Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stör frigående höns ekosystemet?  (läst 1691 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Stör frigående höns ekosystemet?
« skrivet: 10 okt-15 kl 11:51 »
Det finns massvis med information som tyder på att frigående katter saboterar ekosystemet. De dödar och skadar så många smådjur att de hotar deras populationer, samt konkurrerar ut de inhemska rovdjuren som annars skulle ätit smådjuren. Därför sällar jag mig till skaran som anser att alla katter borde vara innekatter.

Men då tänkte jag, kan det vara likadant med frigående höns? De äter ju också massor djur när när de är ute och går. Visserligen breder de inte ut sig lika långt som katter, och visserligen brukar de väl inte, likt katter, skada och döda utan att äta upp bytesdjuret, och visserligen är väl hönsens bytesdjur (och växter) mer talrika... Men ändå?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-15 kl 12:22 »
Jag har två hönor och en tupp, de springer lösa på baksidan av gården bland mina odlingar. Där äter de upp skadeinsekter och rotar i jorden. De rör inte det jag odlar, tomater, sallad etc, det som jag är extra rädd om täcker jag med skydd (kompostgaller eller insektsnät). Det funkar jättebra, de värper inte tyvärr men de är trevliga och ger  dessutom gödsel till komposten.
Så länge de bara håller sig på baksidan är det bra, för vi har hunddagis / pensionat, så de måste vara på rätt ställe.
När jag gräver eller pular i odlingarna kommer de direkt, fiskar upp smaskigheter och håller mig sällskap.

Jag har accepterat att jag måste köpa mina ägg men när de värpte så fick jag de mest gyllengula pannkakor man kan tänka sig. Gulorna var i det närmaste orange!


 

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #2 skrivet: 10 okt-15 kl 12:24 »
Det låter ju väldigt trevligt, men det svarar inte på min fråga, va?  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #3 skrivet: 10 okt-15 kl 15:09 »
Nu är du ute efter att polarisera tror jag.  ;)
Du kan ju fortsätta med att ur klimatsynpunkt el dyl så är det fel att självhushålla och fel att bo på landet, för det kan man tydligen räkna ut med någon mer eller mindre ensidig uträkning.
Å andra sidan får hönsen ett bättre liv och deras ägare får bättre ägg och kanske även de ett bättre liv.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #4 skrivet: 10 okt-15 kl 15:12 »
Nej det varken stör eller förstör ekosystemet. Men det ändrar ekologin en smula för både växter och djur. Men så är det med din odling också. Så fortsätt du med dina höns, med gott samvete dom är en positiv del i naturens kretslopp.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #5 skrivet: 10 okt-15 kl 15:24 »
Och så skall man inte ta så allvarligt på det där med ekosystemet. Visst kan det vara bra att inte föra arter över naturliga gränser hur som helst, men katter och höns har varit människans följeslagare rätt länge här i vår del av världen och lär knappast göra någon skillnad idag. Ekosystemet är i ständig förändring, det är ett dynamiskt system.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #6 skrivet: 10 okt-15 kl 15:41 »
Nu är du ute efter att polarisera tror jag.  ;)


Nejdå, bara nyfiken på fakta. Struntar väl i hur folk reagerar.

katter och höns har varit människans följeslagare rätt länge här i vår del av världen och lär knappast göra någon skillnad idag.


Katter gör stor skillnad: http://www.smithsonianmag.com/science-nature/feral-cats-kill-billions-of-small-critters-each-year-7814590/?no-ist
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #7 skrivet: 10 okt-15 kl 16:21 »

Katter gör stor skillnad: http://www.smithsonianmag.com/science-nature/feral-cats-kill-billions-of-small-critters-each-year-7814590/?no-ist
[/quote]

Nja, människor gör stor skillnad, katter är en piss i Nilen jämförelsevis ;)

Det är klart att katter dödar miljoner djur varje år eftersom det finns så många katter, men i vårat land påverkar de bara lokalt. Och i ett område där katter saknas kommer ett ekosystem med de naturliga (för ett Sverige utan katt alltså) predatorerna att återkomma. Det var en annan femma när katten släpptes lös i Australien.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #8 skrivet: 10 okt-15 kl 16:35 »
Frigående höns brukar mest hålla sig i trädgården typ. Man kan ju ha någon väldigt hotad art där som kan komma i kläm av en hushållsflock höns, men det är nog ganska ovanligt.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #9 skrivet: 10 okt-15 kl 16:38 »
Instängda höns som får massa köpefoder från storjordbruk påverkar nog mer.

Johann#

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #10 skrivet: 10 okt-15 kl 18:05 »
Men då tänkte jag, kan det vara likadant med frigående höns? De äter ju också massor djur när när de är ute och går. Visserligen breder de inte ut sig lika långt som katter, och visserligen brukar de väl inte, likt katter, skada och döda utan att äta upp bytesdjuret, och visserligen är väl hönsens bytesdjur (och växter) mer talrika... Men ändå?
Katters risk för ekosystemet baserade sig på att de är rovdjur, d.v.s. jägare och det ekosystem dem hamnade i hade redan en för stor andel av dem, som dessutom var sämre mördare än de blixtsnabba katterna. Någon får rätta mig om jag har fel, baserar mig på högstadiekunskap...

En tupp kan göra en fluga förnär, men vad gör det när det föds en miljon i stacken där de rovar? Dessutom är de absolut lägst ner i kedjan av däggdjur, d.v.s. landfasta fåglar utan köttätarinstinkt!
Staden borde bli mer som skogen.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #11 skrivet: 10 okt-15 kl 22:21 »
Jag måste tyvärr medge, att sedan vi skaffade höns där vi bodde tidigare, såg vi inte en enda sandödla mer. Innan hade vi alltid sådana. Även vattenödlor och kopparödlor  såg vi mindre av. Här  har ankorna utrotat alla mördarsniglar,  men det är ju förstås högst lokalt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #12 skrivet: 10 okt-15 kl 22:29 »
Och så skall man inte ta så allvarligt på det där med ekosystemet. Visst kan det vara bra att inte föra arter över naturliga gränser hur som helst, men katter och höns har varit människans följeslagare rätt länge här i vår del av världen och lär knappast göra någon skillnad idag. Ekosystemet är i ständig förändring, det är ett dynamiskt system.

Spinner vidare på detta tema.

Jag skulle hellre säga att frigående höns påverkar ekosystemet, än att de stör det, eftersom de är en del av det. Men att det kan bli en störning eftersom människan ger dem konkurrensfördelar gentemot andra arter. Eller så kan man se även människan som en del av ekosystemet och säga att vi lever i ett slags symbios med hönsen. Och då kan man kanske säga att det blir en störning (efters)om vi hämtar stöd t.ex. insatsvaror) från industrisamhället el dyl. Eller även detta en del av ekosystemet?

Vad jag minns från Odum: Det är inte självklart vad man konceptuellt/teoretiskt väljer att avgränsa som ett ekosystem.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Stör frigående höns ekosystemet?
« Svar #13 skrivet: 11 okt-15 kl 16:02 »
Mina höns har definitivt påverkat min trädgård - om man nu vill säga ekologi eller ekosystem.  De 24 kvm som är hönsgården är bara lera utan grönska.  Resten av trädgården har nästan inga sniglar  (utmärkt säger jag, men påverkan är det) Hönsgödseln har gjort odlingslanden bördigare. 
     Bra ur min synpunkt, men jag antar att sniglarna kan tycka något annat.
   

 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1209 gäster, 10 användare (4 dolda)
javill, Tur-Johan, peterm, von tratt, Högnemobon, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser