Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många höns..  (läst 4272 gånger)

Neiklot

  • Gäst
Hur många höns..
« skrivet: 09 jul-04 kl 11:08 »

Hur många höns ska man ha för att dom ska trivas?
Och hur stor inhägnad/ hönshus ska man ha?

Jag har en bod som jag kan fixa till, den är ca nio kvm och har förr använts som hönshus.

Vilken ras är bäst, om man vill ha något ägg ibland och få dom att springa fritt?

Och - Hur i helsike får man dom att springa fritt? (och inte kutar iväg från gård'n)

Måste man ha en tupp?

Är det risk att hönsen äter upp grödorna (frön?) i landet eller pickar dom hellre sniglar och mask?
 
Vilket foder är bäst..osv..
Tacksam för svar.  ;D

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Hur många höns..
« Svar #1 skrivet: 09 jul-04 kl 14:34 »
Allt till ett par hönor och en tupp till 20-25 hönor och 1-3 tuppar.
Yta minst 1/2 kvm per höna, och inhägnad ju större desto bättre, bäst är om de kan gå fritt. Hönor smiter inte från hemmet, så du behöver inte "lära" dem att bli kvar. Fast har du någon granne "tomt i tomt" så kanske de gör ett besök där...

Fördel med tupp är att han har en vaktande och larmande funktion för flocken så hönorna kan gå på fodersök och sandbada i godan ro. Han håller även flocken samlad. Och så klart befruktar äggen, så utan tupp inga kycklingar. ;-)

Jag värnar om våra lantraser och rekommenderar dig att kolla upp dem. SLK har en hemsida där du kan kika på de olika lantrashönsen.

www.kackel.se

De kan säkert gå i landen, men jag har inga såna så jag vet inte hur ivrigt de skulle sprätta på "fel" plats. Hägna in landen är säkert en bra idé iallafall.

Foder kan vara allfoder från lantmanna och säd (havre, vete, korn) som bas, sedan äter de gärna allehanda gott från det egna köket. Fri tillgång till kalk.

Lycka till med hönsintresset!


Camilla

  • Gäst
Re:Hur många höns..
« Svar #2 skrivet: 11 jul-04 kl 16:31 »
De kan säkert gå i landen, men jag har inga såna så jag vet inte hur ivrigt de skulle sprätta på "fel" plats. Hägna in landen är säkert en bra idé iallafall.

Hej!

Efter Susannes svar har jag inte mycket att tillägga - håller fullständigt med på alla punkter. Men jag kan bidra med ett tips ang. höns & trädgårdsland.

Hos oss går hönsen fritt och grödorna är inburade. Dvs vi har satt upp ett lågt nätstängsel (80 cm högt "trädgårdsnät") runt landen. Det låter kanske som ett fjuttigt, lågt staket, men faktum är att när hönsen får går fritt och kan välja om de vill traska ut i skogsbrynet, sitta under vinbärsbuskarna eller gå någon annanstans, så går de helt enkelt åt ett annat håll när de kommer till staketet. Det har fungerat jättebra här hos oss, på tre år har vi bara haft höns på "fel" sida 3 ggr, och då har det varit en enstaka höna som landat galet efter en flygtur.

De lite tåligare grödorna - potatis, jordärtskockor och liknande - har vi inte inhängnade. Där får hönsen gärna sprätta lite och förhoppningsvis äta lite skadedjur också! :)

Jo, ett tips till har jag! Om du nu skaffar höns och tänker ha dem fritt, så håll dem gärna instängda i hönshuset ett par da'r först innan du släpper ut dem. Då vet de var de hör hemma och kommer att gå dit för att sova när du väl släpper ut dem.
Släpper du ut hönsen direkt du får hem dem finns det en risk att de väljer att sova ute, i någon mysig buske eller träd istället för att gå in i hönshuset....

Så skaffa du höns - det är hur roligt som helst!

Camilla
« Senast ändrad: 11 jul-04 kl 16:33 av Camilla »

Neiklot

  • Gäst
Re:Hur många höns..
« Svar #3 skrivet: 11 jul-04 kl 16:53 »
Tack för svaren båda två.

Jag trodde att det var som mer komplicerat än så att få dom frigående.

En annan sak!
Hur länge kan dom gå ute sen?

September?
Oktober?

Vintern kan (faktiskt) vara rätt tuff här nere.




Camilla

  • Gäst
Re:Hur många höns..
« Svar #4 skrivet: 11 jul-04 kl 18:49 »

En annan sak!
Hur länge kan dom gå ute sen?

September?
Oktober?

Vintern kan (faktiskt) vara rätt tuff här nere.


Jag bor ju i NV Skåne (inte hemskt långt från Blekinge ju) och mina höns går ut året om. Jag öppnar helt enkelt luckan och så får de välja själv om de vill gå ut eller stanna inne. De brukar för det allra mesta vilja gå ut en sväng varje dag, även på vintern. Det de inte gillar är snöfall/regn/slask (men vem gör det??  ;D) och om det är kallare än ca -15 grader brukar de bara vilja vara ute en liten stund.
Jag har ett litet "skärmtak" precis utanför hönshuset där det är snöfritt och så brukar jag skotta undan snön just runt hönshuset, så att de kan gå ut även om det ligger snö på backen. Det är ganska populärt, för djup snö gillar de inte att gå ut i!

Camilla

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Hur många höns..
« Svar #5 skrivet: 11 jul-04 kl 20:52 »
Jag upplever också att de kan avgöra själv när de inte längre vill gå ut. Kring -15 är gränsen för mina, är det kallare än så vill de inte gå ut. Så de får alltså vara inne några månader under vinterhalvåret, eftersom jag bor med rejält kalla och långa vintrar. Men det har lite med solen att göra också, för när solen skiner kan de gå ut korta stunder även om det är lite kallare än så, samt tvärtom också, när solen lyser med sin frånvaro så vill de inte gå ut överhuvudtaget. Snöns förskaffenhet har också betydelse och vad det är för variant på den; blötsnö, kallsnö, nysnö, djupsnö, tösnö, kornsnö, osv.

(Och så måste jag bara anmärka lite på Camillas inlägg....   ;D
JAG gillar snöfall (men inte blötsnö), och ankorna gillar regn och slask. Finväder för ankor är dåligt väder för höns.  ;))

Viljan till utevistelse kanske har med rasen att göra också? Jag kan iallafall tänka mig att det finns raser som är känsligare för utevistelse, med tanke på att det finns såna raser bland alla andra arter som hundar och katter t.ex.  




Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur många höns..
« Svar #6 skrivet: 12 jul-04 kl 13:51 »
Luckan står öppen året runt på dagtid.

Och det där om raser, stämmer. Mina "fina" raser är helkinkiga och inte heller särskillt härdiga. Medans mina Blomme går ut i vilket väder som helst.

Glöm inte kolla efter fruset vatten bara. En grislampa över vattenautomaten inne uppskattas även av hönsen.

Camilla

  • Gäst
Re:Hur många höns..
« Svar #7 skrivet: 12 jul-04 kl 14:11 »

(Och så måste jag bara anmärka lite på Camillas inlägg....   ;D
JAG gillar snöfall (men inte blötsnö), och ankorna gillar regn och slask. Finväder för ankor är dåligt väder för höns.  ;))

Du har det bra där uppe i norr, Susannne!  8) Snöfall i Skåne är 9 ggr av 10 detsamma som blötsnö, slask eller kanske rentav snöblandat regn *brrrr* ;D

Vad gäller raser och vilja till utevistelser kom jag precis att tänka på en väninnas höns (rashöns, namnet minns jag inte just nu) som är rejält benbefjädrade. De är inte något vidare lämpade för utegång i snö (skånsk sådan...) eftersom snön klumpar fast sig i fjädrarna på benen, och det gillar dom inte alls.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur många höns..
« Svar #8 skrivet: 12 jul-04 kl 14:25 »
Hmjo, det där om hur man får hönsen att veta vart dom hör hemma. 4 dagar tar det. Har du bara lucka i väggen så inhägna lite provisoriskt runt om med ett par pinnar och lite hönsnät dom 4 dagarna och ta bort efter det.

Köper du nya höns sen så indroducera dom till hemmaflocken  inne på natten när det är mörkt eller sätt in dom i en liten bur i hönshuset om dom kivas. Men det har jag aldrig behövt. Då följer dom hemmaflocken in sen på kvällen....

Men vissa lättare raser är hopplösa. Sätter sig i buskar och ska sova hur hemtama dom än är. Vi hade ett par minorkor när jag var barn som vi varje kväll fick bära in från syrenbärsån :-)

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Hur många höns..
« Svar #9 skrivet: 13 jul-04 kl 15:48 »
Du har det bra där uppe i norr, Susannne!  8) Snöfall i Skåne är 9 ggr av 10 detsamma som blötsnö, slask eller kanske rentav snöblandat regn *brrrr* ;D

Huga! Vilken rå kyla ni måste ha vintertid.  :(
Jag har bara vart i Skåne på sommaren och då var det så soligt och varmt och vackert!  8)

Men tänk på vad bra dina höns har det som kan gå ute året runt! Mina stackare måste vara inne en del av vinterhalvåret, men de verkar vara så nöjda ändå med tillvaron, trots att ytan från att springa fritt på gården begränsas till några ynka kvm.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
von tratt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser