Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63423 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #720 skrivet: 16 dec-17 kl 18:01 »
Skall den växa inne i huset?


För det är enda sättet det inte tillförs energi för uppvärmning.

nu fattade jag inte

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #721 skrivet: 16 dec-17 kl 18:03 »
Skall den växa inne i huset?


För det är enda sättet det inte tillförs energi för uppvärmning.

du vet att du är lite barnslig nu va

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #722 skrivet: 16 dec-17 kl 18:11 »
du vet att du är lite barnslig nu va

Inte alls.

Jag försöker bara följa ditt resonemang.

Däremot är förslaget som ensamhet kom med ganska intressant, det gör att man hela tiden kan hålla huset i toppskick och man tillför inte energi utan nytt byggnadsmaterial.
Vissserligen kan man misstänka att denna proceduren är lite väl omständig och kostsam, men huset är trots allt byggt på ett ganska kostnadseffektivt sätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #723 skrivet: 16 dec-17 kl 18:15 »
Inte alls.

Jag försöker bara följa ditt resonemang.

Däremot är förslaget som ensamhet kom med ganska intressant, det gör att man hela tiden kan hålla huset i toppskick och man tillför inte energi utan nytt byggnadsmaterial.
Vissserligen kan man misstänka att denna proceduren är lite väl omständig och kostsam, men huset är trots allt byggt på ett ganska kostnadseffektivt sätt.

Du är kul du, vilken tolkning av vad jag skrev, men bra blev det.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #724 skrivet: 16 dec-17 kl 18:47 »
inte för privata hus som sörjer för egen energi (vi lever inte i ga ryssland
biobränslen,oavsett varifrån de kommer räknas som tillförd energi. läs regelverket. Så du menar att om husägaren är privatperson gäller det andra regler? om privatpersonen vill bygga ett hyreshus,vilka regler gäller då? Det står nämligen inget om det i regelverket.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #725 skrivet: 16 dec-17 kl 18:48 »
inte för privata hus som sörjer för egen energi (vi lever inte i ga ryssland

från Boverket, deras publikation "Förslag till svensk tillämpning av nära-nollenergibyggnader Definition av energiprestanda och kvantitativ riktlinje" (från 2015)

"Boverket föreslår att fritt flödande energi som kan omvandlas till en annan energiform (till exempel värme, el eller kyla) och som produceras i, eller i närheten, av byggnaden inte ska räknas med i byggnadens specifika energianvändning. Med fritt flödande energi menar vi energi från sol, vind, mark, luft och vatten. I fritt flödande energi ingår inte ved och andra former av biobränsle.

Användningen av ved från egen fastighet kan vara utan kostnad för fastighetsägaren. Användningen av ved och andra biobränslen får trots det inte tillgodoräknas i systemgränsen eftersom sådana bränslen har en alternativ användning.
"

(och precis som påpekats flera gånger så kommer reglerna enbart att gälla för nyproduktion - och där måste du när du ansöker om bygglovet visa uträkningen, och då duger det inte med att du tänker värma huset med egen ved)

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #726 skrivet: 16 dec-17 kl 18:53 »
biobränslen,oavsett varifrån de kommer räknas som tillförd energi. läs regelverket. Så du menar att om husägaren är privatperson gäller det andra regler? om privatpersonen vill bygga ett hyreshus,vilka regler gäller då? Det står nämligen inget om det i regelverket.

Regelverket för hyreshus är dom som finns på boverket och dom nya som kommer 2020, men för ett fridtids hus gäller inte dom reglerna. om jag harfel vil jag att du presenterar länken så jag får uppdatera mig
Inget om mitt hus? att det inte drar så mkt energi? något kan ni väll säga och inte bara "det är omöjligt"

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #727 skrivet: 16 dec-17 kl 19:00 »
från Boverket, deras publikation "Förslag till svensk tillämpning av nära-nollenergibyggnader Definition av energiprestanda och kvantitativ riktlinje" (från 2015)

"Boverket föreslår att fritt flödande energi som kan omvandlas till en annan energiform (till exempel värme, el eller kyla) och som produceras i, eller i närheten, av byggnaden inte ska räknas med i byggnadens specifika energianvändning. Med fritt flödande energi menar vi energi från sol, vind, mark, luft och vatten. I fritt flödande energi ingår inte ved och andra former av biobränsle.

Användningen av ved från egen fastighet kan vara utan kostnad för fastighetsägaren. Användningen av ved och andra biobränslen får trots det inte tillgodoräknas i systemgränsen eftersom sådana bränslen har en alternativ användning.
"

(och precis som påpekats flera gånger så kommer reglerna enbart att gälla för nyproduktion - och där måste du när du ansöker om bygglovet visa uträkningen, och då duger det inte med att du tänker värma huset med egen ved)

Om mitt boprojekt blir verklighet så blir det en annan form av uppvärmning och inte ved eller el. vad det blir är inte klart än har en del uppslag så. ni blandar och ger lite, jag talar om mitt hus och energin som jag anv i mitt hus. Ni pratar om en hypotes/en illusion/en framtid som inte är verklighet än på många år.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #728 skrivet: 16 dec-17 kl 19:01 »
biobränslen,oavsett varifrån de kommer räknas som tillförd energi. läs regelverket. Så du menar att om husägaren är privatperson gäller det andra regler? om privatpersonen vill bygga ett hyreshus,vilka regler gäller då? Det står nämligen inget om det i regelverket.

Kunde ju sagt att du pratade om en ide/framtida eller illusion och inte det som är redan är byggt

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #729 skrivet: 16 dec-17 kl 19:08 »
jag trodde diskussionen gällde de regler som gäller från 2020. Jag vill inte diskutera ditt nuvarande hus då tråden handlar om din vision,att bygga ett hyreshus. men det tycks du ha glömt bort. regelverket gäller INTE äldre hus utan de som byggs efter 2020. Huruvida dina siffror stämmer kan vi ju inte kontrollera. Du slinter ju på fakta i varenda svar så trovärdigheten är låg.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #730 skrivet: 16 dec-17 kl 19:14 »
jag trodde diskussionen gällde de regler som gäller från 2020. Jag vill inte diskutera ditt nuvarande hus då tråden handlar om din vision,att bygga ett hyreshus. men det tycks du ha glömt bort. regelverket gäller INTE äldre hus utan de som byggs efter 2020. Huruvida dina siffror stämmer kan vi ju inte kontrollera. Du slinter ju på fakta i varenda svar så trovärdigheten är låg.

tror inte regelverket kommer att var de samma när jag börjar bygga mitt test hus så. tråden skapades för att få lite tips om konstruktion och lte sånt. inte en massa paj och irritation och anklagelser för att ja bryter mot lagar och regler samt att jag förespråkar slavarbete osv osv. jag startade tråden i god ton men det höll bara runt ett inlägg så var ni på och anklagade.men jag kommer att göra mitt sista inlägg gällande mn test nästa helg, sen är jag klar med Fukt/krympning/glipor osv osv

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #731 skrivet: 16 dec-17 kl 19:41 »
tror inte regelverket kommer att var de samma när jag börjar bygga mitt test hus så. tråden skapades för att få lite tips om konstruktion och lte sånt. inte en massa paj och irritation och anklagelser för att ja bryter mot lagar och regler samt att jag förespråkar slavarbete osv osv. jag startade tråden i god ton men det höll bara runt ett inlägg så var ni på och anklagade.men jag kommer att göra mitt sista inlägg gällande mn test nästa helg, sen är jag klar med Fukt/krympning/glipor osv osv

Det mesta har varit påpekande på att det idéer du kommer med bryter gällande regler.

Det ställer krav på att du måstesöka en hel del dispenser. Och få dom.  ;D
Att få dom är nog det besvärligaste.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #732 skrivet: 16 dec-17 kl 20:05 »
Det mesta har varit påpekande på att det idéer du kommer med bryter gällande regler.

Det ställer krav på att du måstesöka en hel del dispenser. Och få dom.  ;D
Att få dom är nog det besvärligaste.

ja en hel del arbete blir det alla ggr, i synnerhet med elsäk.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #733 skrivet: 16 dec-17 kl 20:12 »
ja en hel del arbete blir det alla ggr, i synnerhet med elsäk.


Är det där du ser dina största brister?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #734 skrivet: 16 dec-17 kl 22:53 »

Är det där du ser dina största brister?

nä inga brister, mer som andra säger om mig...ligger för långt fram

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #735 skrivet: 16 dec-17 kl 23:07 »
nä inga brister, mer som andra säger om mig...ligger för långt fram

Det är till att vara ödmjuk oxå ???  ::)

Nackdelen med att ligga för långt framme är att det kan vara svårt att få gehör för sina idéer.
Blir man dessutom småkinkig när man misslyckas att framföra sina idéer så blir backen genast mycket svårare att ta sig upp för.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #736 skrivet: 17 dec-17 kl 09:12 »
om det innebär att ligga före genom att använda okvalificerad arbetskraft som någon annan skall betala för  och ifrågasätta regelverk för att de inte passar materialval och metoder så tror jag ytterst få håller med. Elsäkerheten,dvs vem som gör elarbetet är nog det minsta problemet. Där finns ju klara regler,det är en elektriker med behörighet som gör arbetet.
Jag ser andra problem,energianvändning,dvs isolering,ventilation,värmeåtervinning och värmesystem. sedan har vi våtrumsproblematiken där en helt ny konstruktion skall användas som inte är utprovad och godkänd. Övriga standarder som tycks ifrågasättas av TS är brandskydd,(fortfarande har ju inga ritningar visats över trapphus m.m) ,div. inredningsdetaljer,förrådsutrymmen,yttre miljö m.m. Det finns ju faktiskt regelverk om precis allting när det gäller flerfamiljshus och det är just detta som kraftigt fördyrar  ett bygge. de summor TS har anslagit i sin kalkyl är ju bara höftade siffror och kan väl mest ses som drömmar. För att kunna göra en riktig kalkyl måste ett komplett ritningsmaterial finnas att utgå ifrån och det saknas,åtminstone har det inte presenterats här.
Så påståendet att bygga billigt kan ju ifrågasättas,vad den alternativa metoden består av är också oklart. att använda okvalificerad arbetskraft  lär inte funka då både arbetsregler och fack lär protestera,regelverket på AF sätter ju också upp krav som TS tydligen förbisett. Så det är en vision och jag ser inte att den kan förverkligas med de summor som TS avsatt.Han har ju inte heller kunnat visa att det är realistiskt.
Men väntar fortfarande på det nya byggsättet  med spänning,vad kan svensk byggindustri förvänta sig som drar ner hyresnivå och samtidigt ger bra boendestandard?
vill du ha svaret hittas det inte i denna tråd då byggmetoden här är att använda och exploatera folk för egen vinning,en metod som byggherrar alltid använt och som samhället  försöker förhindra genom avtal o lagar. Kan någon se NCC eller PEAB bygga hus med folk från gatan,betalda genom subventioner från staten och där kvalificerade utbildad arbetskraft istället får gå arbetslösa?  Hur kan det bli en framtid?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #737 skrivet: 17 dec-17 kl 11:43 »
om det innebär att ligga före genom att använda okvalificerad arbetskraft som någon annan skall betala för  och ifrågasätta regelverk för att de inte passar materialval och metoder så tror jag ytterst få håller med. Elsäkerheten,dvs vem som gör elarbetet är nog det minsta problemet. Där finns ju klara regler,det är en elektriker med behörighet som gör arbetet.
Jag ser andra problem,energianvändning,dvs isolering,ventilation,värmeåtervinning och värmesystem. sedan har vi våtrumsproblematiken där en helt ny konstruktion skall användas som inte är utprovad och godkänd. Övriga standarder som tycks ifrågasättas av TS är brandskydd,(fortfarande har ju inga ritningar visats över trapphus m.m) ,div. inredningsdetaljer,förrådsutrymmen,yttre miljö m.m. Det finns ju faktiskt regelverk om precis allting när det gäller flerfamiljshus och det är just detta som kraftigt fördyrar  ett bygge. de summor TS har anslagit i sin kalkyl är ju bara höftade siffror och kan väl mest ses som drömmar. För att kunna göra en riktig kalkyl måste ett komplett ritningsmaterial finnas att utgå ifrån och det saknas,åtminstone har det inte presenterats här.
Så påståendet att bygga billigt kan ju ifrågasättas,vad den alternativa metoden består av är också oklart. att använda okvalificerad arbetskraft  lär inte funka då både arbetsregler och fack lär protestera,regelverket på AF sätter ju också upp krav som TS tydligen förbisett. Så det är en vision och jag ser inte att den kan förverkligas med de summor som TS avsatt.Han har ju inte heller kunnat visa att det är realistiskt.
Men väntar fortfarande på det nya byggsättet  med spänning,vad kan svensk byggindustri förvänta sig som drar ner hyresnivå och samtidigt ger bra boendestandard?
vill du ha svaret hittas det inte i denna tråd då byggmetoden här är att använda och exploatera folk för egen vinning,en metod som byggherrar alltid använt och som samhället  försöker förhindra genom avtal o lagar. Kan någon se NCC eller PEAB bygga hus med folk från gatan,betalda genom subventioner från staten och där kvalificerade utbildad arbetskraft istället får gå arbetslösa?  Hur kan det bli en framtid?

du har inte läst mina svar , allt det du pekar på har jag redan svarat på Brandreglerna gäller inte för byggnader 2vån>. värmen har jag bara indikerat, Af har jag talat med redan och presenterat så allt det fysiska har jag get er info om.
 men du har inte läst utan är mer intresserad av vad du vill ha sagt en övergripande ideplan, facket har jag åxå konsulterat, alla kostnader kan man db kolla om man vill /har presenter var ifrån jag tar dom produkterna och vilka kostnaderna är (list pris)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #738 skrivet: 17 dec-17 kl 13:28 »
Jag tror mycket av oklarheterna ligger i tolkningar av regler. TS har ju visat gång på gång en förmåga att tolka regelverk vidlyftigt och på ett sätt som passar hans vision bäst. Det kan nog vara därför det finns så många missförstånd i denna tråden.

Den dagen det är dags att sätta spaden i marken kommer det att bli tydligt att det aldrig är ens egna tolkningar som gäller, utan det är först och främst kontrollorganens tolkningar som gäller.

Jag älskar verkligen visionärer.

Men att bygga hus enligt 2020 nne reglerna i kombination med självdrag kommer att kosta mer än det smakar. Självdrag ventilerar ut värme. Den värmen måste man tillsätta genom egentillverkad energi. Då tror jag faktiskt att värmeåtervinning är en både billigare och mer visionär väg.

En kalkyl som ger kostnad per kvadratmeter kan omöjligt vara korrekt när värmesystem ännu inte är bestämt. Det kan vara en målbild, men inte en kalkyl. Fet bästa med visioner och målbilder är om de känns möjliga att genomföra. Jag är glad att TS tror att det är möjligt. Jag är desto mer tveksam själv.

Mvh
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #739 skrivet: 17 dec-17 kl 14:04 »
Varför är det så viktigt med badrummet för dig, för det handlar mycket om det?

Är du ute efter att bygga det billigt eller är det bara att du vill göra på ett annat sätt?
Vad är orsaken till att du vill göra så som du försöker beskriva?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser