Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berätta hur ni gör med era gässlingar  (läst 2509 gånger)

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
Berätta hur ni gör med era gässlingar
« skrivet: 31 mar-14 kl 10:31 »
Nu har vi äntligen några ägg i kläckaren och några under gåsen :)

Men hur gör vi sedan då? Hur gör ni?

Hur har ni gåsmamman och gässlingarna första tiden? När får de går ut första gången? Stängslar ni in dem på speciellt sätt? Vi har fårnät runt gåshagen men där kommer våra eventuella gässlingar att gå rakt igenom, behöver vi en mindre inhägnad för dem tillsammans med sin mamma? Har ni gåsmamman med gässlingar tillsammans med de övriga gässen under natten?

Många frågor som ni ser :-[ Kan ni berätta hur ni gör?
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Berätta hur ni gör med era gässlingar
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 22:23 »
Gässlingar som kläcks under gåsmamma kan gå med henne redan från start. De kommer inte försöka springa ifrån henne och är bara staketet sådant att de kan ta sig tillbaka om de hamnar på fel sida är det inget problem. Gåskarlen brukar vara väldigt valktande och beskyddande för sin fru och barn :) Gässlingar som går med mamma kan gå ute från start. Mamman värmer dem och tar hand om dem :)

Om de ägg som kläckar i maskin kläcker samtidigt som de ägg honan ruvar på skulle jag lägga alla ägg under honan så alla kläcks med mamma. OM datumen inte stämmer så brukar jag ha maskinkläckta gässlingar inne i ca 1-2 veckor beroende på väder. Är vädret bra får det komma ut på gräs och beta och så in igen innan de blir kalla. När de är stora nog att gå med flocken får de först bo i en komposthage i gåshagen ett par dagar. Det brukar räcka för att de små sedan ska få hänga med resten av gruppen. Ibland kan de få lite tjuvnyp precis i början när man släpper ihop dem men det brukar inte vara något allvarligt och gå över på ett par dagar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Berätta hur ni gör med era gässlingar
« Svar #2 skrivet: 01 apr-14 kl 08:11 »
Gässlingar som kläcks under gåsmamma kan gå med henne redan från start. De kommer inte försöka springa ifrån henne och är bara staketet sådant att de kan ta sig tillbaka om de hamnar på fel sida är det inget problem. Gåskarlen brukar vara väldigt valktande och beskyddande för sin fru och barn :) Gässlingar som går med mamma kan gå ute från start. Mamman värmer dem och tar hand om dem :)

Om de ägg som kläckar i maskin kläcker samtidigt som de ägg honan ruvar på skulle jag lägga alla ägg under honan så alla kläcks med mamma. OM datumen inte stämmer så brukar jag ha maskinkläckta gässlingar inne i ca 1-2 veckor beroende på väder. Är vädret bra får det komma ut på gräs och beta och så in igen innan de blir kalla. När de är stora nog att gå med flocken får de först bo i en komposthage i gåshagen ett par dagar. Det brukar räcka för att de små sedan ska få hänga med resten av gruppen. Ibland kan de få lite tjuvnyp precis i början när man släpper ihop dem men det brukar inte vara något allvarligt och gå över på ett par dagar.

Tack för din info  :) Jag har ju ingen erfarenhet av gässlingar så det är värdefullt att veta hur andra gör. Det kommer att skilja ca en vecka i kläck (äggen i kläckaren kommer först).
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Philip Svedala

  • Inlägg: 4
SV: Berätta hur ni gör med era gässlingar
« Svar #3 skrivet: 09 apr-14 kl 21:44 »
Passa dig för kråkorna och skator om du släpper ut gässlingarna på grönbete. En kråka brukar uppehålla gåsakarlen samtidigt som en annan pickar gässlingarna snabbt i huvudet. Därefter väntar kråkorna i en trädtopparna på att de vuxna gässen skall överge gässlingarna.... På en timme hinner de med hela familjen. Jag brukar hålla gässlingarna inne tills de är fjäderbeklädda.
Philip


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser