Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gäss  (läst 2399 gånger)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
gäss
« skrivet: 12 jun-07 kl 12:26 »
Tänk att det ska va så svårt att få tag på gäss... fattar inte :-\ Särskilt när man bor där man bor.... hur har ni som har gäss fått tag på dom?
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Paulina

  • Inlägg: 152
Re:gäss
« Svar #1 skrivet: 12 jun-07 kl 12:45 »
Jag fick åka från Borås upp till Värmland. Men det är inte lätt att få tag i gäss speciellt inte då man vill ha rasrena. Söker efter Toulousegäss om någon har.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:gäss
« Svar #2 skrivet: 12 jun-07 kl 12:51 »
Gäss är väl i och för sig inte min mest kunskapsberyktade sida, men jag vill gärna prova. Hade gäss som barn hemma. Dom var vit/gula och såg vanliga ut... är väl typ såna jag är ute efter. Ankor värkar lättare att få tag på... skulle gärna ha såna, problemet är att vi inte har nåt bra vatten till dom... har hört att dom måste ha en sjö där dom kan simma i :-\
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

TERRIN7A

  • Gäst
Re:gäss
« Svar #3 skrivet: 12 jun-07 kl 13:59 »
Kolla i tidningen lantbruksnytt där kan du kanske hitta något .

TERRIN7A

  • Gäst
Re:gäss
« Svar #4 skrivet: 12 jun-07 kl 17:52 »
Fel tidningen heter land tro jag .Det finns ett samhälle utanför Uppsala som heter brunna väg 72 Nygård liten bondgård jag vill tyvärr inte lämna t.nr jag vet inte om han håller på längre.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:gäss
« Svar #5 skrivet: 12 jun-07 kl 19:05 »
Sätt ut en annons här på forumet.

Du kan också kontakta rasansvarig i Lanthönsklubben, www.kackel.se

Gäss är trevliga fåglar som fungerar utmärkt som betesdjur.
« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 08:25 av Lena A »

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:gäss
« Svar #6 skrivet: 12 jun-07 kl 20:24 »
Tack Lena L. Jag har nu skickat ett mail till kackel.se. få se om dom kanske kan hjälpa mig  :D
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

carmencha

  • Gäst
Re:gäss
« Svar #7 skrivet: 12 jun-07 kl 23:46 »
Hej!

Gäss behöver också vatten!  ::)

Jag har Skånegäss, de älskar att bada. Det är viktigt att de har vatten, precis som ankorna.  ;D

mvh Carmen

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:gäss
« Svar #8 skrivet: 13 jun-07 kl 00:21 »
är det  :o ops, känner mig lite dum nu :-[ Vi har visserligen en liten sjö ca 100 m från oss.... men hur är det då med rovdjur, är dom lika snabba att ta gäss som ändå är lite större än ankor :-\  I värsta fall så får det bli en större damm på gården.... för gäss ska jag ha ( sätter gubben i arbete :P)
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

carmencha

  • Gäst
Re:gäss
« Svar #9 skrivet: 13 jun-07 kl 01:16 »
Hej!

Mina gäss går ner till en liten å som rinner i närheten, det går jättebra!

Det finns gäss på blocket.se om du inte är noga med rasen...

mvh Carmen

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:gäss
« Svar #10 skrivet: 13 jun-07 kl 07:04 »
Tack Carmen för din omtanke... jag har faktiskt skrivit till varenda en på blocket... och det är ganska otroligt... inte en enda har kvar :o
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

carmencha

  • Gäst
Re:gäss
« Svar #11 skrivet: 13 jun-07 kl 08:07 »
Hej!

Ja, de är populära just nu, liksom löpankorna. Vi får se till nästa vår om mina blir bättre på att kläcka fram...

mvh Carmen
« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 08:07 av carmen »

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:gäss
« Svar #12 skrivet: 13 jun-07 kl 09:41 »
Myskankor nöjer sig med en balja att bada i, så myskankor kanske skulle vara ett alternativ?
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:gäss
« Svar #13 skrivet: 13 jun-07 kl 09:59 »
Mina gäss hade ett par stora baljor att bada i och det fungerade bra. Dessutom hade jag satt ut hinkar på olika ställen. Det viktigaste är att de kan doppa hela huvudet i vattnet, så att de kan tvätta sig ordentligt.

Fast visst är det ideala att de har tillgång till mer vatten genom en liten sjö eller liknande. Det är härligt att se dem simma omkring i en större samling vatten.  :)
« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 09:59 av Lena A »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser