Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö till getter som hästägare ratat  (läst 2382 gånger)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
Hö till getter som hästägare ratat
« skrivet: 03 mar-15 kl 21:08 »
Har tillgång till hö som en hästägare ratat. Personen i fråga säger att en del balar innehåller svart dam som skulle vara mögelsporer.
Vågar jag ge detta till mina getter? Är de mindre känsliga än hästarna. (som tydligen fått allergisk reaktion)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hö till getter som hästägare ratat
« Svar #1 skrivet: 03 mar-15 kl 21:27 »
Det finns vissa mögelsorter som är giftiga och jag skulle inte använda ett hö som är mögligt.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hö till getter som hästägare ratat
« Svar #2 skrivet: 03 mar-15 kl 22:08 »
Idisslarna är inte lika känsliga som hästar för mögel. Jag skulle nog granska höet hötapp för hötapp, syna det och lukta på det, och ge det bästa av det till getterna och kompostera resten.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hö till getter som hästägare ratat
« Svar #3 skrivet: 04 mar-15 kl 07:19 »
Är det mögel i höet kan där vara annat elände också, så jag hade inte gett det till mina getter.
Kanske ta hem ändå och använda i täckodling, om du pysslar med sånt :) ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hö till getter som hästägare ratat
« Svar #4 skrivet: 04 mar-15 kl 08:07 »
Det var väl dumt att tänka tanken bara, vill inte riskera att det händer djuren något. Måste köra en bit och hämta det, kostar en del det också.
Jag avstår, tack för att ni avstyrde det hela :-)

Blev lite frestande eftersom vi nyligen råka köpa hö för 3kr kg............

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hö till getter som hästägare ratat
« Svar #5 skrivet: 04 mar-15 kl 11:03 »
Ja, det kan bli dyrt att bara titta på priset per kilo.  Om getterna har mycket att välja på, så äter de oftast bara det som är bra för dem.  Jag för min del har svårt att bedöma kvalitén på varje hötapp.  En getnos är effektivare.  Men då måste det finnas möjlighet för geten att välja - och välja bort!  ;)  (Även för den ranglägsta geten i gruppen.)

  Täckodling eller vanlig kompostering av ratorna kommer väl på ett ut?  Mina fick använda ratorna till att ligga på först, innan jag la det på dyngstacken.  Efter några år blev det fin mull.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser