Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grödor spräcker jorden?  (läst 5042 gånger)

anvegard

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
grödor spräcker jorden?
« skrivet: 02 nov-14 kl 18:11 »
Jag har köpt en tomt som jag håller på att bygga ett hus på. I våras dränerade vi tomten och jag tycker att jorden har en ganska mrklig sammansättning som jag inte kan definiera. Den är väldigt svart och väldigt "kletig" Men jag har försökt att skikta den i vattenflaska och kan inte se att den innehåller någon ler alls. så jag kan inte kalla det lerjord. men det känns inte som mull heller. Mer gyttja...
Nu när man har kört med maskiner och dränerat så har ju den här tjocka jorden kletat ihop sig och lagt sig som ett lock på underliggande dränerande material.  så det blir ju fullt med vattenpölar ovanpå jorden. Resten av det underliggande materialet är sand så det borde ju dränera bra. Enligt de som gjorde jobbet kan det ta ett par vintrar då denna jordskorpa ska frysa sönder och luckras upp. Jag funderar på om den kanske finns några ettåriga gröngödslingsgrödor man skulle kunna så till våren med kraftiga rötter som kan hjälpa till med luckringen. Kanske vitsenap? några förslag.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #1 skrivet: 02 nov-14 kl 19:11 »
De har kanske hämtat något matjordssubstitut från annat håll. Kanske muddermassor eller material från dikning av något kärr. Tydligen ett ganska dåligt matjordssubstitut. Det kletiga plus att det bildar ett lock (vid torka?) tyder ändå på att det finns lera i. Gyttja tror jag innehåller lera. Den kan i alla fall göra det. (Se t.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyttja  ) Det kan också vara lera blandad med kärrtorv. De som gjorde iordning tomten borde kunna svara på varifrån jorden kommer.

Gröngödsling kan vara en bra idé. Det gäller dock att välja rätt arter. Du kan testa att fråga t.ex. Olssons frö, om de vill sälja så lite, men då är det bra om du vet mer om vilken jord du har. Jag tror på en blandning av flera arter. Det blir mer tåligt och säkert än en enda art.

En flerårig blandning ger större förbättring, men ökar också behov av att bryta vallen efter några år, om du vill ha vanlig gräsmatta sen.

Tänkbara fleråriga: käringtand, vitklöver, rödklöver, alsikeklöver, lupiner, några lämpliga gräsarter. Du kan också blanda in gräsmattefrö så kanske du inte behöver bryta vallen, utan bara efterhand ändra skötseln åt gräsmattehållet till, för att gräsmattearterna ska gynnas.

Eller så tar du ettåriga gröngödslingsväxter och ser om det duger. Jag skulle nog välja något slags klöver eller annan baljväxt som del av blandningen.

Ett alternativ eller komplement är att gödsla med kompost eller välbrunnen gödsel.

Kalkning kan kanske behövas men det är klokt att ta jordprov före.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #2 skrivet: 02 nov-14 kl 19:20 »
En liten klump lerjord går att rulla mellan handflatorna till en sammanhängande korv. Blir det ingen korv som håller ihop är det inte mycket lera i jorden.

Här ett klipp ifrån http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/fakta_tradgard_fritid/FTF27/FTF27.HTM

"Vallen reparerar skadad jord

Institutionen för markvetenskap har erfarenheter från lantbrukssidan med att reparera strukturskadad åkerjord. Inom lantbruket har vallen (oftast en blandning av gräs och rödklöver) som får ligga minst två år, en unik förmåga att reparera en strukturskadad lerjord. Det finns också goda erfarenheter av marktäckning och strukturkalkning. Strukturkalkning innebär att man inarbetar stora mängder bränd kalk som stabiliserar de aggregatytor i leran den kommer i kontakt med.

Försöksplatsen på Trädgårdsförsöksstationen har stora problem med struktur och kompakt jord.

Lerhalten ligger på ca 60%. Strukturproblem på lerjordar beror dels på sänkt mullhalt, dels på packningsskador." osv
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

anvegard

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #3 skrivet: 03 nov-14 kl 07:31 »
Tack för fina svar! jag berättade ju inte allt kanske. men det har aldrig tillförts någon jord utan jorden är den ursprungliga från platsen som är gammal odlingsmark skulle jag tro (alt betesmark?) Marken hade dock växt igen och dräneringen satts igen så det har mer eller mindre varit våtmark tills vi kom dit och dränerade. därav misstänker jag att det borde kunna vara nån typ av torvjord som har bildats där. det går iaf inte rulla jorden till korvar. jag håller på att bygga ett halmbalshus så jag har ju mängder halm över och funderar på om det vore ide att mylla ner en massa halm för att skapa struktur eller om det bara göra saken värre?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-14 kl 08:03 »
Det var ju bra att det inte verkar vara stenhård lera. Intensiv användning av en markbit för tunga maskiner eller djur tex hästar kan göra jorden så stenhård att man knappt får ner en spetsig spade, marken blir som ett hårdstampat jordgolv. Vi har en sådan bit mark som vi tog upp till odling för ett antal år sedan men det har krävts hårt arbete, mycket grävande, hackande och luckrande och mycket täckande under säsong med gräsklipp och tillförsel av torvströad gödsel. Nu är ytan djup och lucker och man kan odla vad man önskar där, sen några år har det varit jordgubbsland men i vinter ska alla plantor bort och andra odlingar får ta över. Att mylla ner halm är ju bra men till det kan det även behövas lite kväverik gödsel typ hönsgödsel.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-14 kl 11:01 »
Det låter inte som du behöver tillföra organiskt material. Det låter mer som du behöver sköta marken på rätt sätt utan några större åtgärder och låta tiden göra sitt. Dock är det svårt att säga vad som är rätt sätt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #6 skrivet: 14 nov-14 kl 16:11 »
Anders förslag på klöver är alldeles utmärkt. Jag tycker att din ide om att lägga på halm är alldeles utmärkt. För kompostmaterial har en väldigt bra strukturförbättrande förmåga. 
kretslopp

ptr51

  • Gäst
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #7 skrivet: 24 nov-14 kl 08:47 »
Lupiner kan också passa kanske, de binder kväve bra, skapar mycket grönmassa och får morotsliknande rötter.

mvh

Johann#

  • Inlägg: 7
    • -
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #8 skrivet: 01 dec-14 kl 15:56 »
Lupiner kan också passa kanske, de binder kväve bra, skapar mycket grönmassa och får morotsliknande rötter.

mvh
Lupiner sprids häftigt, (om man vill ha luckrande egenskap kanske rovor funkar bättre, om man inte vill ha spridningen). Läst att det finns rovor som går ner 5 meter i jorden och spräcker opp, verkar riktigt coolt! :)
Det låter inte som du behöver tillföra organiskt material. Det låter mer som du behöver sköta marken på rätt sätt utan några större åtgärder och låta tiden göra sitt. Dock är det svårt att säga vad som är rätt sätt.
Håller med, kan dock vara skönt att skapa hål i marken (t.ex. djupluckra) stötvis för att få bort vattnet som man nog inte gärna vill ha på gräsmattan aktivt.
Angående att köpa gröngödsel-frö "i mindre portion" så finns Lindbloms fröer ekologiskt. . . dock en stor firma om man inte gillar det så funkar annat!
Staden borde bli mer som skogen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #9 skrivet: 01 dec-14 kl 17:04 »
Anders förslag på klöver är alldeles utmärkt. Jag tycker att din ide om att lägga på halm är alldeles utmärkt. För kompostmaterial har en väldigt bra strukturförbättrande förmåga.

Jag tog dock mer eller mindre tillbaka dessa förslag när jag fick höra mer. Det verkar ju redan finnas gott om organiskt material i marken. Det man kan undra är om marken även efter dikning är tillräckligt väl dränerad för att fungera bra som tomtmark. Jag ser f.ö. att anvegard inte skrivit vad han vill ha marken till, utom att det ska vara tomt.

Lupiner kan också passa kanske, de binder kväve bra, skapar mycket grönmassa och får morotsliknande rötter.

På en sandjord som behövde förbättras så kunde lupiner varit en tänkbar variant. Men nu verkar det finnas gott om mull samt vissa dräneringsproblem. Tveksam om lupiner är bra då.

Lupiner sprids häftigt, (om man vill ha luckrande egenskap kanske rovor funkar bättre, om man inte vill ha spridningen). Läst att det finns rovor som går ner 5 meter i jorden och spräcker opp, verkar riktigt coolt! :)Håller med, kan dock vara skönt att skapa hål i marken (t.ex. djupluckra) stötvis för att få bort vattnet som man nog inte gärna vill ha på gräsmattan aktivt.
Om det finns dränerande skikt under som kan leda bort vattnet så kan det fungera, annars tveksamt.
Också tveksamt om man kan få rovor att gå ner 5 meter i vårt klimat. Pålrot lär du inte få djupare än ca halvmetern i alla fall, och då är det en kraftig rova. Och resten av rotsystemet? Utan att hinna kolla upp fakta, så skulle det förvåna mig om det går ner på mer än två meter även på en väldränerad och förhållandevis varm jord. Vi har för kort säsong och för kalla jordar. 

Citera
Angående att köpa gröngödsel-frö "i mindre portion" så finns Lindbloms fröer ekologiskt. . . dock en stor firma om man inte gillar det så funkar annat!
Om man tycker Lindbloms är för stora så är man i mitt tycke lite väl mycket av småskalighetsextremist. För övrigt har Olssons större sortiment på gröngödslings- och vallfröer. Och de är vad jag vet ännu större.
« Senast ändrad: 01 dec-14 kl 17:19 av Anders S »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #10 skrivet: 02 dec-14 kl 10:29 »
Har varit hos Lindbloms många gånger och jag skulle tippa på att dom är totalt 3-4 som jobbar där. Plus att dom lejer ut lite prov- och försöksodling av nya sorter.

Både Olssons och Lindbloms är trevliga att ha att göra med och även Olssons säljer många sorter i mindre förpackningar och det är inget konstigt att handla där som privatperson.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: grödor spräcker jorden?
« Svar #11 skrivet: 08 apr-15 kl 20:30 »
Jag har inte läst allt som andra skrivit, men jag tycker det låter som om jorden i själva verket är torv. Planteringsjord innehåller oftast bara torv och gödsel. Om man glömmer att vattna så krymper den ihop till en hård klump och då man vattnar så rinner vattnet av på sidorna så man måste sätta krukorna i en balja med vatten så att torven långsamt suger åt sig. Jag vet inte säkert, men den blir kanske bättre om du blandar ner fint grus. Dinkelvete har djupa rötter. Visserligen ingen trädgårdsväxt, men varför inte?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 2 användare
Anna 123, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser