Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråkiga dvärghöns!  (läst 3844 gånger)

Hönsmor

  • Gäst
Bråkiga dvärghöns!
« skrivet: 05 mar-05 kl 06:35 »
Hejsan!
Jo det är så att jag har, el rättare sagt mina dvärghöns verkar ha väldigt stora rangordningsproblem el vad det kan vara.
Flocken består av en tupp och hans syrra båda är ganska unga sen är det 3 äldre hönor varav en är väldigt dominant, värper till punkt och pricka,högljudd.
Så fort tuppen kommer för nära går hon till atack och det är inte ett litet nyp utan dom slåss på riktigt som 2 tuppar!
 Vad beror det på att han är ung? har alldrig varit med om något liknande....
Sen ett till problem är att hans syster rycker fjädrar från hans huvud och äter upp dom! och rycker hon dom inte så ger hon dom en fin liten "lock" genom att slita i dom, de har all mat de behöver helfoder,snäckskal,matrester,grönt.
Nån som vet??
MVH
Johanna

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #1 skrivet: 06 mar-05 kl 07:34 »
Hur bor de?Har de stor plats?värkar väldigt märkligt./Anna.D

Hönsmor

  • Gäst
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #2 skrivet: 06 mar-05 kl 15:22 »
Hejsan!
Ja de har det ganska stort,de bor i en egen avskärmning från mina hedemora.
Jag tycker det är synd att det inte är fungererar lika bra som med hedemorornas tupp, för den tuppen är ju verkligen en kanon tupp som alltid tar hand om hönorna.
Han kan locka på dom i timtal,hjälper hönorna med värpreden osv.
Den här lilla tuppen verkar mest vara intresserad av att pippa och inget mer.
För även om en tupp är ung så borde han väl bry sig lite mer om hönorna?
Och inte finna sig i att få stryk av en annan höna och ge sig?
MVH
Johanna

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #3 skrivet: 07 mar-05 kl 08:43 »
Som ranglåg (tydligen mentalt svagare än hedemoratuppen) och ung får han nog tyvärr finna sig i att få stryk av hönorna. Är dessutom ledartuppen populär hos hönorna vill de inte ha någon underhuggare till denne utan anser ledaren god nog att ensam leda sin flock och den ende som är bra nog att bli pappa till deras kycklingar och även om dessa hönor går en bit från hedemoraflocken vill de hellre tillhöra den eftersom den flocken är starkare tack vare sin duktiga ledartupp.
Ibland blir inte vissa tuppar accepterade av hönorna och det spelar då ingen roll hur mycket han försöker cahrma dem, hur duktig och i våra ögon hur snygg han än är så tycker inte hönorna det. Vill man då ha en fungerande flock är enda lösningen att tillgodose deras krav, avlägsna denna tupp från flocken och erbjuda dem en ny. Antingen kan du ju i så fall prova en annan tupp av samma ras, kanske en lite äldre som har  mer pondus, eller så låta dem ingå i din hedemoraflock.
« Senast ändrad: 07 mar-05 kl 08:43 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Hönsmor

  • Gäst
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #4 skrivet: 07 mar-05 kl 12:50 »
Hej:-)
Jaha vad trist, jo du verkar ha rätt för den dominanta dvärghönan har rymt flera gånger in till hedemororna och visst kunde jag släppa ihop dem igen ,men det finns ett problem till.
När jag hade båda grupperna i hop så gick det jättebra med de 3 äldre dvärgarna men inte med lilltuppen och hans syrra, stortuppen gör ingen skillnad på att systern är en höna för han är lika elak mot henne som med brorsan, trodde att tuppar gillade alla hönor.
Men där hade jag fel!
Så ett alternativ är att behålla de tre äldre och göra sig av med syskonen men det tror jag tyvärr inte att jag har hjärta till....
Plus oxå att de har en väldigt speciell färgteckning som jag alldrig sett ens på bild....
/Johanna

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #5 skrivet: 07 mar-05 kl 15:52 »
Kanske du skulle kunna prova att sätta dem någon annanstans längre bort så de inte ser hedemororna och funkar inte det kan du kanske prova att släppa in de vuxna hönorna till hedemoragruppen, ta ägg efter dem och låta den lille få hönkycklingar som då blir en flock blandrashönor + den lille tuppen och hans syster. Då han blivit vuxen och "varm i kläderna" kan du så köpa in några nya dvärghönor till honom, eller då prova att sätta tilbaka de som nu spöar honom.
Lycka till, detta är inte lätt!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Hönsmor

  • Gäst
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #6 skrivet: 08 mar-05 kl 07:48 »
Tack för rådet:-)
Jag vet inte vad jag ska göra, för jag vill ju helst inte ha en blandning av dvärg och stor har hört att de kan få värpnöd?
Vi får se när det blir varmt ska dom få flytta ut till en sommar bostad...
Jag får grunna på det här:-)
Om du vill kika på mina höns och mitt hönshus kan du kolla här:-)
http://zion.olf.sgsnet.se:8080/gallery/gallery/albums.php
Kram

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #7 skrivet: 08 mar-05 kl 08:02 »
Mmm, vilka snygga hedemoror du har. Varifrån kommer de?
De små är också fina även om jag som inbiten hedemorafan inte tittar på dem riktigt på samma sätt... ;)

Inte får väl dvärghönorna värpnöd av att de går med stor tupp? Deras ägg är ju som de är ändå och blir inte större av att en större tupp befrutar dem. Den risk man tar är väl däremot att de kan bli kala på ryggen av att han är lite tung på dem men de verkar inte så pyttesmå, det är ju inga skägghöns i alla fall.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Hönsmor

  • Gäst
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #8 skrivet: 08 mar-05 kl 09:33 »
Tack:-)
Nu är jag lite förvirrad för du är väl Christina? på kackeltorget? som jag mejlar med?
/Johanna

Hönsmor

  • Gäst
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #9 skrivet: 08 mar-05 kl 09:37 »
Ja det är ju du:-)
Tuppen och den rapphönsfärgade hönan kommer från Cina stockholm,de 2 vita från örebro...

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #10 skrivet: 08 mar-05 kl 11:14 »
Ja visst och du är ju Johanna. Kollade inte vem "hönsmor" var. Hihi, ja dina höns är verkligen fina!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #11 skrivet: 10 mar-05 kl 12:07 »

Inte får väl dvärghönorna värpnöd av att de går med stor tupp? Deras ägg är ju som de är ändå och blir inte större av att en större tupp befrutar dem. Den risk man tar är väl däremot att de kan bli kala på ryggen av att han är lite tung på dem men de verkar inte så pyttesmå, det är ju inga skägghöns i alla fall.


Är det inte så att avkomman efter stor tupp-liten höna (eller tvärtom) kan ärva anlag för stora ägg samtidigt som de får en liten kropp? Med detta kan det bli värpnöd?

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Bråkiga dvärghöns!
« Svar #12 skrivet: 10 mar-05 kl 12:55 »
Detta gällde renrasiga dvärghönor och hedemoratupp. Deras ägg påverkas inte av vem som befruktat dem utan är lika.

Om blandrashönor däremot kan få denna kombination eller ej vet jag inte eftersom jag inte haft några sådana korsningar. Jag läste också detta i Hanegället men tror personligen snarast att äggstorleken anpassas efter hönan.
« Senast ändrad: 10 mar-05 kl 12:57 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser