Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inget tryck i duschen  (läst 9274 gånger)

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
Inget tryck i duschen
« skrivet: 24 okt-16 kl 12:34 »
Är helt ny på detta med brunnar, tankar,  rör etc. Så istället för att börja ämnet med att snöa iväg med bilder osv så går jag rakt på sak, så utgår vi därifrån.

Det är ett VÄLDIGT dåligt tryck i duschen. Vattnet knappt rinner ut. Det är bättre i köket. Dock kommer vattnet pulserandes där. Varmvatten beredaren (Tror jag den heter ) står i badrummet och pumpen och några tankar står i en separat byggnad utanför huset.

Alltså,  jag måste få ett bättre tryck i duschen..Vad kan problemet vara och vart ska jag börja?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #1 skrivet: 24 okt-16 kl 13:12 »
Mitt första tips är att kolla alla små silar som kan sitta på olika ställen.

T.ex. i ändarna på anslutningsslangar, duschslangen, duschmunstycket och kanske andra ställen.

Jag fick ofta rensa silarna på anslutningsslangen till toan och även till duschblandaren när vi hade egen brunn.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #2 skrivet: 24 okt-16 kl 14:13 »
Många duschblandare har silar på inloppet också, man får skruva loss termostatblandaren från väggen för att komma åt att rensa dem.

Jag antar att det finns en manometer någonstans i närheten av vattenpumpen, kolla vad den visar för tryck och mellan vilka tryckgränser pumpen arbetar.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #3 skrivet: 24 okt-16 kl 16:01 »
min duschblandare visar liknande symptom ibland. det brukar hjälpa med att rensa silarna. Jag har en FM mattsson och där sitter silarna på ovansidan. Ser ut som lock med ett spår i,lossas med hjälp av en STOR spårskruvmejsel. Under detta lock sitter silen,finns två,en på varje sida,(varm o kallvatten).

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #4 skrivet: 24 okt-16 kl 17:13 »
Om man har ständiga problem med igensatta silar så kan man sätta upp en lite större sil (eller om man vill kalla det filter) på inkommande vatten till huset.
Får man bara skräp på varmvattnet och inte på kallvattnet kan det vara fullt med avlagringar i varmvattenberedaren, som lossnar allteftersom. Det kanske går att skruva loss elpatronen eller offeranoden för att besiktiga beredaren invändigt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14415
    • Östergötland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #5 skrivet: 24 okt-16 kl 18:51 »
Att vattnet pulserar kan bero på att det är mycket lite luft i hydroforen. När det pulserar så åker det dessutom lättare med skit i rören.

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #6 skrivet: 25 okt-16 kl 17:58 »
Jag märker att pumpen slår på och av hela tiden när jsg öppnar kranarna. Samband? Den ska väl gå en stund? Bar mätaren studsar samtidigt

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #7 skrivet: 25 okt-16 kl 18:48 »
För mycket vatten=för lite luft i hydroforen.
Stäng av pumpen. Tappa ur så mycket vatten du kan. Öppna så högt upp det går på hyroforen och släpp in luft. Återmontera.
Hjälper inte det kan du montera en luftnippel så du kan pumpa upp ett lufttryck i hydroforen. Nippeln skall du placera så högt som möjligt.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #8 skrivet: 25 okt-16 kl 19:30 »
För mycket vatten=för lite luft i hydroforen.
Stäng av pumpen. Tappa ur så mycket vatten du kan. Öppna så högt upp det går på hyroforen och släpp in luft. Återmontera.
Hjälper inte det kan du montera en luftnippel så du kan pumpa upp ett lufttryck i hydroforen. Nippeln skall du placera så högt som möjligt.

Grymt!!! Det där gjorde verkligen skillnad! Nu håller inte pumpen på att dumma sig.

Sprutar jag i luft till 3 bar så är bättre tryck i duschen. Dock arbetar pumpen bara upp den till 2.2 - 2.5 bar. Bättre tryck än förut. Men tycker ändå det är för dåligt tryck i duschen.

Måste säga det att den hjälpen jag fått här är otrolig. Och på så kort tid också. Guld medaljer till er :)

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #9 skrivet: 25 okt-16 kl 19:38 »
 :'(Dock verkar den tappa tryck. Min flickvän vrålar från duschen här att trycket blev sämre efter ett tag  :/
« Senast ändrad: 25 okt-16 kl 21:12 av Superkissekatten »

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #10 skrivet: 25 okt-16 kl 19:56 »
Pumpen


Hydrofor och Filter?


« Senast ändrad: 26 okt-16 kl 07:17 av Superkissekatten »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14415
    • Östergötland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #11 skrivet: 25 okt-16 kl 22:56 »
Om pumpen jobbar upp trycket relativt fort så kan du höja det tryck som den slår ifrån vid. Tror den där pumpen skall kunna ge 4 bar om den är frisk.

Trycket ställer du genom att skruva åt muttern på den skruv som har den stora fjädern under locket på den gråa dosan som skymtar mellan hydroforen och filtret. Akta dig så du inte får en stöt, för det är naken el under locket. Prova att skruva åt några varv och se så att pumpen verkligen orkar upp i det ökade trycket. Inte bra om den inte orkar upp i tryck, för då stänger den inte av utan bara går och går.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #12 skrivet: 25 okt-16 kl 22:58 »
Vackert! Nu har du ringat in problemet en smula.
Verkar som 3 bar gav ett acceptabelt tryck i duschen. Bra. Då gäller det att hålla trycket på minst 3 bar.
Om du inte tappar vatten och trycket ändå sjunker kan det bero på olika saker.
1. Det uppenbara, du kan ha en läcka i systemet.
2. Pumpen har ett inre läckage. Byt pump...eller sätt en backventil mellan pump och hydrofor.
3. Hur stor är höjdskillnaden mellan hydrofor och dusch? Har du duschen på våning 2?
4. 1 bar orkar lyfta vatten 9.81 meter. Säg att du har 10 meter mellan hydrofor och duschutlopp. Det fodrar 1.02 bar enkom för att vattnet skall orka ut ur         duschmunstycket. Börjar du på 3 bar har du kvar 1.98 bar som kan ge tryck. Det kanske inte är tillräckligt för att duschandet skall kännas bra. Är höjdskillnaden ännu större blir likaledes besvären det också.
5. vid 2.5 bar kan du som mest få ut vatten ur en öppen kran vid 24.5 meters höjskillnad.
6. Ställ om tryckströmbrytaren på pumpen så att den startar vid 3 bar och slutar vid ca 4 bar.

"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #13 skrivet: 26 okt-16 kl 07:28 »
Vackert! Nu har du ringat in problemet en smula.
Verkar som 3 bar gav ett acceptabelt tryck i duschen. Bra. Då gäller det att hålla trycket på minst 3 bar.
Om du inte tappar vatten och trycket ändå sjunker kan det bero på olika saker.
1. Det uppenbara, du kan ha en läcka i systemet.
2. Pumpen har ett inre läckage. Byt pump...eller sätt en backventil mellan pump och hydrofor.
3. Hur stor är höjdskillnaden mellan hydrofor och dusch? Har du duschen på våning 2?
4. 1 bar orkar lyfta vatten 9.81 meter. Säg att du har 10 meter mellan hydrofor och duschutlopp. Det fodrar 1.02 bar enkom för att vattnet skall orka ut ur         duschmunstycket. Börjar du på 3 bar har du kvar 1.98 bar som kan ge tryck. Det kanske inte är tillräckligt för att duschandet skall kännas bra. Är höjdskillnaden ännu större blir likaledes besvären det också.
5. vid 2.5 bar kan du som mest få ut vatten ur en öppen kran vid 24.5 meters höjskillnad.
6. Ställ om tryckströmbrytaren på pumpen så att den startar vid 3 bar och slutar vid ca 4 bar.

Hur ställer jag den är det locket på själva pumpen? Eller är det den gråa dosan mellan  Hydroforen och filtret som Själv är bäste dräng skriver om?

För om det är på pumpen du menar så får jag inte upp locket. Den verkar vara siliconad. Går säkert med lite jävlar anama. Men vill kolla med er innan jag ger mig på det.

Är på jobbet så får bli att pröva ikväll. 

Pumpen står i en separat byggnad kanske 10 meter  från huset. Huset är ett litet upprustat torp där duschen står på markvåning. Varmvatten värms utav en vedeldad panna strax utanför duschen, eller en varmvattenberedare som står i badrummet. Om det har någon betydelse.

Tycker det är krångligt. Väldigt mycket rattar, kranar och rör hit och dit :)

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #14 skrivet: 26 okt-16 kl 07:31 »
Borde starta en ny tråd då frågan handlar om något annat. Men prövar ändå när ni ändå finns i den här tråden. Vattnet är gult. Kalk och järn?  Ser lite oaptitligt ut. Finns det något att göra åt det?  Min logik säger dock att det är något med filtret?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #15 skrivet: 26 okt-16 kl 08:57 »
Tryckströmbrytaren, även kallad pressostat, är den gråa dosan som det talas om i tråden. Som sagt, finns det spänningsförande elanslutningar inne i den så man bör göra den spänningslös (skruva ur säkringar, dra ur stickpropp, slå från arbetsbrytare eller något liknande) innan man tar av locket.  Ofta står anvisningar för inställning på en klisterlapp på insidan av locket.

Beträffande filter och vattenkvalitet, så börja med att kolla vad det är för filter som sitter där och vad för slags föroreningar det är gjort för att ta bort från vattnet. Förhoppningsvis kanske installatören eller tidigare ägare till anläggningen har lämnat kvar manualer och andra papper. Det kan tänkas att filtret ska backspolas regelbundet (en del filter har automatik för att sköta sådant själva, på andra måste man göra det för hand), eller att filtermassan ska bytas med några års mellanrum.  Om vattentrycket har varit lågt och pulserande så kan det göra att ev automatisk backspolning inte har fungerat som den ska på länge.

Det finns tidigare trådar här där det finns tips om hur man kan göra för att själv göra en grov analys av vattnet och bedöma vad för slags problem det kan vara med det. T ex ger ju järn bruna avlagringar i tvättställ och diskhoar, koppar ger gröna avlagringar, hårt vatten går inte att brygga vanligt mellanrostat kaffe på utan man måste ta till mörkrost eller skånerost för att få smak på det (hårt vatten gör också att billiga maskindiskmedel inte fungerar och man måste ta mer än vanligt av tvål, schampo, handdiskmedel mm), humus i vattnet gör oftast att det luktar och smakar dy, osv osv.
Det kan också vara intressant att hälla upp ett vattenprov i en glasflaska och låta den stå några dagar för att se om gulfärgen blir kvar eller om vattnet så småningom klarnar och det blir en fällning på botten.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14415
    • Östergötland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #16 skrivet: 26 okt-16 kl 09:00 »
Den gråa dosan är den som håller koll på när pumpen skall starta/stoppa. Heter tryckströmbrytare. Det är den du skall skruva av locket på. Förutom eltåtarna som du skall akta dig för så finns det (oftast) en mutter på en skruv som kommer upp i en lite större fjäder. Genom att dra åt den muttern så trycker du ihop fjädern och vattnet måste upp i högre tryck innan brytaren slår ifrån. Det sitter också en liten skruv vid sidan av fjädern och med den ställer du hur stor skillnad det skall vara på start och stopp-tryck.

Locket på pumpen döljer bara el-tåtar, så det behöver du inte skruva av.

Förmodligen är det dags att rengöra ditt filter. Det är ett backspolningsbart filter, men jag vet inte riktigt hur det där fungerar och om det räcker med backspolning eller om du behöver byta filtermassan.


Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #17 skrivet: 26 okt-16 kl 18:15 »
Har du ett Göingefilter? I så fall kan det finnas bruksanvisningar på nätet. Om du söker på: instruktion Göingefilter.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #18 skrivet: 26 okt-16 kl 23:34 »
Om man klickar upp bilden och tittar närmare så är det inte helt omöjligt att det står "Göingefiltret" på det. Men vad som är än mer intressant, är trevägskranen ovanpå filtret med markeringarna "Filtrering" och "Spolning". Det tyder på att filtret ska backspolas manuellt med jämna mellanrum.  Hur ofta det ska göras beror på hur stor vattenförbrukningen är, hur förorenat vattnet är och inte minst vilken sorts filtermassa filtret är fyllt med, samma filterburk kan fyllas med olika massor beroende på vilka slags otrevligheter man vill bli av med ur vattnet. Typiskt kan man räkna med att backspolning kan behöva göras från någon gång per månad upp till en gång per dygn.

Den smala höga saken bakom filtret kan kanske vara en anordning för syrsättning av vattnet, för att i kombination med det stora filtret ta bort svavelväte och andra illaluktande gaser.  Den lilla röda cirkulationspumpen framför hydroforen undrar jag vad den ska fylla för funktion, men det kan vara bra att se till att den verkligen fungerar. Svårt att säga på rak arm om den ska vara igång ständigt, eller kanske bara vid backspolning, eller om den ska gå på timer och t ex köras ett visst antal timmar per dygn.

Det vore nog bra att försöka hitta dokumentation om just den här installationen, om det inte finns några papper kvar i huset kanske det går att spåra via filtertillverkaren med ledning av något serienummer eller liknande.

Jag ser att någon har ersatt hydroforens vattenståndsglas med ett kopparrör - kanske en nödfallsreparation då man inte hade något glasrör tillgängligt. Det verkar som om hydroforen har en schraderventil för luftpåfyllning längst upp, det tyder på att man har tänkt sig att ha ett visst förladdningstryck i den och inte nöja sig med bara atmosfärstryck. Det brukar vara lagom med ett förladdningstryck på ca 90 % av pressostatens tillslagstryck.  Om t ex pumpen startar då trycket har sjunkit till 2,0 bar, så bör förladdningstrycket vara 2 x 0,9 = 1,8 bar.  Mät detta tryck då hydroforen är ganska tom på vatten - då nivån går upp till någonstans mellan rensluckan och vattenståndsglasets undre ände.

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Inget tryck i duschen
« Svar #19 skrivet: 05 jan-17 kl 11:28 »
Den här tråden hade jag glömt. Jag kan säga det att jag fyllde på luft i hydroforen ökade trycket en aning. Men det som verkligen gjorde skillnad var att rengöra alla filter på slangar och och dyl i dushen. Tack för all hjälp! Ni har varit fantastiska! Läs gärna min nya tråd då jag har ytterligare problem med mitt system.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen, Oskari, olleryd, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser