Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta hemma  (läst 4827 gånger)

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
Slakta hemma
« skrivet: 07 feb-10 kl 16:53 »
Nu börjar tålamodet tryta med baggen... han har de senaste veckorna blivit allt buffligare o kan inte stå med damerna för han puttar på dem o inte stå själv för att han stångar sönder allt. Hur hittar man någon som kan hjälpa till att slakta? Vill inte ge mig på det utan att veta hur det skall göras mer än från en bok.
som sagt, hur hittar man någon?
vad kan det kosta?
Vad behöver man tänka på innan? Vad behövs?
o vad gör man av slaktavfallet? Det mesta kan väl gå till hundmat men inte allt?
Är det idé att ta vara på skinnet fast han är oklippt o har fullt med halm i det?

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Slakta hemma
« Svar #1 skrivet: 07 feb-10 kl 20:45 »
Hör med djurbönder runt i kring, de flesta hemslaktar något djur då och då och få gör det själv, åtminstone inte större djur. Vår slaktare tar 150kr.

Du behöver en bänk/bord att lägga upp honom på när han är avlivad, rinnande kallt vatten, spänner till inälvor/blod, grovt salt till skinnet och något (en bjälke eller lastare eller så) att hänga upp honom. Vi brukar låta både tackor , baggar och lamm hänga 40 dygnsgrader, dvs temperaturen x antalet dagar ska bli 40 (10 grader varmt blir 4 dagar), men det är lite olika hur folk gör. Sedan styckning.

Visst kan du ta vara på skinnet, även om det inte blir toppkvalitet så här års. Salta först ordentligt (några kilo) så fort det är avtaget, låt ligga 1 dag, salta om och låt ligga tio dagar. Sedan är det konserverat och håller sig åtminstone ett halvår om det inte är för varmt.

Hundar kan äta nästan allt (även om det inte är tillåtet att ge dem slaktavfall), möjligen med undantag för klövar, huvud och tarmar.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Slakta hemma
« Svar #2 skrivet: 08 feb-10 kl 13:18 »
tack, skall höra mig för.
Nån som vet om nödsalakt kan vara ett alternativ?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Slakta hemma
« Svar #3 skrivet: 08 feb-10 kl 13:51 »
Vad menar du med att det inte är tillåtet att ge hundar slaktavfall? ??? ???
Jag har missat det...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Grönskan

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Slakta hemma
« Svar #4 skrivet: 09 feb-10 kl 07:39 »
Jag lärde mig slakta av en jägare, så kolla med en jägare du känner, de brukar ha koll på dödandet. Det kan kosta 200 spänn kanske eller inget om du delar med dig av köttet. Lycka Till.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Slakta hemma
« Svar #5 skrivet: 09 feb-10 kl 07:54 »
Efter att jag har skjutit med bulten och stuckit fåret så brukar jag snabbt lyfta upp det i bakbenen med lastaren. Jag har rep färdiga liggandes bredvid så jag snabbt kan lägga öglor runt bakbenen efter skott och stick och få upp det så blodet rinner ut.
Sen flår jag det hängades i bakbenen och börjar med snitt runt bakbenen, längs insidan och bak runt svansen, sen ner mitt på buken. Huden dras ner mot nacken och för att få loss den lättare kan man ta en hammare och slå mellan huden och musklerna. Det är mycket lättare än att köra med näven.

Sen kör jag fram skottkärran, öppnar buken och välter ner allt i den. Sen är det pill med strupen, få loss huvudet mm som jag inte orkar skriva  ;)

Lycka till!

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Slakta hemma
« Svar #6 skrivet: 09 feb-10 kl 08:44 »
Tänk på att Baggens kött är annorlunda från tackorna och lammens, det har en helt annan konsistens, vi äter aldrig baggen, vet många som inte gör. Vi skickar honom med kadavertransporten och får inte betala något om han är även 2 år, ta och ge månad liksom. du ska inte direkt bevisa det.
om du har frågor så kan du ställa dem , jag har slaktat många djur, höns, ankor, gäss, häst, kor, får osv, absolut inga problem.... skicak pm så kan vi prata där eller så skiftar vi telefonnr och gör så.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slakta hemma
« Svar #7 skrivet: 09 feb-10 kl 09:35 »
Det där med att inte äta baggen verkar vara rasrelaterat? Vi har gotlandsfår och har slaktat och ätit baggar på mellan 2-4 år. Inga problem. Fett och talg smakade mer "får" men, väl putsat var det hur fint som helst. Lite mer vitlök i rätterna gjorde det ännu bättre. Men, jag tror att om man skulle slakta baggar på senhösten när tackorna är i brunst så skulle köttet smaka mindre bra. Men, då luktar baggarna rejält också. De luktar bagge helt enkelt. Men, nu när betäckningen är över här hos oss luktar de inte alls lika starkt.  Anledningen att jag funderar på om det är rasrelaterat är att en del raser brunstar hela tiden och då är baggen alltid redo så att säga och luktar därefter.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slakta hemma
« Svar #8 skrivet: 09 feb-10 kl 09:50 »
Får instämma i det om baggkött - fungerar lika bra!

Få hjälp med dödandet så det går rätt till - sen är det ju bara att pröva sig fram!  8)

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Slakta hemma
« Svar #9 skrivet: 09 feb-10 kl 10:11 »
Får instämma i det om baggkött - fungerar lika bra!

Få hjälp med dödandet så det går rätt till - sen är det ju bara att pröva sig fram!  8)
Instämmer, har ätit bl a 2-årig vit korsningsbagge som var delikat!
Det enda jag kan tänka mig är att man nog inte ska ta dem i den värsta brunsten för då luktar de apa, i alla fall på utsidan.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Slakta hemma
« Svar #10 skrivet: 09 feb-10 kl 10:39 »
Vad menar du med att det inte är tillåtet att ge hundar slaktavfall? ??? ???
Jag har missat det...

Jag måste putta upp detta igen.

Jag har alltid gett mina hundar slaktavfall! Om jag har rätt att äta det, så måste mina hundar ha rätt att äta det...
Jag menar, jag slaktar hemma och väljer det som jag, respektive hunden ska äta. Däremot har man nog inte rätt att sälja slaktavfall till andra hundägare.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Slakta hemma
« Svar #11 skrivet: 09 feb-10 kl 11:00 »
Hitta någon i närheten som kan hjälpa dig med slakten. Då kan du sen ta ställning till om du ska lära dig själv, eller..  Baggens kött kan du definitivt ta tillvara på, stekarna blir smakrika och du kan göra färs på resten - kryddiga biffar är enkelt o gott. Slaktavfall, vad räknas som det? Lever, njurar o hjärta går att spara, lungor? Mage o tarmpaket sparar inte vi på - för mycket jobb, men mycket annat äter hunden och katterna.. Hunden skulle nog äta ren huvudet om vi tog bort lite skinn, och klövarna sitter kvar på underbenen som blir "uteben"..
Skinnet - har han fin päls/ färg? Du kan ju plocka bort en del halm, mycket småskräp o tovor försvinner ju vid beredningen, men du får å andra sidan snart fina lammskinn..

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Slakta hemma
« Svar #12 skrivet: 09 feb-10 kl 11:05 »
ja, det är kanske rasrelaterat, vet inte,  här gäller dett finull och gute samt gotlandsfår..... vet bara att jag inte gillade det och att vi därför slutade äta det.
och ang. att låta hunde äta resterna, varför skulle man inte få det. hunden gillar det och det är bra näring.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Slakta hemma
« Svar #13 skrivet: 09 feb-10 kl 11:07 »
Vi har slaktad en två årig bagge för ca en månad sen. Han har hängd i 40 dyngsgrader och vi åt nyss utsökta kottletter som knappt var kryddat!

Vi bor i en bygg med mångar granner som har djur och desutom är dem flesta jägare. Grannarna brukar hjälpa oss med avlivnigen, sen hjälps vi åt med att flå och tar ur. Nyss fick vi en ny mölighet, då en bonde här vill starta en liten slakteri och redan ta åt sig små jobb nu, hoppas att han lyckas alla grannar håller tummerna för honum!

Dem flesta här som har får till eget bruk och inte vill avliva själv anlita någon jägare som jälpa till för 100-150kr per djur tro jag.

Har du några jägare eller andra får / djurägar omkring dig som skulle kunna hjälpa till? Vi kommer nog fortsätter med att anlita hjälp för avlivningen och ev även för styckning. Han som planera slakterie tar 5kr per kilo slaktvikt för helkroppen och 10kr kilo styckad (kottleter, köttfärs etc).

Skinnet borde ju gå att ta tillvara om du låter berederiet klippa ner det, men du kann kanske ringa till tranås, delsbo eller nogot annat beredriet och fråga dem? Det kosta ju lite att skicka när skinnet är tungt. Vårt baggskinn kostate 180kr i frakt (bussgods) och sen blir det ju ca 400kr berednig och frakt tillbaka.

Våra katter verka inte gilla fårsmak tyvärr dem håller sig till fåglar  ;) .

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: Slakta hemma
« Svar #14 skrivet: 09 feb-10 kl 11:36 »
OM man ska gå den lagliga vägen, har jag fått för mig att inget kött eller dött djur eller slaktavfall får gå från gården om det är obesiktigat. Jag kan ha fel, men så har jag fått förklarat för mig. Desutom får man inte gräva ner eller lägga slaktavfall i gösselstan. Att ge hunden slaktavfall vet jag inget om, men har hört någonstans att det gäller då man tar hem slaktavfall. Hemslaktat borde gå att ge egna hunden. Allt som inte tas tillvara ska tydligen skickas till destruktion. Pengar!

Då det gäller avlivning ska man tydligen ha gått någon avlivnings/slakt kurs om man ska slakta på annans gård. På din egen gård räcker det visst med att du ska ha "nödvändig kunskap" i avlivning. Tydligen räcker det med att läsa sig till det.

Så har jag fått förklarat för mig, men jag kan ha fel. Sedan är det ju en fråga om hur "laglig" man vill vara.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slakta hemma
« Svar #15 skrivet: 09 feb-10 kl 11:58 »
Som alltid är det för eget bruk i liten omfattning och man utgår från djurets väl så känns det väldigt långsökt om man skulle få skit för det. Men som sagt var diskret om du ger bort eller säljer kött till dina fyr- eller tvåbenta vänner som inte bor på gården.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Slakta hemma
« Svar #16 skrivet: 11 feb-10 kl 19:59 »
Det där om att man inte får ge till hunden läste jag i en djurskyddsbroschyr om avlivning av djur, från länsstyrelsen.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slakta hemma
« Svar #17 skrivet: 12 feb-10 kl 09:51 »
Skönt att staten ser till min hunds bästa!  (:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1238 gäster, 8 användare (3 dolda)
von tratt, Maria-70, Högnemobon, Stengrim, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser