Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som förlorat sitt lamm  (läst 3017 gånger)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Tacka som förlorat sitt lamm
« skrivet: 05 jul-06 kl 13:50 »
Jag har en tacka som fick ett dödfött lamm. Henne har jag nu på magert bete. Det för att hon inte ska producera mjölk. Det jag funderar över är hur länge bör jag "svälta" henne för att hon inte ska få mjölkstockning? Är det något mer man bör göra och i så fall vad? Hon är lite skygg så jag har inte fått känna på juvren ordentligt, men jag tror de är hårda. Det är nu en vecka sedan hon lammade. Vad är symptomen för juverinflammation?
Något annat jag bör veta i en sådan här situation?

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Tacka som förlorat sitt lamm
« Svar #1 skrivet: 05 jul-06 kl 16:20 »
Jag har en tacka som fick ett dödfött lamm. Henne har jag nu på magert bete. Det för att hon inte ska producera mjölk. Det jag funderar över är hur länge bör jag "svälta" henne för att hon inte ska få mjölkstockning? Är det något mer man bör göra och i så fall vad? Hon är lite skygg så jag har inte fått känna på juvren ordentligt, men jag tror de är hårda. Det är nu en vecka sedan hon lammade. Vad är symptomen för juverinflammation?
Något annat jag bör veta i en sådan här situation?

Det bör inte bildas mjölk nu så du kan släppa henne på vanligt bete igen.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Tacka som förlorat sitt lamm
« Svar #2 skrivet: 05 jul-06 kl 18:15 »
Hej,
Oftast går det att göra som du gjort. Det är dock den sämsta årstiden nu och bakterierna och flugor trivs mycket bra i värmen. Tidiga tecken på mastit är feber, ömhet i juvret och flockor i mjölken. Beroende på vilken bakterie som har fått fäste utvecklas symtomen olika. Ibland blir det en inkapsling med bindvävsinväxning och en dåligt fungerande juverdel till nästa lamning. Vissa får tilltagande symtom och de kan tom dö i blodförgiftning. Efter vissa infektioner försämras blodförsörjningen till angripna delar så mycket att vävnaderna dör och det blir kallbrand. Delar av juvret ramlar bort och tackan kan trots det vara ganska pigg. Det är dock jätteotrevligt, hemsk lukt och ingen bra syn för turister. Sätter man in antibiotikabehandling i ett tidigt skede går det ibland att stoppa infektionen men juvret har nästan alltid fått allvarliga skador och en sådan tacka brukar få mkt ojämna lamm. Ffa kolla temp och aptit. Är hon skygg och går på bete är det kanske omöjligt. Du bör ha koll på henne under ett par veckor till. Det är ingen fördel att mjölka ur tackan då stimuleras hon att mjölka mer. Enda anledningen kan vara att kolla hur mjölken ser ut om hon visar tecken på att inte må bra.
Hoppas det går bra med din tacka


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser