Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i ett torp med, veduppvärming, inget vatten, avlopp och lite el. Realistiskt?  (läst 9655 gånger)

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Hej!
Nyss reggad här men har varit inne och snokat här mycket under åren.
Jag skulle vilja ha era åsikter om att bo året runt i ett torp där enda uppvärmningen är ved i form av 2 gjutjärnskaminer samt en kakelugn.
Vatten (brunn) saknas, inget avlopp finns och toalett finns i form av en separett.
Pratar vi el finns det ett elkraftverk av något slag (vet inte vad i skrivande stund, visning på torsdag) men huset är inte anslutet till elnätet.

Anledningen till att vi vill flytta till ett boende som detta är för att komma ifrån tekniken och försöka bli lite självförsörjande i den mån det går.
I torpet finns en kyl, frysbox och spis med gasoldrift.

Vägen in till torpen sköter vi själva. Kanske går det få en bonde att ploga det på vintern, annars får väl någon sorts snöslunga eller fyrhjuling med slunga skaffas. Längd på "vår" väg vet jag inte än. Men gissar 1km.

Det som oroar mig mest är uppvärmningen. Nu jobbar jag och min sambo om varandra så det är vanligtvis inte så många timmar huset står utan någon som kan elda i det.
Men åker man iväg några dagar kommer det ju troligen vara minusgrader i huset när man kommer hem.

Varannan vecka har vi barn hos oss 6 och 8 år gamla.

Hygien kan vi sköta på jobbet eller gymmet. När det kommer till dusch så finns det en utomhusdusch och givetvis lösningar på detta. Men kanske lite kallt mitt i vintern. :)

Jag skulle värdera era åsikter och tankar om detta mycket. Vi ser givetvis kritiskt på det vi eventuellt står inför. Lite kan man ju romantisera men problemen kommer inte ignoreras.
Vad i denna ekvation (fråga gärna om jag kan ha missat något) ser ni som största problemet?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Man kanske kan ha någon form av gasolugn att värma huset med när man reser bort långvarigt, om det inte sker för ofta? Alternativt se till att huset tål att frysa men det är inte enkelt om man inte byggt det så från början.

Utomhusdusch är inga problem, jag har det året runt. Tricket är att elda bra innan så man är varm när man går ut, om man småfryser redan innan är det jobbigt. Sedan kan det vara bra med något slags vindskydd runt uteduschen, nordanvinden känns mot en våt kropp.

Det enda riktiga problem jag ser är att ni saknar brunn, utan vatten blir livet tufft. Det måste ni fixa på något vis. Att släpa vatten i dunk från jobben blir omständigt i längden.

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Jo vattenfrågan är ju inte helt oproblematisk. Nu har vi ju närhet till vatten ändå då det är en strandtomt. Så till allt utom dricksvatten finns vatten i absolut närhet.
Ja att duscha ute i kylan är inget som skrämmer varken mig eller sambon.

Att få huset att tåla att frysa är väl inte helt lätt. Huset är från 1900 kallt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Är det såpass gammalt borde det tåla kallställning relativt väl. Värre med konserver och annat i skafferiet.

kurt

  • Inlägg: 3488
Att gräva en brunn, om det finns förutsättningar för det, kostar inte så mycket.

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Men med brunn kommer väl också krav på avlopp? Och det är inte direkt billigt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Men med brunn kommer väl också krav på avlopp? Och det är inte direkt billigt.
På en strandtomt lär avloppet bli lite av en utmaning

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Beror inte uppvärmningensfrågan på hur huset är byggt? Är det ett riktigt timrat hus med innanfönster är det väl inga problem att bo där, men är det byggt som en lekstuga/sommarstuga med enkelglasfönster blir det värre. Fast det kanske är underförstått att ett torp är timrat?
Men att det saknas vedspis verkar ju konstigt. Man kan ju inte stå och elda med gasolspis när man behöver en vedspis både för matlagning och värmens skull. Kyl och frys är inget man behöver heller. Jag har inte använt mitt kylskåp sen augusti.

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Nej värmekällor inne i huset är 3. Gjutjärnsspis i köket, en kakelugn i ett av rummen och en liten järnkamin i sovrummet. Så det är tre värmekällor i stugan som är timrad. Dock vad jag kan se på bilder är det englasfönster. Ser så ut i alla fall.
« Senast ändrad: 26 maj-15 kl 17:06 av Denno »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Enkelglas är inga problem, man bara sätter i innanfönster på vintern

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Man kan för värmehållningen byta ut en av gjutjärnskaminerna mot en tung modern kakelugn. Eller något tungt hem-murat om man vill gå den intressantare vägen. Då blir det inte så stora svängningar i temperaturen.

Här har alla ungar klarat sig bra att äta frukost i 12 grader i köket, det är frun som inte uppskattar det lika mycket ;D Men ungarna tycker det är kul att mor är en sådan fryslort...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Enkelglas är inga problem, man bara sätter i innanfönster på vintern

Jo, ja.. om det finns innanfönster att sätta in är det inga problem. Jag har ett svartbygge på min fastighet som är en sommarstuga och där har det aldrig funnits några innanfönster.
 I det hus jag bor i själv hade ingen använt innanfönstrena på 50 år när jag flyttade hit, eftersom det använts som sommarstuga, men innanfönstrena stod i ett uthus.
Vad jag försöker säga är att om huset en gång haft folk som bott där permanent på vintern, lär det gå att bo där även idag.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Det finns ju en del vattenreningsutrustning för friluftsbruk, kanske kan vara bra som nödlösning vid långhelger? Filtrera och koka sjövatten? Om det inte är salt då förstås :)

Avlopp finns väl lösningar på också, kanske ett separerande system där ni kan vattna med ena delen i trägårn och kompostera eller bränna resten. Vad gör en separett?

Jag bor i ett torp men med el. Det är som att bo i sommarstugan året runt! Klart värt nackdelarna. Är det timrade väggar så är det ännu bättre.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Pentti Linkola

  • Gäst
Kravet på avlopp kommer med indraget, rinnande vatten. Inte om man bär in.

Men dunkhämtevatten är drygt som tusan. Hade det så i något år, innan jag fixade till brunnen. Och då tvättade jag normalt inte ens här.
Dock finns ingen sjö att hämta ur här.

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Ja i detta fallet finns närhet till sötvatten. Så en liten pump och slang löser vattning osv i trädgården. Eller bad och disk. Men dricksvattnet måste hämtas dit. I ett första skede i alla fall.

Nästa grej är vägen dit som är ca 1 km som vi själva skall sköta. Jag tänker vintertid. Visst man kan säkert betala någon bonde att ploga om man har tur. Men det beror ju också på vägens utformning. Är det realistiskt att tro att man skall kunna lösa det med en tvåstegssnöslunga modell kraftigare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Jag har 500m som inte plogas. När det är mycket snö parkerar jag ut vid infarten och går in. Borde funka att gå 1km också, det tar ju inte många minuter.

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Jo den tanken har slagit mig också. Men samtidigt vill jag ju försöka hålla vägen öppen. Klart har man varit iväg och snön vräkt ner så lär man få traska. Mest nyfiken hur andra löst det. Vill inte behöva köpa egen traktor. :)

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Det går att ploga med bilen om man vill slippa ett fordon till. Men har ni en Mazda Miata utan dragkrok så blir det lite knivigt att få till det. Det blir ju oftast inte mer än en halvmeter snö.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bo i ett torp med, veduppvärming, inget vatten.....?
« Svar #18 skrivet: 27 maj-15 kl 06:40 »
Det där verkar konstigt, det är väl klart att det finns en brunn eller källa någonstans i närheten? På den gamla goda tiden när di fick bära vattnet ville di inte ha för långt att gå från brunnen till huset, och därför byggdes gärna husen i närheten av antingen en källa eller en ytlig vattenåder där en kunde gräva brunn. Sjövattnet har de troligtvis inte druckit.
Vill ni inte ha egen traktor (varför inte?) finns alltid någon annan som har, och lämpligen frågar en den som redan sköter snöröjningen på omkringliggande småvägar om hen vill ploga er lilla vägsnutt också.
Om bara värmekällorna är godkända av sotaren, och inte har något diskret hintat eldningsförbud (som mäklaren hummar om), borde det väl inte vara några större problem?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Denno

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Skräptanten: Jo nog kan det finnas en källa eller liknande. Men det kan ju också vara så att den har torkat ut. Det står inte med vatten på beskrivningen i alla fall. Men mer svar lär komma i morgon då vi skall på visningen.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser