Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kan man göra eget maskindiskmedel?  (läst 12230 gånger)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Kan man göra eget maskindiskmedel?
« skrivet: 05 sep-15 kl 10:29 »
När jag skulle köpa nytt diskmedel hittade jag bara sånna där puckade tabletter, portionsförpackade i plast, och så packade igen i gemensam plastpåse som igen ligger i en kartong, suck.

Finns det inte nåt bättre alternativ? Vad händer om man lägger natriumkarbonat, alltså målarsoda i diskmaskinen istället? Blir det rent? Kan det hända nåt dumt? Behövs det nåt mer?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #1 skrivet: 05 sep-15 kl 19:25 »
Det enklaste är väl i så fall att köpa maskindiskmedlet i en annan affär.

Tyvärr är ju Coops ur andra synpunkter (miljöbelastning, parfymfrihet mm) bästa maskindiskmedel i tablettform, vilket är irriterande eftersom tabletterna är tilltagna för att räcka för hårt smutsad disk i en fullstor diskmaskin som matas med hårt vatten. Har man liten bänkdiskmaskin, mjukt vatten och sköljer disken ordentligt i förväg behövs det inte ens en halv tablett per disk.

Förr i tiden, då fosfater var tillåtna i maskindiskmedel, så bestod de till stor del av natriumkarbonat, natriummetasilikat (vattenglas)  och natriumfosfat, dessutom brukade tvålpulver eller tensider samt något ämne som ska se till att diskmedlet inte skummar för mycket finnas med.
Enbart natriumkarbonat ger knappast något bra resultat. Och ska man använda diskmedlet i en modern diskmaskin som arbetar med lägre temperatur och mindre vattenmängd än vad de gjorde förr i tiden, så blir det nog ännu svårare att göra en egen blandning som fungerar tillräckligt bra.

Man bör också tänka på att det behövs en del tillsatser - jag vet dock inte vad för kemikalier man använder - för att diskmedlet inte ska vara alltför aggressivt mot glas, dålig porslinsglasyr och en del metaller. När det var nytt med fosfatfria maskindiskmedel klagades det över att glas och vissa sorters porslin blev matt på ytan av de nya diskmedlen.


Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-15 kl 08:56 »
Tack för ett bra svar! Får börja med att försöka bryta sönder dom där dumma tabletterna i halva då. Så se i andra affärer om dom har bättre diskmedel, men utbudet häromkring är inte så stort, kan jag säga.

Så har jag lite grann lust att vända upp och ner på saken: om glasyren är så dålig att det blir matt av natriumkarbonat så har den inte i köket att göra. Att diska med med natriumkarbonat kan ju ses på som ett sätt att sortera bort dåligt porslin. När jag skulle göra en egen glasyr till min egen keramik testade jag den faktiskt just genom att koka glasyrproverna i natriumkarbonatlösning.

Men det där med glas metaller är jag mer bekymrad över. Jag vill inte att glasburkar, dricksglas, rostfria kastruller, bunkar, dl-mått etc. ska bli fula :(
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #3 skrivet: 06 sep-15 kl 09:56 »
förresten, vad hade vattenglaset för funktion? Ibland när man köper vattenglas så får man kaliumsilikat istället för natriumsilikat. Gör det någon skillnad?

Hittade ett recept på maskindiskmedel här: http://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/kok/maskindiskmedel--sa-latt-gor-du-ditt-eget/

kortfattat:

några droppar diskmedel
2 delar bikarbonat (istället för natriumkarbonat antar jag, blir det så varmt i diskmaskinen at bikarbonatet omvandlas till natriumkarbonat?)
1 del salt

Varför salt? Är det det för att hindra skum?

Andra recept jag hittar på nätet innehåller citron, citronsyra, vinäger, etc. Det förstår jag inte alls, den sura citronen borde väl motverka den basiska målarsodan???
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #4 skrivet: 06 sep-15 kl 11:16 »
Exakt, recept på rengöringsmedel som innehåller både syror och baser är rena skrivbordsprodukter som förmodligen aldrig har provats i verkligheten. Och den som har totat ihop receptet hängde förmodligen inte riktigt med på kemilektionerna i högstadiet heller.

Beträffande Expressens recept så är det mycket troligt att saltet ska dämpa skum, men det försämrar ju också de rengörande egenskaperna hos vanligt handdiskmedel (det vet väl var och en som har försökt diska i bräckt vatten).
Temperaturen i en diskmaskin brukar ligga mellan 50 och 70 grader, jag tvivlar på att det räcker för någon omvandling av bikarbonatet.

Jag kan bidra med några recept ur D. Svanbergs "Kemisk-teknisk recepthandbok" från 1940, även om jag inte tror att de är av mer än historiskt intresse idag. Notera att två av dem innehåller fosfater!
Kalcinerad soda är samma sak som numera kallas vattenfri natriumkarbonat eller målarsoda.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #5 skrivet: 06 sep-15 kl 12:07 »
Om bara mängden är problemet så varför inte köpa pulver?
Kollade idag på ica och de har iallafall pulver i sitt sortiment

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #6 skrivet: 06 sep-15 kl 14:24 »
Intressanta recept! ser att de första bara innehåller soda, och det andra soda och lite tvålflingor. Inte så olikt expressens recept med andra ord, utom saltet då. Men det är konstigt, jag följde länken till Huffingtonpost där expressen hade hittat receptet, som i sin tur hade fått det från en blogg, så jag följde länken till bloggen, men där var det inget salt, bara 3-4 droppar diskmedel och natriumkarbonat. Som i dom dina recept från 40-talet. Så jag förstår inte varför huffingtonpost fick för sig att lägga i salt. Men men... Kanske jag provar målarsoda + evt några droppar diskmedel nån gång, vi får se. Jag ska i alla fall inte köra något öntåligt som jag är rädd ska bli matt om jag försöker.

Ica har lagt ner i här Norge, så där kan jag inte handla, dessutom hade dom uselt utbud här i vilket fall som helst, men jag ska kolla andra affärer.

Men det är ju inte bara mängden som är problemet. Det är det att jag upptäcker mer och mer hur många onödiga rengörings/kosmetikaprodukter vi tror att vi behöver. Det är egentligen bara ungefär samma ingredienser, kanske i något olika proportioner som kallas för olika saker, parfymeras och färgas in på olika sätt och hälls upp i olika förpackningar. Shampoo, diskmedel, antibakteriella medel, flytande tvål, rengöringsmedel för kakel, för plåt, plast, glas, etc. Eller hudlotion, ansiktslotion att ha på dagen, ansiktslotion att ha på natten, handlotion, osv, osv.

Så jag undrade om maskindiskmedel var en av dessa onödiga eller onödigt tillflashade produkter som lätt kan ersättas med något som är enklare, billigare och bättre. Men det verkar möjligen inte så.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #7 skrivet: 07 sep-15 kl 17:32 »
"Receptet" står på förpackningarna, i princip. Man läser innehållet i varningstexterna och drar sina slutsatser. För konsumentprodukter skall det finnas en ingredienslista i fallande ordning, om inte på etiketten så på nätet.

Grundrecept för mjukt vatten:
(målar)soda
Citrat
lite silikat
Lite perkarbonat
lite tensider. Absolut inte handdiskmedel, men man kan ta en skvätt spolglans. De tensiderna är släkt med vad som passar.

Expressens recept har cirkulerat i branschen (för roliga timmen) och jag har tom skrivit i expressens ruta "rätta faktafel". Till ingen nytta. Sånt där är bara spaltutfyllnad för dem.


SkogsKajsa

  • Inlägg: 0
    • Värmland
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #8 skrivet: 08 okt-15 kl 08:07 »
Jag har, med gott resultat, kört diskmaskinen på enbart bikarbonat några gånger.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #9 skrivet: 30 jan-16 kl 15:55 »
Vilken funktion har perkarbonatet?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #10 skrivet: 30 jan-16 kl 20:57 »
Perkarbonatet fungerar som blekmedel, det avger fritt syre som hjälper till att bryta ner en del saker som annars visar sig som grå eller bruna beläggningar med tiden - sånt som gör att dricksglas ser rökfärgade ut eller att vita plastdelar i diskmaskinen blir gulbruna.

I praktiken behöver nog inte perkarbonatet vara med vid varje disk, men kanske vid var femte eller så, om inte beläggningarna ska byggas på. Jag förmodar att det är större behov av perkarbonat i diskmedlet om man har mycket metalljoner (järn, mangan, koppar osv) i vattnet. I synnerhet om vattnet dessutom är surt, så att metallerna håller sig lösta i vattenledningen men fälls ut när vattnet blandas med alkaliskt diskmedel så att pH-värdet höjs.

Det kan ju vara värt att tänka på att ett fabrikstillverkat maskindiskmedel måste vara hopblandat så det fungerar ihop med vatten av mycket skiftande kvalitet (hårt, mjukt, surt, alkaliskt osv) och kan lösa upp alla rimligtvis tänkbara slags matrester. Men om man är duktig kemist och vill komponera sitt diskmedel själv så kan man säkert optimera det för den vattenkvalitet man själv har tillgång till, för ens diskmaskins egenheter och för de matrestvanor hushållet har.  Har man tillgång till billigt varmvatten och kan köra diskmaskinen med högre temperatur än vanligt utan att det innebär onödig elförbrukning så blir arbetet lättare för diskmedlet, men om man inte har sådana möjligheter och vill spara el i det längsta genom att köra diskmaskinen så kall som möjligt, så ställer det högre krav på diskmedlet.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #11 skrivet: 30 jan-16 kl 21:45 »
Jag tycker inte att maskinen diskar rent ens med köpediskmedel om jag inte sätter väldigt hög temperatur, så varmt vatten använder jag ändå, tyvärr.

Coolt, det är vad jag tycker är så spännande med att försöka blanda egna saker, att man kan optimera dom efter sina egna förhållanden!

Det KAN bli lite kalkavlagringar här, men ingenting jämfört med när jag bodde i Uppsala. Och enligt en jag känner är Uppsala ingenting jämfört med köpenhamn, så tippar på att jag har ganska mjukt vatten.

Det här med citrater, är det för att göra vattnet mjukare eller?

Undrar om det räcker med målarsoda och lite vattenglas?

För citrat, kan man få det genom att blanda citronsyra med något alkaliskt, tex. målarsoda, och vatten? Då är det kanske inte så ruskandes galt att ha i lite citron eller citronsyra ändå? Så länge det bara är lite grann. Så lite målarsodan reagerar med citronsyran för att bilda citrat när det hamnar i vatten, och resten verkar avfettande och rengörande?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #12 skrivet: 30 jan-16 kl 22:30 »
Du kanske har sett tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=180189.0 , där det står en del om skillnader mellan olika köpediskmedel.

När det gäller att maskinen inte diskar rent, så har jag varit med om att en mycket igengrodd diskmaskin hade nästan stopp i många vattenmunstycken. Efter flera körningar med bättre diskmedel så blev det bättre fart på den, men först sedan den hade gått en körning med någon slags diskmaskinsrengöringstablett så blev den riktigt bra.

Ett annat fall råkade min bror ut för. Han hade en bekant i storhushållsbranschen, som försåg honom med diskmedelstabletter som var avsedda för stora restaurangdiskmaskiner. Sedan han hade använt sådana tabletter ett par år i sin lilla bänkdiskmaskin så började den fungera sämre och sämre, till slut diskade den praktiskt taget inte alls. Efter lite felsökning visade det sig att pumphjulet var gjort av en plast som tydligen blev spröd och vittrade sönder av den onödigt starka diskmedelslösningen, rester av pumphjulet fanns lite varstans i maskinen.  Nytt pumphjul beställdes på nätet för drygt 100 kr och efter någon timmes mekande var maskinen som ny igen - och i fortsättningen blev det lite måttligare dosering av diskmedel.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #13 skrivet: 31 jan-16 kl 12:03 »
Jo, jag har sett den tråden, men jag vill inte ha köpediskmedel. Nu har jag äntligen lyckats hitta svanmärkt pulverdiskmedel, men det är parfymerat och jag vill inte HA parfym! Jag vet det är töntigt, men jag blir superprovocerad när inte affärerna vägrar att sälja mig dom varor jag vill ha, dessutom är det mycket roligare att göra sitt eget. Funderar på att prova det här:

Natriumkarbonat
natriumsilikat (15 viktprocent)
citronsyra (10 viktprocent)

Och i sköljfacket: 7-%-ig ättika

natriumperkarbonat vet jag inte vart jag kan få tag på, så den hoppar jag över, alternativt ersätter lite av natriumkarbonatet med oparfymerat vittvättmedel. Men då får jag kanske med massa annat skit som jag inte vill ha, så vet inte om jag vill det.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #14 skrivet: 31 jan-16 kl 12:31 »
Kombinerar du citronsyra och natriumkarbonat (surt och basiskt) får du en väldig koldioxidutveckling, och en hel del natriumcitrat, vilket inte torde ha någon diskeffekt.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #15 skrivet: 31 jan-16 kl 13:44 »
Har kört med "tvättnötter" tycker de fungerar bra.
mvh thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #16 skrivet: 31 jan-16 kl 20:37 »
Kombinerar du citronsyra och natriumkarbonat (surt och basiskt) får du en väldig koldioxidutveckling, och en hel del natriumcitrat, vilket inte torde ha någon diskeffekt.

Varför innehåller då en del kommersiella tvättprodukter den kombinationen? Kollade nyss upp mitt tvättmedel. Natriumkarbonat står överst, men ganska långt upp på listan står natriumcitrat, och lite längre ner citronsyra. Men det kanske är annorlunda med klädtvätt?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #17 skrivet: 01 feb-16 kl 10:08 »
Jo, här är en ingredienslista fråne ett kommersiellt maskindiskmedel:

Silicates >30%
Citrate >30%
Sodium percarbonate 5-15%

Sodium carbonate 5–15%

Också listat som: Sodium citrate, sodium metasilicate, sodium silicate, sodium percarbonate, sodium carbonate



Varför har dom så mycket natrium citrat om det inte gör någon nytta i disken?
Motverkar hårt vatten står det i beskrivningen.

(Kunde jag få tag på ovan nämnda diskmedel kanske jag inte skulle tycka att jag behövde göra mitt eget. Det är ett oparfymerat, miljömärkt pulver.)

Tvättnötter, tja, kan ju alltid prova, men jag har inte blivit så imponerad när jag har använt dom i tvättmaskin och som shampoo. Men prova kan man. Men då måste man väl diska med hög temperatur, antar jag.
« Senast ändrad: 01 feb-16 kl 10:15 av Midvinter »
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #18 skrivet: 01 feb-16 kl 10:32 »

natriumperkarbonat vet jag inte vart jag kan få tag på, så den hoppar jag över, alternativt ersätter lite av natriumkarbonatet med oparfymerat vittvättmedel. Men då får jag kanske med massa annat skit som jag inte vill ha, så vet inte om jag vill det.

Med bakgrund inom kemindustrin så kan jag säga att natriumperkarbonat i liten pelleterad form till diskmedel tillverkas av Kemira Chemicals under varumärket ecox (ecological oxygen). När jag hade fri tillgång till det så diskade vi enbart med detta. Vad jag förstår så oxiderar det mot allt organiskt och på så sätt bryter ner det och för det med sig. Det är miljövänligt och gör skinande rent. Varför lägger då tillverkarna i andra ingredienser också? Jo, förmodligen för att det är ett väldigt dyrt material. Var man får tag i det som privatperson har jag inte en aning om.

MVH
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #19 skrivet: 01 feb-16 kl 11:01 »
Med bakgrund inom kemindustrin så kan jag säga att natriumperkarbonat i liten pelleterad form till diskmedel tillverkas av Kemira Chemicals under varumärket ecox (ecological oxygen). När jag hade fri tillgång till det så diskade vi enbart med detta. Vad jag förstår så oxiderar det mot allt organiskt och på så sätt bryter ner det och för det med sig. Det är miljövänligt och gör skinande rent. Varför lägger då tillverkarna i andra ingredienser också? Jo, förmodligen för att det är ett väldigt dyrt material. Var man får tag i det som privatperson har jag inte en aning om.

MVH
Magnus

Alltför koncentrerat natriumperkarbonat lär nog också vara lite väl aggressivt mot organiskt material som man inte vill ha bortdiskat - plaster, träskaft på bestick, dekor på porslin mm. Jag kan också tänka mig att det bidrar till att göra glas och porslin matt med tiden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser