Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rök eller inte?  (läst 3549 gånger)

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
Rök eller inte?
« skrivet: 24 maj-15 kl 13:49 »
När upplever ni att bina hämtar sig snabbast efter ett besök? Jag brukar inte röka dem, men gjorde det för nån vecka sen när jag var där och grejade. Jag lurar på om "brandfaran över!" får dem att komma i ordning snabbare än "nu har den där som försökte riva vårt samhälle äntligen gett sig..". De är ju iofs fulla med honung efter rök, men jag upplever dem mindre stressade. Utan rök är de fortfarande lugna men mer på alerten förstås. Fler som surrar runt. Någon sa att 2 dagars nektar går förlorat efter besök. Sant? Lika med eller utan rök?
???
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Rök eller inte?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-15 kl 13:52 »
Förra gången använde jag rök och de blev hur arga som hellst. İdag 'rökte' jag bara handskarna, de verkade mycket lugna. İnga bin som gömmade sig i celler...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rök eller inte?
« Svar #2 skrivet: 24 maj-15 kl 14:45 »
Jag använder vattenspruta utom i de fall det inte funkar, släpper de inte ramkanterna och/eller direkt kastar sig på handskar och slöja så röker jag på dem. Förra året hade jag i lite florsocker i sprayvattnet men då möglade det i flaskan så det har fått gå med bara vatten. Ibland beroende på vad som ska göras behövs ju ingenting tex om en bara ska sätta på nåt eller ta bort nåt i övre lådor där det mest är vänliga och nyfikna ungbin.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Rök eller inte?
« Svar #3 skrivet: 24 maj-15 kl 15:20 »
Ok. Jag tänkte mer på graden av stress och tiden för återhämtning med de olika metoderna.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rök eller inte?
« Svar #4 skrivet: 24 maj-15 kl 16:54 »
"min" bitillsyningsman sa att det tar flera dagar för varje bi att återställa sig och börja jobba igen efter att en använt rök och biet stressätit en massa mat och ställt in sig på att fly.
Jag röker aldrig in i flusteröppningen, vilket jag fick lära mig på grundkursen att alltid göra som första åtgärd innan en ens öppnade upp kupan. Jag tycker det verkar helt galet att röka på vaktbina som då måste lämna flustret för att äta och förbereda sig för flykt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Rök eller inte?
« Svar #5 skrivet: 24 maj-15 kl 17:28 »
"min" bitillsyningsman sa att det tar flera dagar för varje bi att återställa sig och börja jobba igen efter att en använt rök och biet stressätit en massa mat och ställt in sig på att fly.
Jag röker aldrig in i flusteröppningen, vilket jag fick lära mig på grundkursen att alltid göra som första åtgärd innan en ens öppnade upp kupan. Jag tycker det verkar helt galet att röka på vaktbina som då måste lämna flustret för att äta och förbereda sig för flykt.

Det låter ju vettigt. Blir nog minimalt med rök hädanefter här. Tur att jag inte gick kurs!
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

bjelkeman

  • Inlägg: 8
    • Uppland
    • Nybörjarens bidagbok
SV: Rök eller inte?
« Svar #6 skrivet: 25 maj-15 kl 01:26 »
Det låter ju vettigt. Blir nog minimalt med rök hädanefter här. Tur att jag inte gick kurs!

Jag lärde mig mycket nyttigt på kurs. Men har man väldigt fromma bin, som vi har, kan man ta det försiktigt med röken.

En bekant använder timjan(?) spray. Måste kolla vart han får tag på den. Enklare än rök, effektivare än vatten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rök eller inte?
« Svar #7 skrivet: 25 maj-15 kl 07:44 »
Jag har testat att spraya med vattenavkok på hela nejlikor men det hade ingen bättre effekt än vattnet (i min empiriska men helt ovetenskapliga privata undersökning).
Ska testa med timjan nu  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Rök eller inte?
« Svar #8 skrivet: 25 maj-15 kl 07:47 »
Jag lärde mig mycket nyttigt på kurs. Men har man väldigt fromma bin, som vi har, kan man ta det försiktigt med röken.

En bekant använder timjan(?) spray. Måste kolla vart han får tag på den. Enklare än rök, effektivare än vatten.

Jo, det är klart. Jag underskattar egentligen inte kurs, men kanske lärs mycket ut slentrianmässigt?

Är det möjligtvis thymol i sprayen då? Sätter sig inte smaken i honungen?
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Rök eller inte?
« Svar #9 skrivet: 01 aug-15 kl 19:00 »
är det ingen mer som skippat röken?

Är det någon som fått erfara att de blivit agressiva efter en tid när man rotar i kupan men inte röker dem?

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Rök eller inte?
« Svar #10 skrivet: 02 aug-15 kl 09:44 »
Jag använder i princip inte rök längre. Började väl främst när jag har huvuddelen hemifrån. Den där röken är inte jätterolig i varken bil eller traktor mellan gårdarna.

Så här års är det såklart ett jäkla liv men jag stör mig inte utan jobbar på i lugn och ro.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rök eller inte?
« Svar #11 skrivet: 02 aug-15 kl 10:32 »
Försöker också undvika röken just under arbetet men tycker det oftast blir problem när en ska sätta tillbaka lådorna, jag menar då bina klänger och sitter på kanterna. Hur gör ni då ni sätter tillbaka lådorna speciellt skattlåda enär den ska placeras på spärrgaller?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Rök eller inte?
« Svar #12 skrivet: 03 aug-15 kl 22:57 »
Skjuter alltid ihop. Funkar bra. Lossar man spärrgallret så får man ta det nätt sedan, men jag är i princip aldrig nere i yngelrummen på producerande samhällen efter jag gjort avläggare fram till invintring. Bara om något verkar vara fuffens.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rök eller inte?
« Svar #13 skrivet: 09 aug-15 kl 21:21 »
"min" bitillsyningsman sa att det tar flera dagar för varje bi att återställa sig och börja jobba igen efter att en använt rök och biet stressätit en massa mat och ställt in sig på att fly.
Jag röker aldrig in i flusteröppningen, vilket jag fick lära mig på grundkursen att alltid göra som första åtgärd innan en ens öppnade upp kupan. Jag tycker det verkar helt galet att röka på vaktbina som då måste lämna flustret för att äta och förbereda sig för flykt.

Du har en mycket kunnig bitillsyningsman eller kvinna och jag håller fullständigt med denne :)
Själv använder jag aldrig rök utan jag har en bidräkt istället,mycket bättre för både bina och mig ;D

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rök eller inte?
« Svar #14 skrivet: 09 aug-15 kl 21:26 »
är det ingen mer som skippat röken?

Är det någon som fått erfara att de blivit agressiva efter en tid när man rotar i kupan men inte röker dem?

Jo jag använder aldrig rök numer,spray i nödvärn ibland,endast om det är ett massivt lågtryck tycker jag att det kan vara lite passligt men inte annars.Men att de skulle bli agressiva efter en tid utan rök känner jag inte igen,nej...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rök eller inte?
« Svar #15 skrivet: 09 aug-15 kl 21:29 »
Skjuter alltid ihop. Funkar bra. Lossar man spärrgallret så får man ta det nätt sedan, men jag är i princip aldrig nere i yngelrummen på producerande samhällen efter jag gjort avläggare fram till invintring. Bara om något verkar vara fuffens.
Det går inte att skjuta en låda över spärrgallret, då följer det med och det blir ingen spärr trots att jag alltid tejpar fast det i alla fyra hörn.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rök eller inte?
« Svar #16 skrivet: 09 aug-15 kl 21:44 »
Hur stort yngelrum låter du dina bin ha?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rök eller inte?
« Svar #17 skrivet: 09 aug-15 kl 21:58 »
Hur stort yngelrum låter du dina bin ha?
De flesta har två lådor LN, dock har ett par lite svagare avläggor bara en. Varför undrar du?

Kan tillägga att jag har ett par kupor som i perioder har rätt arga bin och där kan det vara urjobbigt att få bort bina från kanterna även med rök, jag menar de kliver upp i stället för ner i kupan  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rök eller inte?
« Svar #18 skrivet: 09 aug-15 kl 22:12 »
Jag undrade varför du använder spärrgaller.Två yngellådor som bas låter ju helt ok,men varför vägra dem ytterligare utrymme vid arbetstoppar? Det kan jag inte förstå.Jag använder aldrig spärrgaller,skulle aldrig falla mig in...
Bina och jag är kompisar ;)

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Rök eller inte?
« Svar #19 skrivet: 09 aug-15 kl 22:26 »
När man har öppnat kupan ska man ge sig till tåls ett par minuter så kryper de bin som ev. flyger upp ner mellan ramarna igen. Därefter går det, med normal försiktighet och hanterbara bin, att jobba med dem utan varken rök eller problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 4 användare
Wes Jr, Niklas Nyström, Anders Flix, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser