Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plasttak på gåshus?  (läst 2317 gånger)

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
Plasttak på gåshus?
« skrivet: 25 okt-14 kl 21:18 »
Hej!
Vi skall börja med ölandsgäss och behöver nu snabbt bygga ihop något för dem att bo i. Jag har hittat väldigt mycket info, tips och erfarenheter i olika trådar här och är mycket tacksam för det- men vi har lite funderingar kring taket:

Vi bygger ett hus av plywood och kom på att om man tar korrugerad plast till taket, så får de ju in ljus även när de är inne. Annars blir det ju rätt mörkt därinne när de är instängda på morgon/kväll/ruvning, eftersom det inte är aktuellt med fönster. En fördel vi ser är också att då blir det bra ventilation genom plastens toppar och dalar och vi tyckte vi kommit på något genialt! Men så kom jag på att jag inte läst något alls om den lösningen och insåg att det nog finns hakar som vi, som nybörjare, inte tänkt på. Så nu hoppas jag att någon kan hjälpa oss med synpunkter på detta!

Om plasttak inte är någon bra idé, hur får man då till ventilationen?
Om plasttak är en bra idé, men det blir för dragit med alla hålen vid taket, så finns det ju lister man kan använda för att få det tätt.

Tacksam för alla synpunkter!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Plasttak på gåshus?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-14 kl 22:19 »
Gäss tål kyla bra..så ett plasttak räcker gott..men tänk på att det kan bli varmt på sommaren så möjlighet att öppna upp för vädring bör finnas..
Fjäderfän och kaniner

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Plasttak på gåshus?
« Svar #2 skrivet: 25 okt-14 kl 22:25 »
Så långt som till sommaren har jag inte alls tänkt än, men det måste förstås finnas med i tankarna. ;) Kanske kan man täcka plasttaket på något sätt då...

Vad tror du om att ha ventilationen i ovankant vid taket, det borde väl vara det bästa?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Plasttak på gåshus?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-14 kl 06:45 »
På sommaren är ju gässen  aldrig inne mer än under den mörka tiden av dygnet.
Och man kan byta ut dörren mot en dörr av nät om det ändå blir för  varmt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plasttak på gåshus?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-14 kl 09:13 »
Enkelt är det ha luckor uppe vid nocken, då självcirkulation uppstår och djuren slipper varmt på sommar.
Vintern innebär stängda luckor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Plasttak på gåshus?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-14 kl 11:01 »
Vintern innebär stängda luckor.

Menar du att det inte behövs ventilation på vintern? Jag var också lite inne på det, eftersom de är så få då och det står öppet på dagen.

Tack alla för era synpunkter! Detta är verkligen ett fantastiskt forum! :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plasttak på gåshus?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-14 kl 11:08 »
Menar du att det inte behövs ventilation på vintern? Jag var också lite inne på det, eftersom de är så få då och det står öppet på dagen.

Tack alla för era synpunkter! Detta är verkligen ett fantastiskt forum! :)

Inte alls nödvändigtvis.
Jag menar att luckorna är den möjlighet man har att öka ventilationen som kan krävas framförallt på sommaren.
På vintern är dessa oxå möjliga att använda om det behövs.
Självklart skall man ha en grundventilation året runt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Plasttak på gåshus?
« Svar #7 skrivet: 26 okt-14 kl 11:23 »
Vad tror du då om att sätta ett plasttak utan remsorna som tätar, som grundventilation och ha ytterligare lucka/luckor för ökad ventilation när det behövs? Eller skulle det bli för mycket? Man skulle ju också kunna ha ena sidan öppen och den andra tätad. Är rädd för att det blir dragigt, men har ingen egen erfarenhet av detta. Mycket tacksam för att ta del av de erfarenheter som finns.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plasttak på gåshus?
« Svar #8 skrivet: 26 okt-14 kl 12:22 »
Jag skulle nog sett till att ha hyfsat vindtätt på den sidan som det blåser mest ifrån och sedan mer öppet på andra sidan.
Sedan skall man tänka på hur det ser ut på vintern. Vart blåser det ifrån då speciellt med tanke på snö.
Tänk lite som att man skall kunna vistas där och vara torr och inte blåsa bort.
Så ett par ventiler högt räcker på vintern.
Gässen är tåliga men dom uppskattar att kunna ha det ombonat när stormen yler.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Plasttak på gåshus?
« Svar #9 skrivet: 26 okt-14 kl 14:38 »
Nu har jag fått rätt bra koll på hur vi skall göra, så nu är det väl bara att bygga och hoppas att vi inte missat något annat... Tack för alla synpunkter!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 4 användare (1 dolda)
per.martinsson, xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser