Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilköp för nyblivna lantisar???  (läst 7711 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #20 skrivet: 20 dec-14 kl 19:28 »
Jag gillar själv Jimnyn, men det bygger mest på känsla inte kunskap :)

http://www.blocket.se/sodermanland/SUZUKI_JIMNY_4x4_1_3L_57913911.htm?ca=10&w=3

Vad tros om den? För många mil?


Visst den har gått en del, men är den normalkörd så håller den säkert tiotusen till.
Det är tyvärr lite lotteri men om du tittar på den så skall du kolla efter rost och hur det ser ut kring drivaxlarna. Lyssna efter klonk eller ryckig känsla i drivlina eller styrning.

Det är en liten stor bil. Tyvärr så är den för kort för långa plank men det kan man lösa med en släpa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #21 skrivet: 20 dec-14 kl 23:51 »
Tänk även på att vissa gamla så kallade fyrhjulsdrivna bilar, är i praktiken EN-hjulsdrivna..
Vissa gamla dåliga konstruktioner har dålig kraftfördelning, vilket gör att slirar ett hjul stannar hela fordonet.
Är det inte snarare de nyare fyrhjulsdrivna bilarna som är sådana? Som hyundai santa fe eller volvos fyrhjulsdrivna modeller. Medan exempelvis audi eller subaru från 80-talet hade diffspärr och annat som är för dyrt idag

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #22 skrivet: 21 dec-14 kl 02:09 »
Det är nästan ett måste att ha en ordentlig 4WD om man så pass lång/privat väg att den måste traktorplogas, och man vill slippa stiga upp och göra detta kl 4 på morgonen när alla ska på jobbet.
I går morse fick jag "rycka ut" och ploga upp åt en framhjulsdriven Peugeot 307 (med nya dubbdäck), som satt obotligt fast i + 20-25 cm nysnö, och vad hittade jag i början av vägen?,,,, jo en stugägare som kört fast och övergett sin Volvo 940. (vinterdäck på den också). :P

En bättre beg Honda CR-V är nog det minsta jag skulle kika på. men helst en Nissan Navara (eft 07), Toyota Hilux, osv, om man har behov av övrig "nyttotrafik" inom skog/jordbruk/hästgård mm.

torparliv2

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #23 skrivet: 21 dec-14 kl 10:13 »
"ett svart får": Du har säkert rätt.

Det jag ville påminna om är att det är viktigt att undersöka hur 4 WD fungerar och är konstruerat, på fordonet man är nyfiken på.

Många bilar kallas 4WD eller det står 4WD, AWD,  eller likande, på bakluckan. Men det är inte en RIKTIG FYRHJULSRIFT.
För många,  är i praktiken EN-hjulsdrivna..

Tror att toyota ha gjort någon modell med diffspärrar. Annars är det väl MB Geländewagen som tar sig fram och har spärrbar diff.
"TGB 11", vinnaren men är  kanske att se som överkurs.   :)






Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #24 skrivet: 21 dec-14 kl 10:14 »
"ett svart får": Du har säkert rätt.

Det jag ville påminna om är att det är viktigt att undersöka hur 4 WD fungerar och är konstruerat, på fordonet man är nyfiken på.

Många bilar kallas 4WD eller det står 4WD, AWD,  eller likande, på bakluckan. Men det är inte en RIKTIG FYRHJULSRIFT.
För många,  är i praktiken EN-hjulsdrivna..

Tror att toyota ha gjort någon modell med diffspärrar. Annars är det väl MB Geländewagen som tar sig fram och har spärrbar diff.
"TGB 11", vinnaren men är  kanske att se som överkurs.   :)
Toyota landcruiser? Men det är stora, tunga och dyra bilar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #25 skrivet: 21 dec-14 kl 10:33 »
Det hänger ju också på var man bor. Här blir det sällan mer än 20cm per snöfall, och plogas vägen så det inte ligger gamla synder kvar så fixar jag mig ut till asfalten med 2-hjulsdrift. Men har man sedan någon mil eller två att åka på oplogad mindre asfaltsväg klockan 04 så är det helt klart skönt med 4-hjulsdrift. När bilen drar på alla så blir den så mycket stabilare i modd och oplogat. Svärmor är väldigt nöjd med sin subaru forester och vi har haft en subaru legacy som privatbil.

Här plogas det rätt sent på dagen, och grannen längre in i skogen brukar rita streck i snön med sitt avgasrör ;D

Om du har bosatt dig där det finns öppna marker blir det andra förutsättningar. Åker man t ex ut på östgötaslätten när det blåst och snöat kan man mötas av drivor som inte går att satsa igenom. En snövinter skulle jag in till staden när det precis snöat färdigt. Jag hade då en renault traffic (lite större skåpbil på ca 2ton) och vid en av passagerna där skog fattas så sjönk farten från 80 till 30 i en driva.

Har föresten en släkting som köpte en sådan liten suzuki, fast den hette samuraj då, för han hade blivit förälskad i modellen. Visst tog han sig fram, men jag tror nog att han hade lite svårt att erkänna att den inte motsvarade förväntningarna. Bra när du väl är i skogen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #26 skrivet: 21 dec-14 kl 10:41 »
Är det inte snarare de nyare fyrhjulsdrivna bilarna som är sådana? Som hyundai santa fe eller volvos fyrhjulsdrivna modeller. Medan exempelvis audi eller subaru från 80-talet hade diffspärr och annat som är för dyrt idag

80- och 90-talets fyrhjulsdrivna bilar hade ofta diffspärrar och sånt som option som kunde beställas till, men det var inte alltid standardutrustning.  Det är ju alltför lätt gjort att köra sönder saker om en okunnig förare har diffspärrarna tillslagna vid fel tillfälle.
Åtminstone på VAG-bilar (VW, Audi, Skoda m fl) ska man se upp med att diffspärrarna som regel är vakuumstyrda, och det finns en massa vakuumslangar av tvivelaktig kvalitet här och var under bilen. Visserligen är det ju inte svårt att byta en trasig vakuumslang, men problemet är att om den har varit trasig länge så har det säkert kommit in fukt och vägsmuts i vakuumställdonen, som har fått dem att rosta ihop. Och då blir det mycket dyrare...

Tidigare i tråden nämndes antisladd- och antispinn-system. Man ska ha klart för sig att sådana system långt ifrån alltid är lyckade, det finns många fall där man har blivit stående i dåligt väglag med en framhjulsdriven bil med antispinn men där man helt klart hade kunnat ta sig fram om man hade fått stänga av systemet. Så om man ska köpa en sådan bil och har stora krav på framkomlighet, bör man se till att åtminstone antispinn går att stänga av.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #27 skrivet: 21 dec-14 kl 10:46 »
Tidigare i tråden nämndes antisladd- och antispinn-system. Man ska ha klart för sig att sådana system långt ifrån alltid är lyckade, det finns många fall där man har blivit stående i dåligt väglag med en framhjulsdriven bil med antispinn men där man helt klart hade kunnat ta sig fram om man hade fått stänga av systemet. Så om man ska köpa en sådan bil och har stora krav på framkomlighet, bör man se till att åtminstone antispinn går att stänga av.
Detta är mycket viktigt. Min förra bil var en suzuki swift och den tog sig inte uppför snöiga backar om man inte stängde av antispinnet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #28 skrivet: 21 dec-14 kl 10:47 »
Det där med enhjulsdrift spelar oftast ingen roll på vägen, det är när du sitter fast det är bra att kunna låsa allt. Mina japanska pickuper har diffbroms i bakaxeln och stumt mellan bak och framaxel, vilket oftast ställer till det när jag behöver använda fyrhjulsdriften på känsligt underlag. Aldrig svänga på fina gräsmattor...

Subarun hade ständig fyrhjulsdrift och diff utan broms mellan alla hjul, alltså räckte det att lyfta ett hjul för att bilen skulle bli kvar. Men med personbilsfjädring och bra däck så for den iväg bra mycket bättre än vad pickuperna med sin synbart bättre utrustning gör. Men den var ingen terrängbil.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #29 skrivet: 21 dec-14 kl 12:23 »
Något många glömmer är faktiskt handbromsen och fotbromsen.
Man kan bromsa sig ut en fastkörning med lite övning då en så kallad öppen diff styr kraften till det hjulet som har sämst fäste.
Andra trick att ta till är att släppa ut ett par hekto luft. Det innebär att däckens anliggningsyta ökar vilket ger mer fäste och bärighet. Detta trick hjälper även till att ge möjlighet att öka flexet vilket förhindrar diagonalspinn.
Det viktigaste i en fyrhjulsdriven bil är att man kan låsa fördelningslådan/centraldiffen så man skickar ut kraft både framåt och bakåt i lika delar.
Diffbroms i bakaxeln är bra men samtidigt en fara då den gör att hjulen helst vill åka lika fort hela tiden och då släpper det lätt. Titta på alla som sysslar med drifting.
En automatspärr låser men skall kunna släppa när belastningen blir för stor, detta händer sällan på snö eller is. Och effekten blir den samma som med broms.
En låsbar spärr, det finns helektriska, vakuum, tryck, och helt mekaniska är bra men dom låser fullt och riskerar att man drar sönder annat om man får superbra fäste. Dessutom är det som Torbjörn skriver risk att dom satt igen sig av olika skäl.
Så för en bil som inte används till avancerad terrängkörning så är det enligt mig bäst att ha det enkelt med en öppen diff. Då har man bra körstabilitet och förhållandevis bra framkomlighet.

Men nu är det inte så att jag rackar ner på denna helt formidabla extrautrustning inte alls. Utan det grundar sig i mer än 20 års terrängbilsåkande och testande av olika lösningar.
Och mindre prylar som krånglar är både snällt mot humöret, knogarna och plånboken.
Utan ger en möjlighet att utvecklas som användare av utrustningen genom bättre planering och underhåll.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #30 skrivet: 21 dec-14 kl 13:52 »
Det viktigaste är att hålla momentum för att använda bilens levande vikt. Med min Kangoo har jag utan problem kört i en halvmeter nysnö och genom snövallar. Så länge man inte stannar går det bra. Stannar man får man preparera startspår med bilen. Ser ingen anledning att ha fyrhjulsdrift nedanför snösverige. I Norrland är det mer motiverat.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #31 skrivet: 21 dec-14 kl 15:12 »
Det viktigaste är att hålla momentum för att använda bilens levande vikt. Med min Kangoo har jag utan problem kört i en halvmeter nysnö och genom snövallar. Så länge man inte stannar går det bra. Stannar man får man preparera startspår med bilen. Ser ingen anledning att ha fyrhjulsdrift nedanför snösverige. I Norrland är det mer motiverat.
Ja, det är bara några enstaka dagar varje år det skulle ha varit till nytta, och de dagarna klarar man ju i alla fall på något vis. Resten av året innebär fyrhjulsdriften bara mer mekanik som skall snurra med och får bilen att dra mer bränsle

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #32 skrivet: 21 dec-14 kl 15:17 »
Jag klarar mig bra med en Opel Kadett E. Framhjulsdrift och ingen differentialspärr eller annan tilläggsutrustning. Den har extremt hög markfrigång för att vara en tvåhjulsdriven småbil och så har den relativt bra viktfördelning. En rejäl snöspade är viktigt att ha med för då kan man skotta loss sig och ta ny fart då man har fastnat. Bra dubbdäck är viktiga för vägegenskaperna är ju inte de bästa.

Jag anser att manuell växellåda och koppling är ett absolut krav om man bor på landet och kör med en tvåhjulsdriven bil. Då man kör fast är det bara att skotta bort litet snö och så kan man gunga loss bilen med kopplingen. Det går inte att göra med en automatväxlad bil.
Precis som Rubensgården och Svarta Fåret skriver så skall man ha en speciell teknik då man kör i snö. Det gäller att hålla fart på bilen hela tiden men inte heller köra för hårt för då hamnar man upp och ned i skogen. Man lär sig med tiden.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

andtol

  • Gäst
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #33 skrivet: 21 dec-14 kl 19:52 »
Jag tycker vår Toyota Yaris är en riktigt bra vinterbil. Med bra dubbdäck så klarar den snö och slask bra. Perfekt som pendlarbil också eftersom den drar bara 0,6. Vi behövde en bil som alltid fungerar så vi köpte en lite nyare modell.

De 0-3 ggr/år man verkligen behöver fyrhjulsdrift så brukar man vara ursäktad om man kommer försent till jobbet. Alternativt sover över så man slipper köra i snöoväder.

Men det verkar som TS vill ha argument för en lite manligare bil... ;)

Sen skulle jag nog välja en Volvo kombi eller liknande som familjebil och andrabil. En kan dra släp, packar bra, är oömtålig och skön att köra. Det är inte så farligt att den drar nästan en liter per mil för den köra minst. Välj dock inte en Ford Mondeo, den är inte rolig. ;)

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #34 skrivet: 21 dec-14 kl 21:41 »
Jag har haft ett flertal olika 4wd bland annat en G-vagen en ytterst manlig bil med hydrauliska diffspärrar både fram och bak men absolut en av dom sämsta vad gäller framkomlighet dock betydligt bättre än volvo 740.Jag hade en Suzuki 413 det är väl ungefär motsvarigheten till jimny,skuttig, liten,och med tejpat kapell hade den absolut den bästa framkomligheten Suzuki grand vitara trivdes jag också väldigt bra med men den drog förfärligt mycket bensin.Om behov finns för fyrhjulsdrift är självklart avhängt av var och hur man bor om man vill ha kärra med sig vintertid osv och absolut om man har barn i bilen.Jag har 4km till allmän väg och kommunal snöröjning men efter som jag skall på jobb är inte alltid vägen plogad och vid stora mängder blötsnö eller isgata anser ju jag att fyrhjulsdriften är helt överlägsen.Nu kör jag en Honda hrv vilken jag trivs alldeles utmärkt med och byter troligen upp mig till en crv när denna gjort sitt. Givetvis är körteknik a och o i sammanhanget men att satsa upp för en isig norrbacke med en 740(en väldigt bra balanserad bil hur lätt som hels att ställa upp) på tvärställ har i alla fall avtagit för mig med åren det räcker gott att få fäste när man skall ner för ....... Min allmänna erfarenhet är att lite lättare bilar oftast klarar sig bättre i mycket snö och skulle man råka dyka ner i ett krondike så kan man klara sig med grannens traktor och slippa vänta på lastmaskin eller bärgare.   

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #35 skrivet: 22 dec-14 kl 10:56 »
"Livet på landet" cirkulerar inte enbart kring valet av 4 hjulsdrivet, utan lika mycket att ha en "hållbar och o-öm" bil som pallar med "tjälskott, potthål, tvättbräda, lervälling", osv, utan att lämna "halva framvagnen" efter sig,,,,( modernare std Volvo tex).

Sådana omständigheter kommer man sällan ifrån under årets 12 månader, även om vägunderhållet är bra.





 

Rubensgården

  • Gäst
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #36 skrivet: 22 dec-14 kl 12:03 »
Hade en Volvo som lånetjänstebil för två år sedan. I djup snö gick antispinnen in så hårt att motorn inte orkade driva på ettans växel trots full gas. Med urkopplad antispinn var det bättre men fick ta så mycket fart att jag slog underredet i berget.

stadsflykt

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #37 skrivet: 22 dec-14 kl 22:00 »
Tack för alla synpunkter och tips.

Kan nu meddela att det blev en...Toyota Corolla kombi -95, tvåhjulsdrift!

Hittade ett sånt fint och billigt exemplar att jag inte kunde låta bli. Med bra dubbdäck och snökjedjor i beredskap ska det nog funka, får väl utvärdera efter första vintern och ta ett nytt beslut om det går illa...

Drifsäker tror jag iaf den är.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #38 skrivet: 22 dec-14 kl 22:15 »
Tack för alla synpunkter och tips.

Kan nu meddela att det blev en...Toyota Corolla kombi -95, tvåhjulsdrift!

Hittade ett sånt fint och billigt exemplar att jag inte kunde låta bli. Med bra dubbdäck och snökjedjor i beredskap ska det nog funka, får väl utvärdera efter första vintern och ta ett nytt beslut om det går illa...

Drifsäker tror jag iaf den är.

Enhjulsdriven.    För du har väl inte svetsad/ spärrad diff?
Ett bra val.  Toyota har fått väldigt bra kritik under många år för sin hållbarhet och driftsäkerhet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #39 skrivet: 23 dec-14 kl 07:23 »
Hade en Volvo som lånetjänstebil för två år sedan. I djup snö gick antispinnen in så hårt att motorn inte orkade driva på ettans växel trots full gas. Med urkopplad antispinn var det bättre men fick ta så mycket fart att jag slog underredet i berget.
Det hade aaaldrig hänt med en 140/240/740/940 ;D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser