Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?  (läst 4375 gånger)

JohannaS

  • Inlägg: 24
    • Uppland
Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?
« skrivet: 21 okt-14 kl 11:44 »
Hej!
Nybliven hönsägare som jag är så håller jag på att rusta för vintern. Behöver tips!

 Värmelampa finns, men jag undrar hur man på ett enkelt sätt gör för att slippa all värmeförlust från hönsluckan? Kan man sätta upp något rörligt framför luckan (typ skynke?) som hönsen vågar forsera på sin väg in och ut?

STORT tack för tips!! :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-14 kl 12:23 »
Ett skynke funkar nog dåligt, har du luckan en bit upp så kan man göra en tunnel som hönorna får gå igenom.
Vår ingång sitter på 1 meters höjd och golvet i den höjden. Med tunneln så drar det inte in men kylan kan rinna ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-14 kl 12:57 »
Undvik vinddrag rakt in..ett skynke går säkert göra av lakan eller byggplast som du klipper i smalare remsor.. Värmer stiger uppåt..
Fjäderfän och kaniner

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?
« Svar #3 skrivet: 21 okt-14 kl 13:58 »
Har du provat och märkt att det läcker värme eller vill du förebygga?
Jag själv har nämligen ett isolerat hus till hönsen utan någon tillskottsvärme och förra vintern så var det aldrig is på insidan.
Min lucka öppnas lite innan soluppgång och stängs efter solnedgång. dvs den står öppen hela dagen

Sen vill man inte ha stillastående luft i hönshuset heller..

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?
« Svar #4 skrivet: 21 okt-14 kl 16:18 »
Första året satte jag upp byggplats som klipptes i 5 cm breda remsor, den satt bara för halva luckan tills jag såg att de gick igenom och då satte jag för hela luckan. Hönsen tog sig fint ut och in.
Numera har jag istället gjort slutmålet mindre genom att sätta upp en bit liggunderlag som jag klippt ett mindre hål i. Här är nämligen luckan 40 * 40 cm, med vintervädret blir hålet bara ca 20 * 30 och den kalla luften tar sig inte in lika mycket.
Våra höns är mest ute under dagtid även på vintern, luckan står öppen 08.00 - 15.00 och det blir aldrig minusgrader där inne. Men nu bor vi i Skåne, så det kan ju bero på det.
MVH Rosita zon 1

JohannaS

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?
« Svar #5 skrivet: 23 okt-14 kl 12:30 »
Ah,
Toppenidé med byggplast! Jag ska nog söka rätt på något liknande.
Gällande liggunderlaget så lärde sig altså hönorna att ta sig igenom det på studs? Låter som en rejäl utmaning!  ;D
Tunnel verkar toppen. Ska se hur jag tar mig an detta!

Tyvärr är mitt hönshus av modell mindre och jag märker att luften som kommer in från den öppna luckan kyler rejält.

Någon tipsade mig om några plastremsor som granngården kunde ha... någon som har erfarenhet av det? (Typ "köld...")

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?
« Svar #6 skrivet: 23 okt-14 kl 15:40 »
Testa att klippa av ett spännband i lagom remsor, och häfta inte upp alla på en gång.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?
« Svar #7 skrivet: 25 okt-14 kl 19:30 »
Våra höns är stora, blommehöns, men de kommer lätt igenom hålet i liggunderlaget.

Hur stor är luckan i ditt hönshus? Vårt hönshus är bara 2,6 kvadratmeter, men luckan är rejält tilltagen 40 * 40, så det blev kallras innan vi kom på lösningen med liggunderlagsbiten.
MVH Rosita zon 1

Kelpie

  • Inlägg: 209
    • Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?
« Svar #8 skrivet: 10 nov-14 kl 21:16 »
Funkar bra med vaxduk remsor också!   :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Hur stoppa värmeutflöde från hönsluckan?
« Svar #9 skrivet: 11 nov-14 kl 20:00 »
Vi byggde en liten farstu med en vägg åt det 'blåsiga hållet' så det inte drar rätt in i luckan. Funkar bra och de gillar verkligen att sitta där och titta ut under regniga eller blåsiga dagar! Vi funderade på att sätta genomskinliga plastremsor (typ av byggplast) men eftersom farstun håller vinden borta och vi har en kamrörsradiator så tyckte vi det räckte som vi har. Riktigt kalla dagar öppnar vi inte luckan alls.

Bild på farstun finns här:

http://chickensteps.wordpress.com/?s=farstu
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 5 användare (2 dolda)
Anders Flix, Monica Wallenberg, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser