Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aggresiv höna med kycklingar  (läst 2604 gånger)

SysterSara

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Aggresiv höna med kycklingar
« skrivet: 25 sep-16 kl 16:44 »
Hej! Jag har en Hedemora-höna som ruvat fram två adoptivkycklingar, då vi inte har tupp. Dessa är nu två veckor gamla. Problemet är att mamman blir mer och mer aggresiv mot mig och barnen och har flugit på oss flera gånger. Senast idag pickade hon mig i huvudet så att det blödde! Det är inte alltid att vi går emot henne utan hon går emot oss och attackerar.  Vad göra? Ska jag separera kycklingarna och föda upp dem själv? En av dem har dessvärre fått många hacksår på ryggen av en annan höna så jag har ändå funderat på att ha den i en egen bur , då kanske det är lika bra att ta den andra med för att aggressiva mamman ska lugna ner sig? Hjälp!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Aggresiv höna med kycklingar
« Svar #1 skrivet: 25 sep-16 kl 17:53 »
Det oroande i sammanhanget tycker jag är att en annan höna har hackat på en kyckling. Det ska hönor INTE göra. VIsst, de kan köra bort kycklingar från maten eller sin närhet,  men inte så att det blir skador. Det är inte normalt. Troligen har detta stressat mamman väldigt mycket.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

SysterSara

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Aggresiv höna med kycklingar
« Svar #2 skrivet: 25 sep-16 kl 18:36 »
 Att den andra hönan har hackat på den beror nog på att hon själv hade en kyckling som nyss har dött. Hon hackade även innan hon förlorade sin egen kyckling men det har jag förstått kan hända, för att gynna sin egen avkomma.

SysterSara

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Aggresiv höna med kycklingar
« Svar #3 skrivet: 25 sep-16 kl 18:39 »
Försökte förresten att sätta hackkycklingen i en egen bur förut men då pep den oavbrutet så öronbedövande högt att det bara inte gick att ha det så.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Aggresiv höna med kycklingar
« Svar #4 skrivet: 25 sep-16 kl 20:10 »
Nej,  det är faktiskt ingen ursäkt. Att ge lite hack för att köra bort, det är OK, men inte så att kycklingar skadas,  att hon själv förlorat en kyckling är ingen anledning till att bete sig så. Kycklingmamman med sina barn och den andra hönan bör separeras på ett eller annat sätt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Aggresiv höna med kycklingar
« Svar #5 skrivet: 26 sep-16 kl 16:38 »
Du skall inte skilja mamma och kycklingar från varandra. Vill du ha bort kycklingarna från den höna som hackar dem så måste du ta hela gruppen alltså både mamma höna och kycklingarna. Sedan hade jag personligen tagit bort den hönan som hackar en liten kyckling så det blir skador. Det är något jag aldrig hade accepterat i min hönsflock. Varken tupp eller några hönor skall hacka efter små kycklingar. Tycker inte det är ett sunt beteende. Men som sagt det är vad jag tycker  :). Släpper alltid ut mina kycklingar vid två veckors ålder i gruppen och det har aldrig hänt att någon av de vuxna är elaka mot dem.

 

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Aggresiv höna med kycklingar
« Svar #6 skrivet: 27 sep-16 kl 09:53 »
Den här bilden visar på ett bra sätt vad du bör göra med den aggressiva hönan:

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Aggresiv höna med kycklingar
« Svar #7 skrivet: 27 sep-16 kl 13:51 »
Tack Henrik Penrik F...... För ett gott skratt 😄😄

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Aggresiv höna med kycklingar
« Svar #8 skrivet: 30 sep-16 kl 12:47 »
Jag fick en höna av grannen just pga att hon är elak mot kycklingar. Det är hon. Hos mig kan hon gå i en kycklingfri grupp så det funkar.
Jag har så långt det går, försökt plocka bort de individer som inte funkar i gruppen. Antingen flytta till en  annan grupp eller till huggkubben.
Elaka tant Åsbo har lagt många goda ägg så hon är en bra höna trots allt men hon får inte gå nära några kycklingar.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 1 användare
Veztra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser