Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna är mobbad, tappar fjädrar, vilar mycket och lägger inte ägg  (läst 2589 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Hej!

Vi har en Wyandottehöna som i åratal blivit mobbad av tuppen. Han brukar jaga bort henne när han ser henne äta, och vid vissa andra tillfällen. Hon brukar hålla sig lite på avstånd, tillräckligt långt borta för att inte bli mobbad, men tillräckligt nära för att hon inte ska känna sig ensam.

Vår flock är rätt slöa och spenderar en stor del av dagarna med att ligga i en stor buske på tomten. Wyandotten brukar bara ligga längre in i busken. När de är instängda i hönsgården gör det samma sak, men med en annan buske. Vid de tillfällena så verkar Wyandotten få vara rättså nära tuppen utan att bli bortjagad. Hon får även sova ganska nära honom på pinnen ibland. Så hon blir inte alltid mobbad.

Och emedan de andra hönsen ofta går runt utanför sin buske och betar, så ser jag sällan Wyandotten göra det.

Jag har oroat mig för att hon får näringsbrist, men jag har sett henne gå in och äta själv i automaten i hönshuset ibland, och hon lever ju, så jag antar att hon klarar sig.

Trots att hon är mobbad av tuppen parar han sig med henne. Vi har kläckt fram åtminstone två kycklingar från henne.

Hon har även varit lös i magen (haft bajs hängande i fjädrarna) en lång period, flera månader åtminstone, som faktiskt gav med sig för ett par veckor sedan.

Hela flocken avmaskades förra veckan efter att jag hittat vad jag tror var en stor, död spolmask i bit avföring, möjligen Wyandottens.

Wyandotten har inte lagt ägg på några veckor. Och nu har hon börjat rugga, verkar det som. Det ligger Wyandottefjädrar överallt (hennes fjädrar skiljer sig från de andra hönsens) och hon har tappat de flesta av sin stjärt, och lite andra fjädrar. Hon verkar inte äta några fjädrar.

Är det normalt att rugga så här tidigt på året? Jag undrar om hon kanske drar av sig fjädrarna av ren stress, som jag har läst att uttråkade papegojor kan göra.

Annars ser hon frisk ut. Rena, klara ögon och klarröda kam och slör.

Ja, nu var det mycket problem på en gång! Jag letar helt enkelt efter tips på vad jag kan göra. Har funderat på att avliva tuppen, men han är ju så himla bra på alla andra sätt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Vivvi88

  • Inlägg: 80
    • Bohuslän
Ruggningen tror jag är ganska vanligt förekommande under sommaren. Men jag kan inte förstå tuppens beteende mot hönan om han i ena stunden jagar bort henne och i andra stunden vill para sig med henne. Är det nån annan höna som jagar henne? I så fall skulle jag kunna tänkt mig att hon kanske visar nån svaghet som de inte vill ha i flocken?
Har det alltid varit så här för henne?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Ja, frågan är hur situationen har uppstått. Om hon är kläckt och uppvuxen i flocken borde det inte vara så här.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Det är en ganska konstig och jobbig situation. Har aldrig upplevt nåt liknande förut.

Hönan är inte kläckt och uppvuxten i flocken. Så här har vår flock-konstellation sett ut:

1) Först hade vi bara Orpingtonhöns.
2) Orpingtonhönsen började dö av, så vi köpte två Brahmahöns (rapphönsfärgade).
3) Ännu fler Orpingtonhöns dog, så vi köpte två Wyandotter (rödblåbandade) (den drabbade hönan är en av dem).
4) Orpingtontuppen dog, då skaffade vi vår nuvarande tupp.

Den nya tuppen började omedelbart mobba en av Wyandotterna. Den andra Wyandotten lät han bli.

Efter ett tag blev den mobbade Wyandotten tagen av höken. Då började tuppen mobba den kvarvarande Wyandotten. Så han verkar vara Wyandotte-rasist.  ???

Mobbningen har successivt blivit värre. Eller, hennes reaktion på den har blivit värre. Förut vill jag minnas att hon gick en bit ifrån dem och pickade, men numera står hon mest och gömmer sig.

Ingen annan höna mobbar Wyandotten.

Det enda sättet hon rent fysiskt är konstig på är att hon har ganska stora sporrar för att vara höna. Så en lite långsökt förklaring är att tuppen tycker sporrarna gör henne tupp-lik. Men det är rätt otroligt, för han mobbade henne förut när hennes sporrar var mindre, och om den teorin stämmer borde han ju inte para sig med henne?

Även om de två Wyandotterna aldrig var mobbade innan den nya tuppen kom, så var de lite "egna". Gick ofta för sig själva och kom inte när man ropade.

Vi har kycklingar nu och kommer vara tvungna att göra oss av med tuppar. Funderar på att låta en av kycklingarna bli huvudtupp och döda den nuvarande.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

 

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Jag vet inte varför han mobbar henne, men han lär knappast sluta. Så byt tupp, eller ge henne ett eget kyffe tills hon läkt och blivit fin igen, då kan du ge bort henne. Men det är inte alltid lätt att komma som ensam höna till en ny flock.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Jag vet inte varför han mobbar henne, men han lär knappast sluta. Så byt tupp, eller ge henne ett eget kyffe tills hon läkt och blivit fin igen, då kan du ge bort henne. Men det är inte alltid lätt att komma som ensam höna till en ny flock.

Hon har ett eget kyffe redan, på sätt och vis. Hon är i hönshuset hela dagarna medan de andra är ute.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare
fri, Hans Hultén, mommo, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser