Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pollenfälla  (läst 126 gånger)

Fundersam

• Västmanland
Pollenfälla
« skrivet: 01 jan-18 kl 13:45 »
Jag provade under föregående säsong att skörda pollen från några samhällen med hjälp av pollenfällor man monterar frampå kupan vid flustret, men tyckte inte alls att de fungerade bra. Bina började gnaga nya öppningar runt pollenfällan och inte kom det mycket pollen i dem heller. Jag har tittat lite på en bottenfälla som heter Sundance som "sägs" fungera bra. Priset är dock ca tusenlappen per styck. Sedan såg jag att LP säljer en pollenbotten som kallas honungsmannen för 750:- stycket. Är det någon som har erfarenhet av denna? Vet någon om dessa pollenbottnar fungerar överhuvudtaget?

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
SV: Pollenfälla
« Svar #1 skrivet: 01 jan-18 kl 19:03 »
Sundance är klart överlägsen. Inte minst då man betänker hur rent pollen det är ifrån den fällan jämfört med tex honungsmannens. Att lägga mindre tid på rensning ger garanterat igen merkostnaden för Sundance med råge på en enda säsong.
Egenföretagare som lever på bi, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, honung, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser