Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa gäss. Vad tänka på?  (läst 18149 gånger)

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
Skaffa gäss. Vad tänka på?
« skrivet: 31 dec-11 kl 21:45 »
Funderar på att skaffa gäss... Vad finns det för problem med dem?
Finns räv, hur gör man med inhägnad?
Ska man ha övervintrande avelspar eller kläcka fram själv? Läste att de oftast inte får så bra befruktade ägg första året? Hur startar man upp??
Hur många är lagom att ha till eget behov?
Något man bör tänka på innan?
Fördelar/nackdelar?
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-11 kl 21:54 »
Gäss är gräsätare så bete vore bra. Om du har räv så vore inhägnat bra så räv kan ta dem. Typ fårnät med små maskor eller liknande. Hus där de kan vara över natten. Tillgång till liten pool kan öka befrukting något då de tycker om att göra DET i vatten. Vi övervintrar våran avelsgrupp. Börja antigen med små men då kan du inte kläcka föränn året efter eller ungdjur eller äldre avelspar. Lagom att börja med 1 hane 2 honor.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #2 skrivet: 31 dec-11 kl 21:57 »
En flock på 8-10st är lagom,2-3hanar resten honor, satsa på italiensk vitgås, trevliga gäss som gärna ruvar,värper bra,snälla,tåliga mm, hagen får gärna vara väl tilltagen och bör vara rävsäker,bostaden kan vara enkel typ fårhus,oisolerat så följer gässen årsrytmen och lägger ägg på våren,gäss betar otroligt bra och föder sig nästan på enbart gräsbete,bra att tänka på. I övrigt äts säd,havre potatis rotfrukter äpplen mm. Plocka de första äggen och maskinkläck och låt dem ruva på resten,.
Fjäderfän och kaniner

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 23:13 »
Som skåning hyser jag nåt slags kärlek till skånegåsen. En sak som jag har erfarit är att gäss måste fatta tycke för varandra om det ska bli nåt bevänt med befruktningen. Ett sätt är att skaffa 5-10 gässlingar eller ungdjur på sommaren och sedan studera dem noga och se vilken hane som är den dominanta och vilka honor som är mest ihop med honom. Spara en trio till avel, det är fullt tillräckligt för husbehov och stek resten i ugnen. Från Mårten till Nyår är det tradition med gåsastek. Och gott är det, om man inte klantar sig och får såsen för fet! Bra råd av Grimbart att kläcka de första tio äggen i kläckare och låta honorna försöka själva med resten. Det brukar gå att låta en mindre grupp adoptera gässlingar. Om nån av gässen är mordisk mot adoptivbarnen så bör det bli hennes/hans sista år i den flocken. Gräsbete är viktigt för gässen under den varma årstiden. Skånegäss alltså! Även om du bor i Västmanland. Det finns några besättningar där som jag gärna ger dig adressen till om du skickar ett meddelande till mig.

Gott Nytt År förresten!
« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 23:46 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Lägger mig i tråden med någon följdfråga.
« Svar #4 skrivet: 01 jan-12 kl 10:30 »
(hoppas att det är okej  :-[ )


Även jag funderar på gäss. Bete har vi men kan man göra någon flyttbar inhägnad till dem? Dvs man har fast hus, lada och sen släpper ut dem, lockar med dem till den del man hägnat in för tillfället? På kvällen tar man in dem igen. När betet där är slut så flyttar man stängslet. Jag funderade på sånt där viltnät typ Allox, uppsatt med enkla plaststolpar som man har till hästhagar. Givetvis så flyttar deras "badkar" med.

I anslutning till deras fasta hus bygger man en mindre inhägnad där de kan vara på vintern.

Skulle detta funka? Hur högt stängsel behöver de ha för att inte rymma? Jag jobbar hemmifrån så jag kan ju ha koll på dem, med tanke på räv och sånt.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #5 skrivet: 01 jan-12 kl 10:33 »
Vill man ha många smaskiga gåsägg så är knölgåsen den ras man ska ha. Åh det är så gott med sockerkaka gjort på gåsaägg!!!!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #6 skrivet: 01 jan-12 kl 10:55 »
Det funkar bra som du tänker snuzer! Jag hade en daghage gjord av fårnät förr,så länge räv och grävling håller sig borta går det bra, är du dessutom hemma så hör du gässen om det dyker upp nån räv,på natten eller då du inte är hemma behövs en säker hage/bostad.små gässlingar får man hängna in rejält då kråk o rovfåglar mm gärna tar dem,likaså så bör gässen kunna värpa i skymundan,på våren när gässen samlar ägg bör de vara i en säker hage,rätt vad det är så ligger de och ruvar.
Fjäderfän och kaniner

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Tack för svar.
« Svar #7 skrivet: 01 jan-12 kl 13:30 »
Det funkar bra som du tänker snuzer! Jag hade en daghage gjord av fårnät förr,så länge räv och grävling håller sig borta går det bra, är du dessutom hemma så hör du gässen om det dyker upp nån räv,på natten eller då du inte är hemma behövs en säker hage/bostad.små gässlingar får man hängna in rejält då kråk o rovfåglar mm gärna tar dem,likaså så bör gässen kunna värpa i skymundan,på våren när gässen samlar ägg bör de vara i en säker hage,rätt vad det är så ligger de och ruvar.

Då vet jag lite vad jag har att förhålla mig till  :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #8 skrivet: 01 jan-12 kl 13:36 »
Jag har knölgäss här , dom går lösa o badar i dammen om dagarna eller traskar runt gården , när det blir mörkt går dom in i sitt hus då låser vi in dom .
Inga problem tycker jag  :D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #9 skrivet: 12 jan-12 kl 16:07 »
Nu har jag fått nys på 4 skånegäss, 3 honor och en hane... :)

Funderar på att ha dem i gamla hönshuset över vintrarna (ca 10 kvm (för litet?))

Hur många ägg ruvar en gås på? och hur många kan/bör/ska man kläcka fram om man vill ha fler?? Hur många ägg blir gässlingar och hur många blir inte?
Är chansen stor att de är ruvvilliga om de flyttar in på ett nytt ställe i mars/april?
Hur stor plats behöver de ha nattetid (hus) om somrarna då det är fler gäss?? Har en lada eller ladloft de skulle kunna bo på/i.
Hur mycket och vad precis äter de under innesäsongen?
Mest prisvärda inhängnaden och hur stor? Rävsäker helst...

Kan ankor och gäss gå tillsammans?
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #10 skrivet: 12 jan-12 kl 16:57 »
10kvadrat räcker om de har utevistelse.. hagen närmast bör vara rävsäker men i övrigt duger fårnät till vuxna gäss..bara du stänger in dem i den säkra hagen nattetid. skånegässen lägger runt 20ägg och kan börja lägga redan i feb månad så det är stor risk att de första äggen fryser sönder,gåshuset bör ändå vara oisolerat så djuren följer årstidsväxlingarna och parar sig i rätt tid... skånegässen har ibland problem med befruktningen och även ruvandet kan vara dåligt ibland.. gässlingar är lättsålda och de som blir över blir fina att slakta till mårten,gässen ruvar inte förrän högen är tillräckligt stor,den ruvande honan kan få en provisorisk inhägnad runt redet så hon får vara ifred,ruvande gäss kan vara ilskna,ibland ruvar flera gäss på samma hög så det är bra att skärma av ruvgåsen. gässlingar är känsliga för väta i början(ca6v). tillskottsfoder bör ges till gässlingarna de första 2månaderna..de bör likt äggen skyddas mot kråkfåglar.. gräsbete kan ges från dag ett..i övrigt äter gässen havre,vete,korn,ärtor,majs,äpplen,potatis och rotfrukter i bitar,ensilage och hö uppskattas av vissa.. jag har pekingankor tillsammans med gässen utom i parningstider då gässen kan vara stygga mot ankorna..  gåsen ligger mig varmt om hjärtat och är en bra vakthund,ekonomisk,lättskött,trevlig,vacker och framförallt mycket god att äta...gräddsås mums
Fjäderfän och kaniner

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #11 skrivet: 13 jan-12 kl 00:22 »
En viktig sak, som jag missade som gås-nybörjare, är att dom måste ha tillgång till sand och småsten för att kunna smälta maten. I min inhägnad var det en jordmån som i princip saknade grus och sten totalt. Resultatet blir att dom inte går upp tillräckligt i vikt trots obegränsat med mat. Dom har samma behov som höns på det planet. Något som missats i den litteratur jag läste om gåsskötsel.
« Senast ändrad: 13 jan-12 kl 00:24 av forestman78 »
Biodlande torpare med hund och gäss.

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #12 skrivet: 13 jan-12 kl 14:02 »
Å tack för svar :)

men räcker det med fårstängsel om det finns räv? även om det bara är dagtid?
Hur stor "säker" natthage ska man ha?
Gässlingar känsliga för fukt, ska de bara vara inne första veckorna då om det inte är fint väder?
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

minnaroselli

  • Gäst
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #13 skrivet: 13 jan-12 kl 14:10 »
det är inte bara räv vi har här.
ordentliga stängsel mot vilda djur behövs.
man kan ansöka hjälp till såna.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #14 skrivet: 13 jan-12 kl 14:40 »
det är inte bara räv vi har här.
ordentliga stängsel mot vilda djur behövs.
man kan ansöka hjälp till såna.
generösa 20kr metern tror jag bidraget var,räcker väl till kycklingnät  :-\
Fjäderfän och kaniner

Daniel1983

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #15 skrivet: 13 jan-12 kl 14:47 »
Någon skrev att gässlingar är känsliga för att bli våta. Men om dom är utruvade av en gås och hon badar med dom från början så klarar dom väl det? Eller ska man hålla henne från dammen i sex veckor?

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #16 skrivet: 13 jan-12 kl 15:00 »
En gåsmamma gnider in gässlingarna med fett från fettkörtel på sig själv. Maskinkläckta saknar det skyddet och är mycket känsliga för fukt tills deras egen fettkörtel börjat funka. Ha dom därför ute endast vid fint väder när det inte är dagg i gräset.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Daniel1983

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #17 skrivet: 13 jan-12 kl 15:06 »
Då är det alltså ok att låta gåshonan gå och bada med sina ungar när hon känner för det antar jag:)

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #18 skrivet: 13 jan-12 kl 15:15 »
Ja, det ska nog gå bra. Har dock bara haft masinkläckta själv som jag hållit borta från fukt, utom en gång när jag inte fick in dom i tid när det började regna :'(
 Då dog en efteråt...
Biodlande torpare med hund och gäss.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #19 skrivet: 08 jan-13 kl 11:23 »
Jag planerar att skaffa en liten gåsaflock som primärt kommer att få gå i en inhägnad dunge där det finns gott om körvel, är detta något som gäss brukar gilla? är inte intresserad av att dom ska få smak av lakrits men körveln vill jag gärna hålla kort.
Det är aldrig för sent att ge upp.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #20 skrivet: 08 jan-13 kl 21:14 »
Jag planerar att skaffa en liten gåsaflock som primärt kommer att få gå i en inhägnad dunge där det finns gott om körvel, är detta något som gäss brukar gilla? är inte intresserad av att dom ska få smak av lakrits men körveln vill jag gärna hålla kort.
gässen betar det mesta gröna,körvel har jag inte här men jag gissar att det slinker ner om de är hungriga,.
Fjäderfän och kaniner

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #21 skrivet: 03 feb-13 kl 18:14 »
Går gäss in på natten som höns? Läste att dina gör det, Travelerhorses, men gör "alla" det?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tinaw

  • Gäst
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #22 skrivet: 03 feb-13 kl 18:15 »
(Jag läste rubriken fel: "Skaffa gäss. Vad tänkte jag på?"  :-[  ;D )

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #23 skrivet: 03 feb-13 kl 19:24 »
En sak att tänka på är att inte ha vattenautomater för höns (dom som ser ut som en uppochnervänd hink) då gässlingarna lätt får ögoninfektioner då som kan vara riktigt svårbehandlade :(
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #24 skrivet: 06 jul-13 kl 12:49 »
När man plötsligt ser att det kryper små insekter (löss,loppor) på väggarna i gässens stallbås, vad gör man då?
Det är aldrig för sent att ge upp.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #25 skrivet: 06 jul-13 kl 13:34 »
Städar ur, skurar väggar och golv eller tvättar med högtryckstvätt. Låt torka. Kalka gärna väggarna och strö lite kalk i bottnen innan du lägger på ny strö.

Troligen är det kryp som framförallt lever av skiten i den fuktiga strön. Men lika bra att ta en storstädning.

carinalil

  • Inlägg: 119
    • Småland
    • Kackelsidan
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #26 skrivet: 28 jul-13 kl 07:59 »
hej skulle vilja hitta någon i min ärhet som jag kan köpa ölandsässlingar och skånegässlingar av, kan det vara dumt att örja med 2 gåsraser då jag är nybörjare på gås? Med vänlig hälsning, Carina Liljeborg 0480-55124
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Mallan

  • Gäst
SV: Skaffa gäss. Vad tänka på?
« Svar #27 skrivet: 23 dec-13 kl 16:41 »
Hur skyddar ni era gäss från att komma i kontakt med vilda gäss? Har man områden inhägnat med vatten kommer det kanske oönskat besök ibland som kan sprida smitta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser