Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  könsbestäma gäss  (läst 6553 gånger)

Krusmynta

  • Inlägg: 120
könsbestäma gäss
« skrivet: 26 aug-04 kl 13:16 »
Jag har Ölandsgäss hemma, kläckta i April/Maj i år. När kan man se skillnad på könen på dom tro?

Man kan ju "veckla ut" kloaken på dom och kolla, men när kan man göra det först?


Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Kön på gäss?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-04 kl 13:58 »
Hej Krusmynta!

Det är inte lätt! Rutinerade "gåsakungar" har tagit fel. Gässen skall helst vara bortåt året för något så när säker könssortering med metoden att vända ut och in på kloaken och leta efter hanens snäckliknande könsorgan. Många hanor spänner sig och många kan inte det riktiga greppet, varför det ofta händer att en hane tas för en hona. Däremot brukar det vid ungefär könsmognaden då djurten är 10-12 månader att se att någon hane i en flock med unggäss är lite kaxigare och mer försvarande (även lite mer högt och väsande ljud).
Ett knep som stod i en gammal fjäderfäbok var att ta med sig en liten hund in i gåsastian. Då kommer ledarhanen mot den i försvar av resten flocken. Jag har inte provat men det fungerar nog.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

jonas 77

  • Inlägg: 9
könsbestäma gäss
« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 20:45 »
finns det nogon möjlighet att könsbestämma gäss

highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
Re:könsbestäma gäss
« Svar #3 skrivet: 28 aug-07 kl 21:29 »
Det kan vara lite klurigt och med risk för en och annan blåtira men det säkraste sättet  att skilja på könen är att undersöka kloaken.Man vänder gåsen upp och ned, lägger den med ryggen på knäet och fattar  stjärten med handen och bryter något bakåt.Samtidigt söker man med andra handens fingrar att få kloaken att vända sig ut och in.Hos fullvuxna hannar är manslemmen  som en flera cm lång maskformig flik.Hos de icke könsmogna hannarna är fliken mycket outvecklad och endast några mm till 1 cm lång.Den är ofta svår att upptäcka bland de många veck som finns i kloaken.Lycka till.
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser