Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till Jordkällare  (läst 3632 gånger)

Daniel Johansson

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Alternativ till Jordkällare
« skrivet: 11 aug-17 kl 12:59 »
Vi har länge försökt kalibrera vår jordkällare till förvaring av våra grönsaker. År efter år har det alltid varit något som gått fel.

Just nu oroar jag mig för luftfuktigheten. Det är potatis, amandine som jag vill lagra. Några ton. Kanske 6. Vad ska man använda? Fungerar det med torrbollar? Är de giftiga? - Läste på varningen att de avger något slags gift, men det kanske inte är farligt för grönsakerna? Ska man köpa en maskin till det ändamålet?

Ska man använda någon slags fuktmätare? Vilken rekommenderas? Finns det någon utrustning för att mäta temperaturer över en längre period (förutom att gå ner varje dag och notera i ett anteckningsblock)?

Tack för att du läst ända hit.
/Daniel

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Alternativ till Jordkällare
« Svar #1 skrivet: 11 aug-17 kl 13:28 »
Torrbollar är i stort sett verkningslösa. Ska man påverka luftfuktigheten i en jordkällare på längre sikt med sådana så får man nog lägga ut mer pengar på torrbollar än vad matvarorna som lagras är värda. Det är bättre att försöka styra luftfuktigheten genom att ändra t ex dränering, ventilation, regnskydd ovanpå och omkring källaren. Ett sätt att hålla ner fuktigheten åtminstone under senvår och sommar, är att se till att ha fuktkrävande lövträd växande nära källaren.

Vill man mäta och logga luftfuktighet och temperatur så finns det en uppsjö av olika fullt fungerande lösningar. Ofta använder man trådlösa givare som egentligen är tänkta för någon "väderstation", en populär typ är den som Clas Ohlson säljer under nr 36-1797. Förutom givaren behöver man en mottagare, ofta en typ som kallas Tellstick som har ett USB-interface i andra änden. Och till sist en dator (antingen PC eller en enkortsdator av typ Raspberry Pi). Sen kan man lägga ner hur mycket tid som helst på att fila på sitt loggningssystem, ordna statistik, snygga grafer osv osv. Sådana saker diskuteras på många håll på nätet, t ex på forum.m.nu .

Man bör notera att de här billiga fukt- och temperaturgivarna ofta inte är särskilt noggranna i fuktmätningen. Det kan vara lämpligt att köpa flera stycken, ha dem igång ett tag och inte lita alltför mycket på de exemplar som avviker mest från de andra.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alternativ till Jordkällare
« Svar #2 skrivet: 11 aug-17 kl 20:12 »
Det är inte säkert att det behövs logga historik. Är man hemma hyfsat ofta så tycker jag nog att det räcker med en enkel givare.

Vill man ändå använda ett hemautomations system men saknar skills/intresse inom programmering så kan telldus net i kombination med templight funka. Men det kostar ju 200 om året.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Alternativ till Jordkällare
« Svar #3 skrivet: 11 aug-17 kl 20:32 »
Genom att justera ventilationen bör det gå att ordna rätt fuktighet, men det går ju att fuska med en avfuktare också.

Jag använder inte min jordkällare till rotfrukter utan har frysar och lite annat där, plus att jag har den som slaktbod. Därför har jag ställt in en avfuktare med hygrostat (Woods 21 tror jag den heter) och den håller fukten på rätt nivå år ut och år in (snart 20 år nu), oavsett om ungarna gläpper med dörren eller det är 99% RF och 25 plusgrader utanför, eller jag hänger in ett par får. Låter slangen gå ner i en hink och på så sätt ser jag vilket väder som ger mest vatten, och det varierar kraftigt varför jag förstår att det kan vara svårt att hålla rätt fuktighet enbart med ventilationen. Tror att hygrostaten är rätt bra även om jag inte tror det är 50% bara för att det står det, men den håller hyfsat konstant fuktighet.

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Alternativ till Jordkällare
« Svar #4 skrivet: 16 aug-17 kl 20:56 »
Rotfrukter vill ha hög luftfuktighet, kanske 90-knappt 100%. Potatis vill ha mer måttlig, ca 75%.

Har jordkällaren yttertak, d.v.s. en låg byggnad ovan mark med tak på? Det kan sänka fuktigheten en del. Betonggolv lär också göra källare mindre fuktiga. För övrigt som sagt dränering etc.

Om jordkällaren är bra för rotfrukter bör man kanske vara nöjd med den som den är och försöka förvara potatis i annan lokal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser