Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gjuta cement på ett gammalt golv?  (läst 12454 gånger)

kennetshöns

  • Inlägg: 221
gjuta cement på ett gammalt golv?
« skrivet: 15 jul-10 kl 04:07 »
Hej

Som i rubriken går det att gjuta ett tunt lager cement på ett gammalt  golv i en lada  så det blir lättare att rengöra istället för att allt sugs in i  trät?
Eller leder det bara till att det blir mera problem?  ???

Tack

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-10 kl 07:56 »
Ett tag fungerar det säkert (det allra mesta fungerar ju ofta en kortare eller längre tid), men att ha ett trägolv (eller en träkonstruktion) under ett betonggolv är inget jag tycker är bra. Antingen trägolv med de för- och nackdelar som det medför, eller betonggolv på ett för detta korrekt underlag.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 08:16 »
Ett tunt lager cement på ett gammalt trägolv kommer omgående att spricka.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #3 skrivet: 15 jul-10 kl 09:19 »
Satsa på plastmatta istället, om du inte ska köra med maskiner eller har extremt slitage på golvet. Det blir troligen tillräckligt hållbart och lättskött. Annars får man ta bort golvet, isolera och göra formar, hitta en lösning kring golvbjälklaget, och gjuta ett riktigt betonggolv. Det blir dyrt och arbetskrävande, men håller såklart, förutsatt att man gör förarbetet väl och är noggrann.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

_ingemar_

  • Inlägg: 143
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #4 skrivet: 15 jul-10 kl 10:14 »
du kan ju även lägga plast på golvet & sedan armera å gjuta ca 10 cm platta ,kolla först upp med någon som kan
du måste åxå kolla om befintliga golvet, bjälklaget klarar med viktökningen

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #5 skrivet: 15 jul-10 kl 11:56 »
Det finns 2 bekymmer att lösa:

1. Bjälklaget måste hålla för vikten, betong är jättebra material men väger "bly".

2. Man måste lösa ventilation etc så att träkonstruktionen under inte ruttnar.

Kan du lösa dessa 2 frågor på ett tillfredställande sätt så kan det vara en bra lösning att gjuta betong.

Om bjälkalget är klent i mitten men inte runt kanterna så kan du ju gjuta balkar av betong samtidigt som du gjuter resten, då svetsar du ihop armering till fyrkantiga burar som ligger inuti balken som du sedan gjuter - vibrera betongen ordentligt så att den blir homogen.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #6 skrivet: 15 jul-10 kl 14:09 »
Jag röstar också för någon typ av plastmatta, betong blir lite overkill. Av ditt användarnamn att döma så rör det sig om höns va? En svetsad plastmatta som man brukar ha i badrum och komplettera det med en golvbrunn så borde rengöringen gå som en dans. Man kan kanske tom in med högtryckstvätten när det är dags för storstädning och sedan raka vattnet mot golvbrunnen. Om det inte rör sig om frekventa rengöringar så kan man strunta i att få fall mot golvbrunnen.

kennetshöns

  • Inlägg: 221
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #7 skrivet: 16 jul-10 kl 03:10 »
Tack för alla tips..

Jo jag tänkte att flytta in hönsen i en gammal lada som det har ståt kor i..

Och golvet är väl inte det bästa nu så... cement kan som sagt vara för tungt men plastmattan var ju inte dum ide gäller att få till golvet lite slätare då på något sätt


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #8 skrivet: 17 jul-10 kl 20:33 »
Brukade man inte lägga planken direkt på marken i sådana stall?

Då kan det ju vara försvarbart att bryta upp golvet och gjuta en riktig platta i det utrymmet och på så sätt få en bra grund till framtida projekt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #9 skrivet: 18 jul-10 kl 10:01 »
Jo... jag antog iofs att trådskaparen hade kontrollerat detta redan, men är det så att bjälkarna i det närmaste ligger på marken så är ju ett betonggolv snabbt fixat - jämna av med grus och fyll upp med cellplast och sedan på med betong.

Det är ju samma med "mullbänk", där funkar det ju kanon att lägga ett betonggolv istället.

kennetshöns

  • Inlägg: 221
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #10 skrivet: 18 jul-10 kl 11:58 »
Hejsan

Nej golvet ligger ca 1 meter från marken . men stockar som går tvärs över och sen brädor på det

Mvh

Kenneth

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #11 skrivet: 18 jul-10 kl 12:08 »
Då skulle jag undvika betong, och antingen välja matta eller lägga ett löst flytande innergolv uppepå.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: gjuta cement på ett gammalt golv?
« Svar #12 skrivet: 18 jul-10 kl 18:31 »
Ett flytande gholv innebär risk för att det kommer ner smuts där, i ett vanligt bostadshus är flytande golv en utmärkt lösning men i ett hönshus så är det högtryckstvätt + virkon som gäller.

Ibland kan man få tag i 2:a sortering på våtrumsmatta eller den tunnare varianten för vägg.
Det kan vara idé att sätta nån form av billiga skivor över hela klabbet och sedan sätta våtrumsmattan över golv och väggar - då blir det enkelt att spola av det och desinficera varje år när hönsen är i sin sommarbostad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser