Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tiny House - bygga egen som klarar nordiska förhållanden  (läst 5111 gånger)

levalivetchilla

  • Gäst
 :)

Jag och en vän planerar att bygga ett varsitt Tiny House på hjul och ha det som efterfordon med maxbredd 2,60 m och ca 4,5-5m långt. Höjden är osäker då man får bygga 4,5 meter men då blir huset väldigt ostabild vid flytt.

Eftersom vi har många idéer, läser forum och köpt böcker och hjärnkontoret rullar för fullt men vi aldrig byggt något liknande så tänkte vi höra efter med er här på forumet med erfarenhet vad ni har för tips eller dont's inför byggnation.

Husen ska helst vara så de kan hålla värmen i vårt nordiska klimat och uppvärmning ska huvudsakligen ske med ved samt el (12V) och husen kommer att ha med vindkraft, solkraft och eventuell annan källa för värme/el/hygien.

Tanken var att ha två tankar på loftet som är tomma när man fraktar huset. När man är stationär skall ena tanken vara kopplat till kaminen för varmvatten och sedan har man en blandare i dusch/kök som tar vatten från båda tankar vid matlagning/disk dusch. Gråvattentank kommer monteras under i isolerad låda. Toalett däremot är en kluven fråga. en riktigt bra och luktfri och miljöanpassad till max går ju lös på 25000-30000 vad vi förstår och budgeten är ca 40-50 tusen exkl. toalett så det känns långt bort. Dock måste det vara en bra och hygienisk lösning, torrdass kan ju vara en idé men då husen i övrigt kommer vara "moderna" men minimalistiska så känns det lite fel, dock väldigt funktionellt:-)

Detta är vad vi småspanat på men alla tips och idéer eller vad vi absolut inte ska satsa på mottages av alla:-)

Och om någon vill ha en gårdskarl/hjälp då och då på året mot liten ersättning/mat etc. så kommer det vara intressant då byggena står kvar:-)

 ;D ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tiny House - bygga egen som klarar nordiska förhållanden
« Svar #1 skrivet: 23 okt-14 kl 18:30 »
Till dass rekommenderar jag en Separett.
Led ut urinen i en IBC tank eller motsvarande och använd detta guldvatten till gödsling efter 6 månaders lagring.
Gråvattnet kan du oxå köra genom en IBC som du fyllt upp med grov sten och sedan vidare till en tank som du har vattenslukande växter i.
Fekalierna komposteras under minst 2 år sedan går dessa att använda som gödning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Tiny House - bygga egen som klarar nordiska förhållanden
« Svar #2 skrivet: 24 okt-14 kl 08:42 »
Annars kan varmkompostering förkorta tiden en aning från 2 år till en vecka :).

Citera
Varmkompostering innebär att materialet komposteras och uppnår en temperatur i komposten på minst 50°C under en veckas tid. Under den tiden ska materialet röras om minst tre gånger för att allt material verkligen ska bli tillräckligt varmt. I de fall där man inte uppmätt en temperatur på minst 50°C under en vecka skall processen betraktas som lagring, se nedan.

http://husagare.avloppsguiden.se/ta-hand-om-urin-latrin-och-slam-p%C3%A5-din-egen-tomt.html
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tiny House - bygga egen som klarar nordiska förhållanden
« Svar #3 skrivet: 25 okt-14 kl 20:50 »
Sjaunja borde vara expert på det här..... men jag tycker du skall satsa på någon typ av farstu så inte hela huset blir utkylt då man öppnar dörren.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sjaunja

  • Inlägg: 5547
    • -
SV: Tiny House - bygga egen som klarar nordiska förhållanden
« Svar #4 skrivet: 25 okt-14 kl 20:59 »
Här finns mycket för den vagnsbyggarsugne!  http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/about/ 

levalivetchilla

  • Gäst
SV: Tiny House - bygga egen som klarar nordiska förhållanden
« Svar #5 skrivet: 26 okt-14 kl 11:02 »
Sjaunja borde vara expert på det här..... men jag tycker du skall satsa på någon typ av farstu så inte hela huset blir utkylt då man öppnar dörren.

Bra idé, det hade vi inte en tanke på :)

Ollilag

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Tiny House - bygga egen som klarar nordiska förhållanden
« Svar #6 skrivet: 30 okt-14 kl 19:33 »
Roligt projekt!
Har bott i mera en fem år av mitt liv i två "rolling homes" i för sig för mera än tjugo år sedan men ändå.
 Jag tycker ni missar lite att det är mera en livsstil än ett sätt att bo och att man får tänka på ett helt annat sätt när det gäller vagnar än hus. Allting är begränsad. Det går inte att isolera hur mycket som helst för det tar för mycket plats, vatten, avlopp allting har gränser. Att leva i ett "tiny house" som det nu heter så modernt är ett steg mot ett primitivare boende. Vill ni ha komfort ju då får ni kolla på husvagn eller husbilslösningar. Där finns det även toaletter som inte kostar multi.
Att värma ett sånt litet dåligt isolerad "hus" med solvärme tror jag är någorlunda omöjligt fram för allt vid en längd rund 5 meter. Tankarna tar helt enkelt för mycket plats.
Tänk på att planera alla funktioner innan ni bygger. En fördel med hus är att de slösar med ytor så man kan inreda lite som man vill men på 10kvm... Försök även hålla  vissa väggytor fria och få in ljus genom takfönster och överljus, då blir det rymligt och fri.
Googlar gärna "Bauwagen" eller "Zirkuswagen" eller gå in på www.housetrucks.com
Lycka till
Olli


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 2 användare
Veztra, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser