Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin.  (läst 35628 gånger)

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vildsvin.
« Svar #180 skrivet: 03 jun-14 kl 13:33 »
I Tyskland är inte direkt jakten för gemene man som här, utan man får pröjsa sanslösa pengar för ett jaktarrende.

Så vill då inte jag ha det i alla fall, då blir det bara direktörer i skogarna.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vildsvin.
« Svar #181 skrivet: 03 jun-14 kl 13:37 »
Var inte så säker, det jäser i landet och England kan bli en bra föregångare.

EU, hur man kan krångla till något så enkelt som samarbete och genskap till den milda grad ::)

Men köttimporten kan stoppas av naturliga skäl, så EU-utträde är inte nödvändigt för att grisarna skall bli mer värda i landet.

Halte

  • Gäst
SV: Vildsvin.
« Svar #182 skrivet: 03 jun-14 kl 13:43 »
I Tyskland är inte direkt jakten för gemene man som här, utan man får pröjsa sanslösa pengar för ett jaktarrende.

Så vill då inte jag ha det i alla fall, då blir det bara direktörer i skogarna.

/M
Jag kan hålla med om det. Men då måste jägarna och framförallt deras organisationer ta problemet på allvar. Kolla i organisationernas jaktidningar.. Det står knappt en rad om problemen pga vildsvinen medans halva tidningarna är fyllda om vargproblem.. Skillnaden? Vargarna påverkar dem, medans vildsvinen bara är roliga för dem.

Så ska man behålla jakten som den ser ut i dag i Sverige måste man nog strama åt tyglarna lite

Halte

  • Gäst
SV: Vildsvin.
« Svar #183 skrivet: 03 jun-14 kl 13:50 »
Var inte så säker, det jäser i landet och England kan bli en bra föregångare.

EU, hur man kan krångla till något så enkelt som samarbete och genskap till den milda grad ::)

Men köttimporten kan stoppas av naturliga skäl, så EU-utträde är inte nödvändigt för att grisarna skall bli mer värda i landet.

Hur menar du? Jag kan inte se något sätt att stoppa import av kött utan att strida mot ett gäng eu-lagar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vildsvin.
« Svar #184 skrivet: 03 jun-14 kl 13:56 »
Köttet kan behövas på annat håll, köttet kan dömas ut med hjälp av vår egen lagstiftning, köttindustrin kan bojkottas av konsumenterna (fast inte så troligt då de flesta verkar bry sig mer om att kunna åka till Thailand och sola).


Halte

  • Gäst
SV: Vildsvin.
« Svar #185 skrivet: 03 jun-14 kl 14:05 »
Köttet kan behövas på annat håll, köttet kan dömas ut med hjälp av vår egen lagstiftning, köttindustrin kan bojkottas av konsumenterna (fast inte så troligt då de flesta verkar bry sig mer om att kunna åka till Thailand och sola).
Bojkottas av konsumenterna funkar, att lagstifta mot det får vi inte göra

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vildsvin.
« Svar #186 skrivet: 03 jun-14 kl 14:15 »
Med tanke på hur mycket jobb det är med att ta rätt på grisarna måste nog priset till jägaren åtminstone fördubblas för att det skall stimulera ökad jakt. Det innebär minst det dubbla i konsumentled.

Näeh, där måste det nog till subventioner av ngt slag, typ skottpengar.

Nästa sak är arrendepriserna som på sina håll är löjliga. Bönderna vill ta igen på gungorna vad de förlorar på karusellen och resultatet blir att de som har råd är de enda som jagar. De som har råd har dock andra jobb, välbetalda med dryga arbetstimmar. De kanske åker 20 mil för att jaga någon helg i månaden. Då blir det inte mycket skjutet, men desto mer spånken och knickers.

Det är ett komplext problem, med många bottnar, många orsaker och det måste antagligen till flera olika lösningar för att få till det i slutänden. Men att som vissa forister skylla på jägarna, det håller inte.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vildsvin.
« Svar #187 skrivet: 03 jun-14 kl 14:23 »
Bojkottas av konsumenterna funkar, att lagstifta mot det får vi inte göra

Vi får lagstifta mot, och har redan lagar mot föroreningar, djurhållning mm. Om vi vill kan vi använda dem för att försvåra importen av vad vi anser fel.

Ett generellt köttimportförbud är väl idag svårt att få igenom.

Halte

  • Gäst
SV: Vildsvin.
« Svar #188 skrivet: 03 jun-14 kl 14:42 »
Vi får lagstifta mot, och har redan lagar mot föroreningar, djurhållning mm. Om vi vill kan vi använda dem för att försvåra importen av vad vi anser fel.

Ett generellt köttimportförbud är väl idag svårt att få igenom.
Den fria handeln är grundbulten i EU, djurskydd och föroreningar är inhemska frågor.

Men hur som helst vore det ju önskvärt. Vildsvinsköttet har ett lågt pris hos uppköparna och inte alla tar emot heller.
Jag har en känsla av att man skulle kunna göra mer på efterfrågansfronten med.. Att få upp statusen och efterfrågan på vildsvinskött, här kan ju tv-kockar och dylika individer göra lite nytta

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vildsvin.
« Svar #189 skrivet: 03 jun-14 kl 14:54 »
Förbannat gott kött är det i alla fall.

Rekommenderas!!!

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vildsvin.
« Svar #190 skrivet: 03 jun-14 kl 15:47 »
Visst är det. Men de har väl inte kommit upp till dig än?

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vildsvin.
« Svar #191 skrivet: 03 jun-14 kl 15:57 »
Jo, faktiskt, men ingen jaktbar stam. Vet inte om det är "släpvagnsgrisar", men det finns några.

Nej, jag har jagat mest hos kompisar i södra Sverige när jag ändå varit där.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vildsvin.
« Svar #192 skrivet: 03 jun-14 kl 16:13 »
Det finns väl något hägn i Ångermanland.

Tror inte de kommer att bli någon plåga på dina breddgrader, utan mer en ny resurs. Hoppas bara de inte bökar upp en massa nedfall från Tjernobyl, utan att de blir ätliga.

carlt

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Vildsvin.
« Svar #193 skrivet: 08 jun-14 kl 10:45 »
 >:D stämmer
har provat med el o stängsel och dåliga jägare!
men provat en vätska som heter ecoprotect och dom har hållt sig iväg från våran sockermajsodling
jägarna bredvid har skällt ut oss och påstår det är vårt fel att svinen försvunnit ???

finns p ecoprotect.se

Förbjud utfodring och börja med skottpengar på vildsvin.

Palle

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Vildsvin.
« Svar #194 skrivet: 21 jul-14 kl 01:46 »
Hmm... Hade gärna hjälpt till att skjuta av gris, men betalar inte nästan två månadslöner om året för det...

Har lantbrukarna problem med bökande gris som ställer till det får dom väl sätta press på de rikemän från Danmark och Tyskland som dom arrenderar ut jakten till så dom skjuter mer gris...

Personligen tycker jag vi svenska jägare skulle bojkotta all jakt till dessa fantasiarrenden, så lär farmarna komma krypande till slut.
Behöver väl knappast påpeka att det gäller Skåne  ;D
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vildsvin.
« Svar #195 skrivet: 22 jul-14 kl 17:08 »
Hmm... Hade gärna hjälpt till att skjuta av gris, men betalar inte nästan två månadslöner om året för det...

Har lantbrukarna problem med bökande gris som ställer till det får dom väl sätta press på de rikemän från Danmark och Tyskland som dom arrenderar ut jakten till så dom skjuter mer gris...

Personligen tycker jag vi svenska jägare skulle bojkotta all jakt till dessa fantasiarrenden, så lär farmarna komma krypande till slut.
Behöver väl knappast påpeka att det gäller Skåne  ;D

Hmmm.... under vilka omständigheter kostar jakten nästan två månadslöner? och hur mycket är det i mark och pengar?
Säker på att du fick siffrorna rätt?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Vildsvin.
« Svar #196 skrivet: 22 jul-14 kl 19:34 »
Betala för att sitta om natten och vänta på svin? Värderas inte jägarens tid och arbete?

 

Palle

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Vildsvin.
« Svar #197 skrivet: 22 jul-14 kl 22:43 »
Hmmm.... under vilka omständigheter kostar jakten nästan två månadslöner? och hur mycket är det i mark och pengar?
Säker på att du fick siffrorna rätt?

Är rätt säker på siffrorna ja... 250-300 spänn per hektar och år börjar priserna på här omkring, då är det åkermark..

Men ser bönderna vildsvinen som ett problem så är det ju bara för dom att sänka arrendena och knipa flabb  ;D
Det är ju välgörenhet att jaga gris...
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vildsvin.
« Svar #198 skrivet: 11 okt-14 kl 01:00 »
Här gjorde man ett stort reportage om en lantbrukare som hade svåra problem med vildsvin. Eftersom det är ca 1 mil från mig så åkte jag dit och erbjöd mig att skjuta av några och att vi kunde dela på köttet.

Fick då till svar att han ville ha 1800:-/natten som jag satt på hans mark. Men då ingick köttet om jag skulle skjuta något.
Kunde få låna en traktorvagn som jakttorn.
Så det var bara att åka hem igen. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 2 användare
RickardR, magnusnordqvist@me.com

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser