Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låset till bakluckan krånglar  (läst 1861 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
Låset till bakluckan krånglar
« skrivet: 26 sep-16 kl 20:37 »
Som rubriken säger, låset krånglar så det är svårt att låsa upp. Enda sättet att låsa upp är att samtidigt hålla i själva handtaget som man öppnar med, men trycka det hårt åt fel håll (mot bakluckan istället för mot sig själv). Kan man göra något åt det? Smörja, spänna, trixa....?

Bilen är volvo 745 -89.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Låset till bakluckan krånglar
« Svar #1 skrivet: 26 sep-16 kl 20:48 »
Jag skulle börja med en oljedroppe och om inte det fungerar kanske man måste byta låset. Har du inte servolås på bilen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Låset till bakluckan krånglar
« Svar #2 skrivet: 26 sep-16 kl 20:50 »
Som fåret säger böja med att smörja.

Ger det ingen effekt så plocka lös klädseln och inspektera hål och stag.
Och mer smörja där inne.

Använd gärna en krypolja initialt och när det lirar vanlig olja.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Låset till bakluckan krånglar
« Svar #3 skrivet: 26 sep-16 kl 21:26 »
Jag skulle börja med en oljedroppe och om inte det fungerar kanske man måste byta låset. Har du inte servolås på bilen?

På fråga 2 svarar vi "pass".  :-[ (vad för nåt?)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Låset till bakluckan krånglar
« Svar #4 skrivet: 26 sep-16 kl 21:39 »
Centrallås alltså.

Men, om jag har förstått saken rätt, så är det öppningsknappen för bakluckan som krånglar, inte låscylindern (eller ev centrallås)?
Överhuvudtaget är det vanligt att bakluckslås på kombibilar krånglar, det brukar dra in mycket vägdamm i bakluckan och kan vara stora mängder kondensvatten där vissa tider på året också.
Får man inte ordning på låset med första bästa sprayolja så är det kanske säkrast att plocka loss det från bakluckan, ta isär det så långt det går (se upp för fjädrar som sprätter iväg, små stålkulor som måste ligga på rätt ställe och andra lömska småprylar) och tvätta ren det ordentligt (balja med bensin eller lacknafta, tandborste, tryckluft osv), sedan smörja med lämpliga oljor eller smörjfett på bra ställen.

 

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Låset till bakluckan krånglar
« Svar #5 skrivet: 26 sep-16 kl 22:02 »
Jaha, nej, inte centrallås.
Det som krånglar/kärvar är när man stoppar in nyckeln för att låsa upp, så går det inte att vrida runt nyckeln om man inte samtidigt grejar sådär med handtaget/öppningsgrejen. Det är bara stopp för nyckeln.
Jag vet att jag uttrycker mig lite vagt, men jag är inte så värst kunnig på den här fronten.  :-[

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Låset till bakluckan krånglar
« Svar #6 skrivet: 27 sep-16 kl 19:54 »
Tror det är ungefär lika som en 245 och om jag minns rätt, så är det en pinne som åker hit och dit när man låser/låser upp.
På min var den nött och fastnade i själva knappen man öppnar med.
Ta lös klädseln och kolla hur det funkar när du har luckan öppen, det var lätt att se och förstå hur det funkar på min 245.

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Låset till bakluckan krånglar
« Svar #7 skrivet: 27 sep-16 kl 20:29 »
Tror det är ungefär lika som en 245 och om jag minns rätt, så är det en pinne som åker hit och dit när man låser/låser upp.
På min var den nött och fastnade i själva knappen man öppnar med.
Ta lös klädseln och kolla hur det funkar när du har luckan öppen, det var lätt att se och förstå hur det funkar på min 245.

Tack, ska försöka kolla. Ja, det är väl rätt lättmekade bilar  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hans Hultén, jeno0038, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser