Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus - behöver ideér!  (läst 27733 gånger)

Annsa

  • Inlägg: 18
    • Blekinge
Bygga hönshus - behöver ideér!
« skrivet: 16 jan-10 kl 18:43 »
Vi planerar att bygga ett nytt hönshus till våra dvärgkochin. Har idag ett funkisliknande variant men vill ha ett större. Är det någon som har bilder eller ritningar på era hönshus. Behöver ideér & inspiration... Vill ha fullhöjd så att man kan stå upprätt i huset. Ska tilläggas att vi bor mot skogen men ändå i villaområde. Har stor tomt som vätter mot stora skogen & vid tomtgränsen ligger hönshuset idag härligt inbäddad vid de stora bokarna. Tar tacksamt emot ritningar & bilder för att försöka få till ett nytt hus för våra godingar!

Också intresserad att "fylla på" antalet dvärgkochin hönor, helst gula, laxfärgade eller blå. Vill du sälja? Bor i Blekinge.

Anna
Bor med make och 2 härliga döttrar. Innehar dvärgkochinhöns av det sällskapliga slaget, en sjungande gulpannad amazonpapegoja samt en apporterande katt som är uppfödd på di från en Whippet.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #1 skrivet: 16 jan-10 kl 18:50 »
 jag tänker också bygga ett nytt hönshus.. 3m x 4,8m   ca 15kvadrat   bred dörr för skottkärra, snedtak.  uppdelat i 3 olika delar... om det inte blir för trångt... löstagbar inredning....
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #2 skrivet: 16 jan-10 kl 23:02 »
Jag har bland annat funderingar på att nyttja Byggmax friggebods stomme  när jag ska bygga hönshus.

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-6001.aspx

För mig är 15 kvadrat i minsta laget men tanken var att bygga 2 bodar med ett par meter i mellan som man kan bygga ihop med tak och en vägg. Den överbyggda delen mellan husen kan användas för att förvara halm, spån och annat som inte behöver vara inne men ändå väderskyddat.

En annan fördel med denna lösning är att man kan göra färdigt det ena huset till hönsen så dom har en fin bostad medan man färdigställer den andra. Nackdelarna är att kostnaden blir något högre med två separata hus...

Ska man bygga 15 kvadrat och vill göra det lätt för sig kan dock detta vara ett bra alternativ även om man förmodligen måste modda bygget lite (bla bredare dörr och kanske fler fönster) ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #3 skrivet: 16 jan-10 kl 23:10 »
har tyvärr ingen jordbruksfastighet där man bygger som man vill... 15kvadrat får man bygga utan bygglov så det får räcka...
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #4 skrivet: 16 jan-10 kl 23:17 »
Vi har inte heller jordbruksfastighet men bor på landet. Enligt kommunen får vi bygga  50 kvadrat biutrymme (garage, vedbod, hönshus eller liknande) utan bygglov så 30 kvadrat hönshus och 20 kvadrat vedskjul är väl ungefär vad som planeras under året som kommer  ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #5 skrivet: 16 jan-10 kl 23:20 »
faaasen vad bra, hämta hammern å sätt igång ;)
Fjäderfän och kaniner

highsidern

  • Inlägg: 62
    • Värmland
    • highside däck och mc
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #6 skrivet: 17 jan-10 kl 12:14 »
vi murade upp ett i leca 15 kvm enl nya friggebodsmåtten   10 kvm till hönsen sen 5 kvm till foder städprylar redskap osv.
dörr som liten skottkarra kommer in igenom
byggde sen 2 st utehagar på 15 kvm st längst en lång och kortsida
har haft hönor boendes där sen oktober och dom verkar trivas
gjuten platta och putsade leca väggar gör att det är enkelt att göra rent och inga gnagare kommer in .
vi använde oss av 20*60*15 stenar för att maximera inne ytan i kvm men nu när det har varit så jättekallt ett tag fick jag sätta in ett stödelement på 800wför att hålla +grader inne i hönshuset så 20 cm stenar skulle nog varit bättre för vinsten av yta blev marginellt större
och isoleringen skulle blivit bättre med 20 stenar tror jag
hårt arbete lönar sig...

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #7 skrivet: 17 jan-10 kl 12:28 »
ungefärlig materialkostnad ??? bara plattan är väl närmare 10000kr
Fjäderfän och kaniner

highsidern

  • Inlägg: 62
    • Värmland
    • highside däck och mc
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #8 skrivet: 17 jan-10 kl 13:00 »
8 säck betong  ca 400:-
15 kvm frigolit 5 cm ca 5-600:- vet inte så noga då jag hadde liggandes sen tidigare bygge
4 st rågade bilsläpkärror med gjutgrus från lokala grusgropen 100:- st   400:-
2 bilsläpkärror med singel 200:-
armerings matta + några järn och lite armeringsfötter 600:-
formvirke råspont  max 500:-  jag använde gammalt som jag hadde liggandes
sen göt jag in en plastbrunn som  går ner i en stenkista 1*1*1 meter under plattan som är tänkt att bara användas vid storrengörning samt att jag har vattenbehållaren ståendes över brunnen  och plastbrunnen kostade på allsells 400:-

så runt 3000:- kostade plattan lite mer då jag har ganska långt till lokala grusgropen så det gick väll 500:- till i bränsle kan tänkas

hårt arbete lönar sig...

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #9 skrivet: 17 jan-10 kl 13:06 »
vet du vad det blev i totalkostnad ungefär? själv rätt så händig... snyggt bygge ;)
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #10 skrivet: 17 jan-10 kl 13:48 »
Fint bygge ;D Har också funderat på att mura ett hönshus. Men jag tvekar... Mest för att jag vet att jag kan snickra och bygga i trä men aldrig har murat.... En gjuten platta hade dock varit praktiskt!  Vi får se hur det blir här hemma...

Jag spånar vidare och låter mig inspireras ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #11 skrivet: 17 jan-10 kl 13:58 »
öva å mura nåt mindre först, typ en grill...  lättare än vad man tror.. likaså gjuta platta... ;)
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #12 skrivet: 17 jan-10 kl 14:07 »
Det finns bra litteratur om att gjuta och mura, jag har själv gått en kurs på vuxenskolan, men det är inte så svårt som det verkar. Är man bara noggrann och tänker efter före, samt läser på i litteraturen, så tycker jag inte att någon ska vara rädd för att gjuta en grund till ett hönshus. Jag ska själv göra det under våren/sommaren, när jag ska bygga ut mitt uthus med typ 10-15 m2. Men det är tungt arbete, så det är bra om man är några stycken som hjälps åt.
« Senast ändrad: 17 jan-10 kl 14:11 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #13 skrivet: 17 jan-10 kl 14:09 »
mura är kul, stenarna är något tunga o de är en del skyfflande...
Fjäderfän och kaniner

highsidern

  • Inlägg: 62
    • Värmland
    • highside däck och mc
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #14 skrivet: 17 jan-10 kl 14:48 »
jag tog ner ett par tallar på tomten som sågades till div virke vilket gjorde att takstolar gavelspetsarna takunderfodring kostade nästan inget  dvs 450 :- för sågning av träden på lokala bonnsågen vilket ochså resulterade i dom mest överdim takstolarna jag har monterat

annars så fattig som man är så har man snålat in på det mesta men  ca 30000:-
skulle jag nog gissa på  jag har kvitton på ca 25.000:- och då har jag räknat med det mesta
som el inv utv uteburar  nät osv osv
Men då har jag gjort alltig själv och inte lejt bort något
Men fått otrolig hjälp av sambon får ej glömmas att säga både när hon var gravid och efter vi fick våran dotter
vi tog ochså god tid på oss totalt från start till inflyttning 1år och några månader på så vis behöver man inte låna till att bygga lite krångligare blir det men som jag tycker så blir det billigare då man får vända på slantarna lite.

och detta va första ggn som jag murat upp något i leca förutom fiskröken roligt men som sagt ganska tungt arb  plattan var vi två st och den tog ca 6 tim att blanda gjuta och putsa

hårt arbete lönar sig...

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #15 skrivet: 17 jan-10 kl 14:51 »
själv e bäste dräng.. kul med vänner som hjälper...
Fjäderfän och kaniner

Smic

  • Inlägg: 202
  • Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #16 skrivet: 18 jan-10 kl 18:08 »
Jag och min sambo byggde nytt hönshus i somras. Det blev 5.2 m * 4,2 m. Vi gjorde 3 burar med storleken 3*1,7 meter. Och en gång på 1 meter längs med långsidan med diskbänk och kycklingbur. Vi har nu också varmvattenberedare vilket är väldigt bekvämt när det ska diskas. Försökte ladda upp bilder men det sket sig så ni kan se bilderna på  http://vastergarden.webs.com/  under fotoalbum.

Grevegården

  • Inlägg: 101
  • Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #17 skrivet: 20 jan-10 kl 08:25 »
Jag hittade två bodar som skänktes bort på blocket.se
så nu har jag 54m2 som ska inredas till hönshus under våren
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

 

arvidsson

  • Inlägg: 90
    • Skåne
    • www.verumslilla.se
Vilket fint hönshus Highsidern!
« Svar #18 skrivet: 20 jan-10 kl 19:26 »
Sååå tjusigt!

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Bygga hönshus - behöver ideér!
« Svar #19 skrivet: 06 feb-10 kl 16:41 »
Jag har ju en alldeles egen tråd om mitt hönshusbygge så jag länkar till den istället för att lägga ut bilder här, där kan du se och läsa hur vi byggde.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=46972.0
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, Be, von tratt, Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser