Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Showgirls ?  (läst 5777 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Showgirls ?
« skrivet: 27 feb-10 kl 16:52 »
Är det någon i detta land som har nakenhalsade silkeshöns,showgirls eller vad tusan dem heter? :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Showgirls ?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-10 kl 16:59 »
Showgirls har korsats fram i USA under de sista 10-15 åren och är fortfarande rätt ovanliga där. Jag tror att det är stor risk att du får starta ett sådant avelsprojekt själv om du vill ha sådana höns. Åtminstone jag har då inte sett/hört om någon på denna sidan Atlanten som har.

Jag funderade på det när jag hade Nakenhalsar, Silkeshöns och Vithättor men tyckte det var lite för mycket "freak" varning....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Showgirls ?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-10 kl 18:21 »
Showgirls har korsats fram i USA under de sista 10-15 åren och är fortfarande rätt ovanliga där. Jag tror att det är stor risk att du får starta ett sådant avelsprojekt själv om du vill ha sådana höns. Åtminstone jag har då inte sett/hört om någon på denna sidan Atlanten som har.

Jag funderade på det när jag hade Nakenhalsar, Silkeshöns och Vithättor men tyckte det var lite för mycket "freak" varning....
Jaha >.< ja hur bär man såg åt då om man vill få nakenhalsade? någon som vet? =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Showgirls ?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-10 kl 18:30 »
Jag vet tyvärr inte hur man får fram nakenhalsade, men jag kan ju på en gång säga att efterfrågan finns här på dessa små "freaks"... ;) Jag tycker dom är jättefina!!
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Showgirls ?
« Svar #4 skrivet: 27 feb-10 kl 18:35 »
Nakenhalsanlaget är dominant men fåglar som bara har ett anlag får tofs på halsen.

Man får helt enkelt korsa silkeshöns och nakenhals. Därefter får man korsa tillbaka på silkeshöns. Detta måste man göra i flera generationer för att få tillbaka den riktigt duniga silkesbefjädringen. När man korsar in nakenhals får man även in långasmal fjäderform som blir betydligt piggigare än riktigt fin silkesdunighet. Dessutom ska Showgirls ha en riktigt stor hätta det har man använt bla vithätta för att få in. Kraniumbrocket är dominant men trycks tillbaka om man har anlag för stor kam.
För att få fram en riktigt "fin" showgirl har du flera stegs och många generationers avelsarbete framför dig.

Tänk också på att inavel försvagar djuren (bla fertilitet och kläckbarhet) så för att inte i slutändan ha en snygg Showgirl och inget att para henne med bör man jobba med flera parallella linjer.

Det är inte ett helt snabbt och lätt jobb att avla fram en ny ras ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Showgirls ?
« Svar #5 skrivet: 27 feb-10 kl 18:52 »
Nakenhalsanlaget är dominant men fåglar som bara har ett anlag får tofs på halsen.

Man får helt enkelt korsa silkeshöns och nakenhals. Därefter får man korsa tillbaka på silkeshöns. Detta måste man göra i flera generationer för att få tillbaka den riktigt duniga silkesbefjädringen. När man korsar in nakenhals får man även in långasmal fjäderform som blir betydligt piggigare än riktigt fin silkesdunighet. Dessutom ska Showgirls ha en riktigt stor hätta det har man använt bla vithätta för att få in. Kraniumbrocket är dominant men trycks tillbaka om man har anlag för stor kam.
För att få fram en riktigt "fin" showgirl har du flera stegs och många generationers avelsarbete framför dig.

Tänk också på att inavel försvagar djuren (bla fertilitet och kläckbarhet) så för att inte i slutändan ha en snygg Showgirl och inget att para henne med bör man jobba med flera parallella linjer.

Det är inte ett helt snabbt och lätt jobb att avla fram en ny ras ;)
Ja men då måste man ju först hitta en nakenhalsad höna och sedan para den med silkes? och vart får jag tag på en sån?
Haha nej vet, tar mååååååååååångga år.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Showgirls ?
« Svar #6 skrivet: 27 feb-10 kl 19:47 »
Ratchaburi på forumet tror jag har nakenhalsade.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Erik Johansson

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Showgirls ?
« Svar #7 skrivet: 16 nov-17 kl 07:21 »
Jag vet inte om tråden är aktiv, men håller på med ett litet kläck Showgirls...

Malina77

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: Showgirls ?
« Svar #8 skrivet: 27 jan-19 kl 14:06 »
Spännande!
Jag skickade efter ägg från stor Silke i somras och en tupp kläcktes utan fjädrar på halsen. Dock hade han en liten "fjäderboll" på framsidan av den annars nakna halsen. Den tuppen är dessutom den mest nyfikna av silkisarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 6 användare (1 dolda)
Luffsen, xaelanar, Själv är bäste dräng, eremit1, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser