Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäckning - Lammning  (läst 4035 gånger)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Betäckning - Lammning
« skrivet: 18 mar-05 kl 15:01 »
Hej!
Jag har en fundering vad gäller betäckning och lammning. Jag vet ju inte om tackorna blivit betäckta, såg aldrig att något hände. Bara att baggen hade intresse. Nu undrar jag hur jag ska räkna ut beräknad födsel. Hur lång tid efter det att man släppt in bagge kan han ha fått kommit till? Räknar man från den dagen man släppte in honom eller kan man avvakta någon vecka?
Har någon något bra sätt att se på tackorna om de ska ha lamm? Mina är ganska skygga och vill inte att man tar på dem. Det går ju om man fångar in dem, men jag känner just nu att jag inte vill stressa dem alltför mycket.

/Lili  ??? ???

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Betäckning - Lammning
« Svar #1 skrivet: 18 mar-05 kl 15:38 »
Hej!

Det brukar ta ca 145 dagar mellan betäckning och lamning. Du kan alltså tidigast vänta dig lamm efter denna tidsperiod.

Det brukar vara svårt att se själva betäckningen, fåren föredrar nog lite privatliv där... Om man vill veta när tackorna blivit betäckta kan man använda en sele med färgstämpel på baggen.

När släppte du till baggen? Vad har du för ras? Många fårraser brunstar inte förrän på hösten så även om baggen går med tackorna hela året får man ändå lamm i mars-april. Detta betyder att om du har en ras som har relativt strikt årstidsbunden brunst kan du inte räkna 145 dagar framåt om du släppte till baggen i slutet av sommaren.

Var det en äldre bagge som varit med förut och som tackorna kände sedan tidigare eller var det en okänd ungbagge? Detta kan ha viss betydelse, framförallt för vissa individer.

Hur ser man på en tacka att den är nära att lamma? Jag har tama får som låter mig känna på dem. Jag brukar därför känna på juvret när jag vet att det börjar närma sig. Vissa tackor får juver kort tid före lamningen medan andra kan ha stort juver mer än en vecka så det kan vara lurigt innan man lärt känna de enskilda tackornas egenheter. Ett annat bra tecken är att se hur de ser ut i baken. Är de röda och svullna är det inte långt kvar.

När det är väldigt nära lamning brukar tackan dra sig undan den övriga flocken om hon kan. Oftast slutar hon äta och man kan se och höra att hon gnisslar tänder av smärta. Ett annat tecken är att hon krafsar i marken eller ströbädden.

Ett lite mer diffust tecken är att magen sjunker ner och ryggen sänks. Svårt att förklara...

Hoppas att du fick lite tips på vad du kan kolla efter!


Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Betäckning - Lammning
« Svar #2 skrivet: 18 mar-05 kl 21:40 »
Tack för tipsen!
Baggen släpptes in 10 oktober. Han är ung, född i juni, så det är första gången han används. Fåren är av rasen Åsenfår. Tre av tackorna har varit mer för. En är född i år, mars.

Jag tycker juvren ser lite större ut, men de är inte spända och röda. Den unga tackan är lite svullen i baken.

Det är väl bara att ha is i magen och hålla dem under uppsikt. Det är första gången för mig, så man är ju lite "nervös"  :)
/Lili


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 4 användare
Jona d, Corax, Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser