Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ställa in förgasare på Grålle  (läst 16090 gånger)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
Ställa in förgasare på Grålle
« skrivet: 23 jan-15 kl 21:36 »
Har haft förgasaren nerplockad och rengjord, så nu behöver jag göra en ny inställning på bränsle och luft skruven, hur går jag tillväga?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #1 skrivet: 24 jan-15 kl 08:00 »
Denne länk svara delvis på min fråga.
http://www.gralleklubben.se/wp-content/uploads/2013/10/GrålleManual.pdf

Ändå tacksam för tips och råd!

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #2 skrivet: 24 jan-15 kl 09:32 »
Det stod ju inte så mycket om inställning av tomgångsblandningsskruven (slow running screw i det engelska dokumentet). En bra början är ju att helt enkelt justera den till jämnast möjliga tomgång, men man bör också kolla att motorn svarar bra inte bara på plötsligt gaspådrag utan även om man ökar gasen mycket sakta och försiktigt på tomgång. Om den har tendens att rycka eller gå tillfälligt dåligt just då bränsletillförseln går över från tomgångsmunstycket till huvudmunstycket, så orsakas det ofta av att tomgångsblandningen är för fet och då bör man skruva in tomgångsblandningsskruven litegrann.
Har man tillgång till en avgasanalysator kan man kolla att CO-halten är 2-3 % på tomgång och något lägre då motorn går på högre varvtal (detta gäller vid bensindrift, om man kör på E85 så blir CO betydligt lägre vid rätt bränsleblandning).

Tänk på att tomgången (både varvtal och jämnhet) också beror mycket kraftigt på tändinställning och ventilspel, i synnerhet insugningsventilernas spel. Man bör alltså göra en noggrann ventil- och tändinställning innan man lägger ner mycket arbete på att finjustera förgasaren.

En sak som inte alls står i det engelska dokumentet är uppgifter om tändförställningskurvorna. På en gammal motor är det vanligt att fjädrarna till centrifugalvikterna i fördelaren har mattats ut så att förställningen börjar vid alldeles för lågt varvtal. Man bör kolla med stroboskoplampa att tändinställningsmärket inte börjar flytta sig förrän en bit över normalt tomgångsvarv. Jag skulle kunna tänka mig att tanken är att tändförställningen ska börja vid 700-1000 varv/min på den här motorn.
Man bör också se upp med att det inte är pålitligt att justera brytarna till ett bestämt avstånd med bladmått då fördelaren är gammal och sliten. Det fungerar bra på en helt ny fördelare med glappfri lagring för axeln, men när fördelaren är gammal är det säkrare att koppla in ett tändinställningsinstrument och justera till rätt slutningsvinkel.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #3 skrivet: 25 jan-15 kl 10:59 »
Tackar för tipsen.

Har en fråga om generatorn också. Har ett -jordat 12V system och en icke fungerande generator.
Har en fungerande Lucas generator liggandes.
Vad är mest besvär bygga om generatorfästet och köpa generator på biltema/skrot.
Eller montera Lucas generatorn och skaffa laddningsrelä. Allt kommer fungera om jag ändrar till +jord förutom LED belysningen?

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #4 skrivet: 25 jan-15 kl 12:14 »
Tackar för tipsen.

Har en fråga om generatorn också. Har ett -jordat 12V system och en icke fungerande generator.
Har en fungerande Lucas generator liggandes.
Vad är mest besvär bygga om generatorfästet och köpa generator på biltema/skrot.
Eller montera Lucas generatorn och skaffa laddningsrelä. Allt kommer fungera om jag ändrar till +jord förutom LED belysningen?

Beroende på var du bor.
Bäst är att hitta någon som kan renovera generatorn. Bilelektrisk firma.
Köpa en bättre begagnad på skroten som passar någorlunda.
Lucas är det eviga mörkret. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #5 skrivet: 25 jan-15 kl 14:40 »
Vad är det för generator som sitter på plats nu och inte fungerar? Är den av originaltyp eller någonting annat?

Att byta polaritet på en likströmsgenerator är inte särskilt svårt, det är bara att polvända fältlindningen eller vrida gaveln med kolhållarna ett halvt varv, det beror på generatorns konstruktion vad som är enklast. Sedan måste man magnetisera om den (lägga på 12 V med den "nya" polariteten på fältlindningen i några sekunder) för att den ska kunna ta upp spänning.

Tänk på att när det gäller likströmsgeneratorer så är det viktigt att ha en laddningsregulator som passar ihop med generatorn. Dels för att strömbegränsningen ska fungera på rätt sätt och dels för att den interna kopplingen kan vara olika i olika likströmsgeneratorer. En del riktigt gamla och små generatorer sköter spänningsregleringen själva med s k tredje borste (billig men inte särskilt bra lösning), de behöver ingen laddningsregulator utan bara ett bakströmsrelä, som ofta är påbyggt på generatorn.
Så om du ska söka laddningsregulator är det bra om du kollar typbeteckningen på de likströmsgeneratorer du har och gärna gör lite efterforskningar efter vad originaltypen av regulator till traktorn ska heta.
Jag har ett ett par gamla Lucasregulatorer liggande, den ena kommer troligen från en tidig Land Rover och den andra från en Vauxhall Viva ca 1964. Den äldre av dem har bakelitkåpa och skruvanslutningar för alla ledningar, den nyare har plastkåpa och flatstift. Vet ej om de är i fungerande skick.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #6 skrivet: 04 feb-15 kl 10:45 »
Jag har hittat den ena laddningsregulatorn, den heter RB102.

Började göra en del efterforskningar när det gäller tändförställningskurvor, men fick en motfråga när det gäller beteckning på Lucas fördelare på traktorn, den beteckning som står i manualen det länkades till verkar inte vara så lätt att söka på. Troligen finns det ett nummer med bara siffror och kanske en eller två bokstäver före.

KristianGraah

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #7 skrivet: 30 apr-16 kl 15:48 »
Hej! Har problem med förgasaren på min Grålle 1953 12volt.
Den går väldigt fint på tomgång, men när jag drar på gas så börjar den bluddra. Framförallt om den är tungt lastad.
När den står stilla så rinner bensinen ut ur förgasaren via insugsporten. Jag har haft nere förgasaren men hittar inga synbara fel mer än att länkarmen mellan choke och insugsspjället saknas. Någon som har haft liknande problem?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #8 skrivet: 30 apr-16 kl 16:41 »
Berör väl inte förgasaren, men läste ovan nåt om Lukas och mörker. Brukar Ni flyga på semester? Kom då ihåg att 90 % av världens flygplansflotta är utrustat med Lukaselsystem. ;D
Gör man om alla kontakter mellan kablar och anslutningar är Lukas bland det bästa som går att få tag på.
Mindre problem än Bosch.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #9 skrivet: 30 apr-16 kl 16:52 »
Om det rinner ut bränsle när motorn står stilla så brukar man kalla det för att förgasaren flödar över.
Troliga orsaker kan vara utsliten flottörventil, löst säte för nålen (eller trasig packning under det), läckande flottör eller något mekaniskt problem så att flottören inte kan röra sig fritt, flyta upp och få nålen att stänga.

Om flottör, ventil mm sitter fast i övre delen av förgasaren så kan man felsöka genom att ta loss flottörhuset, öppna bränslekranen och kolla om det slutar rinna bränsle ur ventilen när man lyfter flottören för hand.

Om flottören är av plåt så kan den spricka eller någon lödning kan lossna, så det tränger in bränsle i den. I så fall brukar det märkas att det skvalpar i den. Om det står i verkstadshandboken hur mycket flottören ska väga, så kan man kolla med en brevvåg om det stämmer. För att få ut bränslet ur en otät flottör kan man lägga den i kokande vatten tills det slutar bubbla ur sprickan, väg den sedan och kolla att vikten stämmer innan läckan löds igen.

En del gamla kork- eller skumplastflottörer kan dra åt sig bränsle och bli för tunga när de blir gamla, i så fall är förmodligen inget annat att göra än att byta den. Plastflottörer kan svälla eller tappa formen så de fastnar i flottörhuset.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #10 skrivet: 30 apr-16 kl 17:12 »
Berör väl inte förgasaren, men läste ovan nåt om Lukas och mörker. Brukar Ni flyga på semester? Kom då ihåg att 90 % av världens flygplansflotta är utrustat med Lukaselsystem. ;D
Gör man om alla kontakter mellan kablar och anslutningar är Lukas bland det bästa som går att få tag på.
Mindre problem än Bosch.

Jag brukar för min del hävda att det stora problemet med engelska bilars elsystem inte är komponenter från Lucas, utan det är hur engelska biltillverkare använder Lucaskomponenter. Och inte minst är ett problem klåparmekaniker som inte kan ta till sig att saker faktiskt kan vara gjorda på ett annat sätt än på Volvo 140, och tror att allt ska gå att lösa utan att man läser innantill i verkstadshandbok och elschemor.

Därmed inte sagt att Lucasprylarna alltid är helt fria från svagheter.

Tidiga Lucas växelströmsgeneratorer med plana släpringar (sitter t ex på en del MF165) får ofta problem med att det går varmt vid släpringarna så att kolhållaren smälter ner och kolen fastnar. De är också mer känsliga än andra växelströmsgeneratorer för att bli indränkta med olja.

Startmotorer med s k slungdrev (bendixdrev) är känsliga för smuts, kopplingsdamm, olämplig smörjning mm och kräver tillsyn och rengöring oftare än t ex en tysk eller fransk startmotor med solenoid som för fram drevet till startkransen.

En del av Lucas äldre laddningsregulatorer för likströmsgeneratorer har ganska dålig precision i spänningsregleringen, den är egentligen bara tänkt som ett överspänningsskydd för att inte lamporna ska gå sönder om man kör fordonet utan batteri, och använder man ett modernt bilbatteri med kalciumlegerade plattor i en sådan bil så förstörs det snart genom överladdning. Gammaldags bilbatterier med antimonlegerade plattor (tillverkades fram till någon gång på 80-talet) tål en ständig överladdning bättre, men då måste man istället fylla på vatten ofta.

Man bör komma ihåg att engelska bilsäkringar inte har märkströmmen angiven på samma sätt som andra glasrörssäkringar.
Enligt Lucas-standard är märkströmmen den ström som får säkringen att bryta inom 2 minuter, men enligt andra länders standarder ska säkringen tåla att belastas oavbrutet med märkströmmen.
Ska man ersätta Lucas-säkringar med t ex glasrörssäkringar av amerikansk typ, så ska man använda sådana med halva märkströmmen.  En 20 A Lucas-säkring ska t ex ersättas med 10 A amerikansk säkring.

KristianGraah

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #11 skrivet: 09 maj-16 kl 07:30 »
Hej Tobbe!
Flottören som är av plåt är kollad och ventilen och packningen är utbytt. Någon tipsade om att det kunde vara ett av munstyckena i flottören. Vad tror du? Har du något tips på hur jag kan kolla om flottören flyter upp och stänger ventilen när förgasaren är nertagen?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Ställa in förgasare på Grålle
« Svar #12 skrivet: 09 maj-16 kl 07:39 »
Ett prov du kan göra är att rigga upp förgasaren så den är vänd på samma sätt som då den sitter på plats i traktorn, ansluta bensin från en behållare någon meter högre upp så det blir viss fallhöjd. Om flottörhuset är som en kopp under förgasaren som går att ta bort separat (som på t ex förgasaren till Volvo T24 m fl och de flesta flottörförgasare till gräsklipparmotorer mm), så prova att trycka upp flottören för hand och se om det då slutar att rinna bränsle från nålventilen.
Med flottören lös kan man lägga den i en burk med bensin och se hur högt den flyter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser