inte vara de lämnar ju spår efter sig hmm?

Men sen slog det mig !!vi har ju massor av ekorrar, det är ju hur lätt som helst för dom att klämma sig in i hönsgården och raka vägen in i luckan till hönshuset.
Och voila the dinner is served:-) hur söta de än är så är de ju allätare och rovdj

Så det var vi som åkte raka vägen och köpte undulat nät och inget mer tråkigt har hänt sen dess......peppar peppar ta i trä

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Minksäkring
« Svar #6 skrivet: 27 maj-05 kl 21:16 »
En bekant till mig har också varit med om ekorre som stulit ägg. Men den ekorren orkade inte få med sig äggen, utan rullade dem så långt det gick och när han var tvungen att hoppa för att komma ut så kunde han inte få äggen med sig. De låg uppradade som ett pärlband eftersom han gjorde tappra försök med flera ägg.  ;D

Det tog ett tag innan hon kom på vem som låg bakom "pärlbanden".

In i mitt hönshus vågar sig inga ekorrar om hönorna har kycklingar för då får de stryk.

Hönsmor

  • Gäst
Re:Minksäkring
« Svar #7 skrivet: 30 maj-05 kl 22:08 »
He he härligt hoppas mina hönor drar på sig boxhanskarna när det gäller:-)

Visst kunde jag tänka mig att offra nåt ägg till ekorren men det var synd att det var en kyckling i, men det är sånt som händer.....

Men nu kommer de inte in förhoppnings vis.

/Johanna


Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Minksäkring
« Svar #8 skrivet: 31 maj-05 kl 23:45 »
Yepp, mina tar defintivt till boxarhandskarna när det gäller.

Jag har en höna som alltid ger sig i lag med någon annan höna när hon har kycklingar. Mycket smart av henne eftersom det ger ökad säkerhet till kycklingarna. Förra sommaren när en kråka skulle till att försöka kalasa på lite dunisar så kom först den ena mamman farandes och kickade till kråkan. Men det skrämde inte kråkan desto mer, han bara backade lite och skulle göra ett nytt försök. Då kom nästa hönsmamma farandes som skjuten ur en kanon, och det var mer än kråkan klarade av. Möjligtvis hade han kunnat överlista en arg hönsmamma men inte två.

Nu har jag fyra hönor som delar på sina kullar och sover i samma rede på nätterna. En av dessa hönor är såklart hon som alltid ger sig i lag med någon annan hönsmamma. Hennes roll i denna kvartett är att vakta de små. Hon deltar även i det andra bestyret, men är det någon fara på lur så är det alltid hon som står i dörröppningen (de har inte tagit med sina småttingar ut än) redo att ta den första striden.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 3 användare
hofboss, ärt, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser