Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bigården - Bildtråd  (läst 80668 gånger)

Magnus_Hammargren

• Gäst
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #320 skrivet: 30 nov-15 kl 08:51 »
Mina skrotade husvagnsunderreden som är anpassade för bikupor är klassade som just "Efterfordon" av Trafikpolisen i skåne!
På transportstyrelsen står att läsa: "Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods"
Personligen tycker jag att vandringsbikupor är mer att jämställa med arbetsredskap (typ kompressor) än vad en båt är, så det borde självklart gå att få det som efterfordon LGF.

Men finns det prejudikat? Eller har de släp som redan använts inom vandringsbiodling varit av blandad typ med godtycke? Och vilken myndighet har avgörandet? Är det verkligen lokala polismyndigheten som CMB skrev?

/M

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #321 skrivet: 30 nov-15 kl 13:16 »
Polisen poängterade att jag har gjort helt  rätt som rivit bort flaket och byggt bänkar avsedda för spännbands-förankrade bikupor lastade med Api-liften.

Jämför med tex kanot-trailer, där kan du inte heller lasta annat än just kanoter förklarade de för mig... Hade flaket varit plant hade det däremot icke gått som "Efterfordon".
Egenföretagare som lever på bi, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, honung, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

Toll

• En man i sina bästa år!
    • Småland
« Svar #322 skrivet: 17 jan-16 kl 14:36 »

Hittade några bin som varit tidiga i år.
En gubbe kan inte gräla ensam och ett vedträ kan inte brinna ensamt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser