Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lågnormal konvertering till Langsthrot  (läst 2707 gånger)

JohnnyHenestål

  • Inlägg: 2
Lågnormal konvertering till Langsthrot
« skrivet: 27 maj-15 kl 10:07 »
En undran från en nybörjare utan bin. Jag har köpt två avläggare som kommer att levereras på Lågnormalramar. Själv har jag köpt Langstroth format på nya kupor och ramar.
Hur gör jag för att på ett bra sätt få över bina från LN till Langsthrotramarna? Jag vill helst inte köpa några LN kupor utan på något sätt få över bina direkt till mina nya langsthrotkupor.

mcrae

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Lågnormal konvertering till Langsthrot
« Svar #1 skrivet: 27 maj-15 kl 13:53 »
Här
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=173635.0
och här
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=103198.0
finns det att läsa om detta.
Som jag förstör det, du behöver åtminstone en låda, tak och botten till varje avläggare för att kunna sätta ramarna i vid leveransen. Sedan kan du göra ramformatbyte på några olika sätt.

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Lågnormal konvertering till Langsthrot
« Svar #2 skrivet: 27 maj-15 kl 18:02 »
1 lägg en langstroth ram på bänken.
2 skaka av bina från ln ramen ner i nya lådan.
3 lägg ln ramen i langstrothramen.
4 sätt i två skruvar från ovansidan.
5 häng i ramen i nya lådan.

LN är 222mm hög och langstroth är 232 så det borde gå?

 

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Lågnormal konvertering till Langsthrot
« Svar #3 skrivet: 27 maj-15 kl 18:03 »
Går det inte att lägga dom i får du montera isär langstroth ramarna och använda bara deras överlist på ln ramarna så får du fribygge runtomkring och det är ju bara sunt :)

JohnnyHenestål

  • Inlägg: 2
SV: Lågnormal konvertering till Langsthrot
« Svar #4 skrivet: 27 maj-15 kl 22:00 »
1 lägg en langstroth ram på bänken.
2 skaka av bina från ln ramen ner i nya lådan.
3 lägg ln ramen i langstrothramen.
4 sätt i två skruvar från ovansidan.
5 häng i ramen i nya lådan.

LN är 222mm hög och langstroth är 232 så det borde gå?

Ja, så får det nog bli. Jag har räknat ut att det blir 1 cm kvar under och 4 cm på var sida. Vad kommer de att bygga där? Drönarceller,eller?

CMB

  • Inlägg: 91
    • Uppland
SV: Lågnormal konvertering till Langsthrot
« Svar #5 skrivet: 28 maj-15 kl 14:20 »
Frågan var upp i den här tråden för ca en månad sedan då skrev jag en beskrivning av mitt system som jag tycker är enkelt och funkar bra mellan i vilka format som helst Om från.formatet är väldigt litet som tex. Svea så kan man dock behöva stabilisera den övre lådan på något sätt.  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175628.0
Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Lågnormal konvertering till Langsthrot
« Svar #6 skrivet: 29 maj-15 kl 02:16 »
Såga i en skiva som har samma mått som den största lådan ett urtag som är lika stort som innermåttet av den minsta lådan.. En "adapterskiva" av tex plywood. Ställ den mindre lådan överst (tvärtom funkar ju med..) på skivan.  Sätt drottningen i den låda du vill ha henne i, sätt spärrgaller emellan. Vänta.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Lågnormal konvertering till Langsthrot
« Svar #7 skrivet: 29 maj-15 kl 16:18 »
http://www.jarbobiodlarservice.se/product.html/sarg-ln-13-ram?category_id=1

13 ramars LN låda som har samma yttre mått som Langstroth, bara att bygga på och konvertera utan någotsomhelst problem
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser