Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  antal tackor per hektar bete?  (läst 3011 gånger)

Putte E

  • Inlägg: 104
antal tackor per hektar bete?
« skrivet: 11 jan-08 kl 22:30 »
jag har ett bete på 10 hektar halva åkerbete å halva skog/naturbete hur många tackor med lamm kan vara rimligt att släppa per hektar där?

och sen 10 hektar rent åkerbete vad är rimligt där?

Henning

  • Inlägg: 706
Re:antal tackor per hektar bete?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-08 kl 23:30 »
För att svara på din fråga måste man veta avkastningen på dina marker och om du tänker bärga vinterfoder på markerna också. Avkastningen på åkermark beror på jordart, dränering, nederbörd, gödsling växtsorter och hur länge vallarna ligger innan de förnyas.  Även naturbetena varierar mycket i avkastning. Det beror även på vilken fårras du har. Som Birgit har skrivit är allmogeraserna mycket mindre i maten än de storvuxna raserna. Det rekommenderas dock inte att ha dem på åkermark.

Försök få någon lammproducent i närheten att kika på dina marker.

Om du får igång en hyfsad avkastning på markerna borde du kunna ha en ganska rejäl flock. Parasittrycket blir dock högre ju fler tackor man har på en areal. Genom fållindelning och klok strategi kan man bemästra det också. Det är lite svårare på naturbeten.

Jag vet inte vad tankarna är bakom din fråga. Vill du bara hålla markerna öppna från uppväxande buskar eller vill du optimera avkastningen. Hur mycket jobb är du vilig att lägga på gården. Ju intensivare drift desto mera arbete. Det är inte alltid det mest intensiva ger bäst totalekonomi. Varje gård är unik och bonden också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare
Lillskiten, Kelly Moroney Björkskär, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser