Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägger alla hönor ägg?  (läst 34342 gånger)

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #60 skrivet: 10 apr-04 kl 16:08 »
Charlotte: Jag argumenterade inte alls för att inte ha tupp utan det var ju bara Ronny som skrev att man inte behöver  "oroa sig för att äta foster". Som sagt så har jag ingen erfarenhet av höns. Kan mycket om många andra djur men är helt "lost" på detta område.

Vad kommer det sig att man ska sätta ihop hönorna på kvällen?  ;)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #61 skrivet: 10 apr-04 kl 19:23 »
Sofia: Jag förstod att du var helt neutral! Det var bara jag som argumenterade, och jag argumenterade FÖR att ha tupp och svarade på frågan om vad (jag tror) att Ronny menade med att hönorna förlorar i längden på att inte ha tupp.
 På kvällen har man mörkt hos hönorna och dom sitter stilla och sover. Sätter man då dit nykomlingarna så hinner dom i alla fall få lite lukt av gamlingarna innan dagen gryr.
  Man kan kanske också flytta dom gamla någon annanstans och låta de nya acklimatisera sig lite innan gamlingarna kommer tillbaka.
  Jag tror att det kan vara olika i olika flockar hur nykomlingar tas emot, någon som vet? Jag har inte köpt in några hönor på ganska länge, men när jag sätter in egna unghönor till dom äldre brukar jag se till att ta flera, jag tycker risken att någon blir hackkyckling är mindre då, dom kan söka skydd hos varandra på ett annat sätt.
  Jag brukar se till att ha trätjära hemma när nya ska sättas in, om någon skulle bli hackad så kan man stryka på det så är det inte så intressant att hacka längre.
  Man får också hålla uppsikt på att någon inta får sår eftersom dom andra hönorna inte kan låta bli att fortsätta hacka där, det kan bli riktigt fula sår om man har otur.
                           Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #62 skrivet: 12 apr-04 kl 15:13 »
Att förklara sitt ställningstagande behöver inte vara detsamma som att försvara sig. Vill man sedan bli respekterad och slippa försvara sig är det bra om man inte angriper andras ställningstaganden och åsikter.
Minns också att "mördade" hönor inte värper några ägg, liksom inte heller döda bin gör någon honung...
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #63 skrivet: 12 apr-04 kl 15:21 »
Höns är utpräglade flockdjur och som sådana behöver de  en flockledare. Om man inte har någon tupp måste den ranghögsta
hönan tä på sig den rollen istället och det går visserligen men hönsen trivs inte lika bra som om de får ha en tupp. Det är inte naturligt för dem att ha en hönledare av flocken. Hon kan inte gala in reviret och inte heller försvara det lika bra som en tupp.

Tack för dina fina ord, Ronny.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #64 skrivet: 12 apr-04 kl 21:44 »
Att förklara sitt ställningstagande behöver inte vara detsamma som att försvara sig. Vill man sedan bli respekterad och slippa försvara sig är det bra om man inte angriper andras ställningstaganden och åsikter.
Minns också att "mördade" hönor inte värper några ägg, liksom inte heller döda bin gör någon honung...

Jag pratar inte om att förklara utan att jag ständigt måste FÖRSVARA mitt ställningstagande.

Kan du förklara det där med mördade hönor och döda bin? Kanska är trög men jag förstod inte vad du syftade på.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #65 skrivet: 12 apr-04 kl 23:23 »
  Ett tips för att undvika att äta kött från djur som transporterats i flera dagar utan mat och vatten (som Sofia skrivit) är ju att alltid köpa svenskt kött, för här förekommer inga sådana transporter....
 Sen blir jag lite fundersam över allt prat som förekommer om djurfabriker osv. Hur många "djurfabriker" finns egentligen i Sverige, vad är en djurfabrik?? För mig är en djurfabrik tex ett hönseri med små olagliga burar eller en lagård utan fönster med klimatanläggningar där djuren föds upp enbart på kraftfoder och aldrig får se dagens ljus....
 Men tex en gård med 300 kor som går i lösdrift och mjölkas med robot och kan gå ut på sommaren är inte en "djurfabrik" för mig. Det är en stor gård och jag skulle inte vilja ha det så, men djuren lever faktiskt ett ganska bra liv som är mer naturligt än att ha några hushållskor som står uppbundna på vintern. Djuren mår faktiskt inte sämre för att deras husse inte vet  om det är Rosa eller Majros han har framför sig. Korna lever i en koflock och har det förmodligen rätt bra...
 Därför undrar jag om djurfabrik har med antalet djur att göra eller djurhållningen? För jag tror inte att det finns så många "djurfabriker" i Sverige... Jag tror man kommer ganska långt med att äta bara svenskt kött om man vill äta kött som producerats djurvänligt...
                      Mvh
               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #66 skrivet: 12 apr-04 kl 23:32 »
 Sofia: Mitt inlägg om djurfabriker riktar sig inte till  dig, utan till  de "djurrättsaktivister" som jag ibland tror att om dom sett en film från tex USA på djur som lever si eller så... Då har alla djur det så på stora gårdar, även här i Sverige. För när man hör en del "djurrättsaktivister" prata så verkar det som om dom inte vet vad dom pratar om....
Ta inte illa upp Sofia ;) Nu har jag kommit helt bort från hönorna igen....
  Vi borde nog starta ett nytt ämne....
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #67 skrivet: 13 apr-04 kl 08:39 »
Vad det gäller sörjan i ägget så blir det, som Ronny också skrev, ingen sörja då man tillagat den.
Vill man att djuren ska ha det naturligt (ni brukar ju argumentera över att det inte är naturligt att döda djru utan de ska få leva och ha det naturligt) bör hönorna ha en tupp.
Att de djur som människan håller tama antingen hålls till produktion eller till sällskap för att de är trevliga och fina = prydnad är heller inget nytt, och framför allt inget som jag hittat på! . - Därför började jag för länge denna långa följetong  med att rekommedera dig Sofia att skaffa fåglar av prydnadsras om du inte vill ha några ägg. Då får du vackra sällskapliga och trevliga fåglar utan de negativa konsekvenser att de ger dig mat tilbaka.

Vad det gäller mördade djur och ägg resp. honung så menade jag att veganer brukar använda som argument att de inte vill äta något från mördade djur. Att de avskyr detta mördande av oskyldiga djur, att produktionsdjuren har det eländigt och lider o.s.v.
Jag tror inte ni behöver försvara mer mot oss än vi mot er. Om ni inte vill behöva försvara er bör ni inte kalla oss djurplågare och mördare heller! Ni vet ingenting om hur våra djur har det och jag känner mig väldigt förolämpad vid sådana tillmälen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #68 skrivet: 19 apr-04 kl 19:11 »
Hej Kicki

Vad vill du att jag ska kalla det där som finns innanför skalet?    
Jag antar att du förstår att jag vet att ägget inte ser likadant ut efter man tillagat det så varför tjata om det. Känns inte som att det tillför något i diskussionen.

Jag trivs lika lite med att av någon annan bli ihopbuntad med alla dåliga ,eller ens med alla bra, veganer som du förmodligen trivs med att bli ihopbuntad med alla som äter kött. Jag diskuterar alltså helst det som jag står för och inte det alla världen veganer står för. ;)

Jag är som sagt inte intresserad av att skaffa några prydnadsfåglar.

Jag vet inte vart du ville komma med det där med bin och ägg men NEJ jag köper inte honung heller. Jag äter dock honung när jag får från en släkting som har egna bin. Då vet jag att de tas om hand på bästa sätt.

Jag(som alltså inte är vi och alla världens veganer) har aldrig kallat dig mördare men ändå måste jag ju försvara mig...

Du har säkert helt rätt i att köttätare måste försvara sig mot veganer lika mycket som veganer mot köttätare.  Som vegan får jag ofta dåliga och taskiga komentarer om hur dum i huvudet jag måsta vara men jag skriker inte mördare till folk på stan för det.
Vad jag menade med att jag ständigt måste försvara mig, som jag förklarade innan, är att SAMHÄLLET accepterar köttisar men inte veganer. Det finns kanske, har ingen exakt summa, 40 000veganer "mot" 9 miljoner köttätare. Antar att du kan tänka dig att jag förmodligen stöter på fler köttisar i min vardag än du stöter på veganer. Dessutom upplever jag att många fler köttisar känner att de har rätt att klanka ner på min livsstil men vill ha respekt tillbaka, än veganer som gör likadant.

Det värsta med hela detta "bråket" är att vi förmodligen skulle ha mycket att prata om och kunna ha trevliga diskussioner om vi hade träffats och tagit en fika i det gröna.  Det verkar som om du och jag har en hel del gemensamt i och med att vi båda tycker mycket om djur och vill deras väl.  Att vi kanske lever eller vill leva nära naturen utan att förstöra den. Rätta mig om jag har fel :)
Sedan att vår syn på dödande är helt skild det är ju en annan sak.  Jag har nog någon slags religiös syn på livet, utan att tillhöra någon religion, och känner att allt liv är heligt.  Att jag likaväl hade kunnat bli född till en höna eller kanin. Och att när man bara har en chans att få leva här på jorden, vad jag vet, så vill jag att alla ska få chansen att få leva för sin egen skull och inte för någon annans.

Det är jobbigt att prata så här viktiga frågor över internet. Det blir lätt missförstånd och man tolkar lätt skrivna ord fel.

Jag drog inte igång någon diskussion, utan slut, här med vilje. Jag ville bara ha lite råd ang. höns.

Charlotte: Det finns otroligt många hönor som lever i olagliga burar här i sverige. Se utdrag nedan. På slakterierna här i sverige driver man t ex på djuren med el "pinnar".Minns inte vad det heter. Man slaktar dessutom kossor med näst intill fullgångna foster trotts att det är olagligt, vad jag minns, att ens transportera havande kor med långt gångna kalvar. Jag har själv sett en kalv förgäves kämpa för sitt liv inne mammas mage efter det att kon dödats, på ett stort  slakteri här i sverige.
 Eftersom det är olagligt att låta kalvar få näringsbrist för att få vitt "fint" kött här i sverige så är vi gulliga svenskar så fiffiga att vi transporterar de små kalvarna utomlands. Heja sverige, vilka djurskyddaslagar vi har!!

Taget från djurensrätts hemsida ang. hönorna:

"De allra flesta av framförallt västvärldens äggproducerande hönor sitter tätt ihoppackade i trånga burar. De får aldrig se dagsljus, kan inte sträcka på vingarna, sandbada eller värpa i ett rede. Deras fötter deformeras av burunderlaget, stressen provocerar fram hackning och åkommor som äggledarinflammationer, fettlever, bölder och svaga ben är vanliga. Enligt den svenska djurskyddslagen skulle värphönsen varit ute ur burarna 1999, men av Sveriges drygt 5 miljoner värphönor sitter ungefär en tredjedel fortfarande i bur. Av de hönor som slipper burarna, får de flesta leva sina liv helt inomhus och alldeles för tätt ihop."

Alltså sitter över 1,5 MILJONER hönor i små OLAGLIGA burar. De burarna som varit olagliga i 5 ÅR.  Vem straffas för det, INGEN, förutom hönorna.
Det finns myyycket mer material att läsa på djurensrätt om du skulle vara intresserad.
 Det finns mycket här i sverige som inte är vad det borde vara.
Jag har sett de sk "trivselburarna". Jag har också sett hur hönor ser ut efter att ha levt i dem. Det var ingen vacker syn... jag grät...

Jag kanske verkar arg och frustrerad charlotte och det är jag. Men inte på dig som person utan på att det är för få som vet att det faktiskt finns "djurfabriker" här hos oss i lilla snälla sverige.

Angående det här med respekt. Självklart ska alla människor visa varandra respekt. Men jag antar att du skulle ha svårt att respektera någon som t ex utnyttjar och sedan dödar små barn. Har jag rätt?  Om man ser kött(dödande av djur) som mord så har man kanske svårt att respektera detta. Jag respekterar absolut inte "köttätande" men jag respekterar människor. Jag TROR att det kan ha med detta att göra att du upplevt att respekten saknas från en del veganer.

Ha det bra alla, ta hand om era djur och varandra! ;)

I all välmening /Sofia

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #69 skrivet: 19 apr-04 kl 22:36 »
  Jo, visst vet jag att det finns höns i olagliga burar, och jag uttryckte mig oklart ser jag nu när jag läste mitt inlägg igen, när jag skrev att det inte finns många "djurfabriker" i sverige skulle jag ha skrivit att dom oagliga hönserierna är några av dom,det var så jag menade, men jag undrar vart dom andra djurfabrikerna finns?
                Mvh
           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #70 skrivet: 20 apr-04 kl 08:25 »
Trivselburarna är väl lagliga...så det är tyvärr inte bara de olagliga hönserierna som är dåliga. Inte sagt att alla hönserier är dåliga, kan hända att det finns de som är relativt bra.  /sofia

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #71 skrivet: 20 apr-04 kl 11:43 »
  Ja, trivselburarna är lagliga. Och ibland undrar jag om inte dom egentligen är bättre än lösgående höns i stordrift??  I en trivselbur kan i alla fall hönsen göra upp en rangordning. Hönor klarar inte av en för stor flock och alltså blir det ständiga rangstrider, måste vara otroligt stressande?? Det låter ju väldigt fint med frigående hönor, men tyvärr är det inte bra för hönsen.
 Då skulle konsumenterna behöva betala mycket mer för äggen så kunde hönserierna ha små grupper. Men varför göra det när man kan köpa billiga importägg med antibiotika i???
  Om jag fick ge ett råd till alla djurrättsaktivister så skulle det vara att påverka konsumenterna att köpa produkter från djur som haft det bra i livet. Det skulle hjälpa djuren som lever NU. Att få alla människor att tycka att slakt är mord och koncentrationsläger osv tar alldeles för lång tid, jag tror faktiskt inte att det går att göra alla människor till veganer inom en överskådlig framtid.
 Jag tycker också att kalvexporten är fruktansvärd, men precis som du vill att man ska ha förståelse för din syn på att slakt är mord osv så kanske du får lite mer förståelse för dom som exporterar när jag talar om att lönsamheten för att föda upp kalvarna själv är så låg att det är bättre att avliva kalven som nyfödd, att föda upp den vidare är förlust. Något som enligt mig är helt snett eftersom vi importerar kött...
                  Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #72 skrivet: 21 apr-04 kl 21:46 »
Hej Charlotte:

Ville bara dela med mig av en bild på en trivselbur. Tycker inte att det ser så trivsamt ut ::)

Sofia

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #73 skrivet: 22 apr-04 kl 05:26 »
 Jag sa aldrig att det var trivsamt! Men jag sa att OM man måste välja mellan dom och stora lösa flockar så är det kanske ett bättre alternativ för hönsen?? Eftersom en höna inte kan lära sig att identifiera fler än 50 (eller är det 30?? hinner inte kolla upp det just nu ska till jobbet) individer så blir det ständiga rangstrider i en för stor flock. Vi människor tycker ju att det låter bra med frigående höns men om hönan fick välja kanske den hellre skulle ha lugn och ro med sina medfångar i buren än att ständigt hetsas i en för stor flock??
                  Mvh
            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #74 skrivet: 22 apr-04 kl 08:38 »
Hej
Jag har aldrig sett det som, eller sagt, att det är ett bättre alternativ att ha 300 lösgående höns. Du blandar nog ihop mig med en annan vegan. Det är lika dåligt det! Tror inte att de har det så mycket bättre i de här små burarna dock. De som är av låg rang i flocken har inte en chans att komma undan de andra, vare sig det är i de små burarna eller lösående, när de är så många.
Har ännu en bild att dela med mig av. Detta är dock en höna i en av de olagliga burarna, som alltså över 1,5 miljoner hönor sitter i.

Sofia

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #75 skrivet: 22 apr-04 kl 08:39 »
Hm... lyckades såklart sätta in fel bild...här kommer den.

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #76 skrivet: 22 apr-04 kl 08:52 »
Jag kan inte på något sätt känna att detta är acceptabelt och därför  
äter jag inte ägg.

Charlotte:
Tror inte att de flesta veganer jobbar enbart för att försöka få fler eller alla att bli veganer utan för att förbättra djurhållningen. Något som vi faktiskt lyckats med på många håll.



Jag känner inte riktigt att jag orkar med att diskutera detta mer här. Det tar mycket på mina krafter eftersom jag känner att ingen här lyssnar ändå. Känner mig rätt besviken då jag trodde att man inte skulle försvara den stora industrin här på alternativ. Jag har andra saker i mitt liv som tar mycket tid och ork med. Som sagt, så kanske vi kan ta upp det här igen senare när vi alla har smält det som skrivits.
Jag ber er inte att bli veganer men tänk efter innan ni köper ägg i affären nästa gång. Många har kanske möjlighet att köpa ägg från någon som tar väl hand om sina hönor i stället för de som massproduceras. Jag vet att det kan vara svårt när man bor i en stor stad men då kanske det är bättre att sluta köpa ägg.

Starta gärna en ny tråd. Jag har fått svar på mina frågor här.

Sofia

Camilla

  • Gäst
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #77 skrivet: 25 apr-04 kl 20:41 »
Jag vill först av allt be om ursäkt för att jag inte besökt forumet så ofta den senaste tiden som jag, i egenskap av moderator, borde ha gjort! Jag har alltså inte följt den här diskussionen, utan först nu sett hur den utvecklat sig.

Sedan vill jag be er alla att i fortsättningen försöka svara på den ursprungliga frågan och inte sväva ut allt för mycket! Jag anser att hela den här diskussionen gick snett när någon plötsligt tog upp ämnet "veganer som befriat kaniner". Visst är det en intressant fråga, väl värd att diskutera den också, men vad i hela världen har det med höns och ägg att göra? I fortsättningen kommer jag helt enkelt stänga diskussioner som avviker från ämnet så här kraftigt!

Jag hoppas att inte du, Sofia, tappat lusten att skriva här i forumet och att vi alla kan fortsätta utbyta kunskaper och erfarenheter!  Vi har alla mycket att lära av varandra! :-*

Kram,
Camilla


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
javill, Sundance, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser