Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samodling  (läst 3556 gånger)

alehajo

  • Inlägg: 0
    • Småland
Samodling
« skrivet: 22 nov-16 kl 17:03 »
Hej

Sitter och funderar lite över årets resultat av odlingen och undrar - vad innebär det egentligen att två växter inte ska samodlas..
Innebär det att de inte får vara i samma trädgård, på samma sida om huset, bredvid varandra i krukor eller i samma pallkrage? HUr långt ifrån varandra måste de vara för att denna negativa effekt ska minska/försvinna? Eller räcker det med att de inte delar jord?

Mvh alehajo

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Samodling
« Svar #1 skrivet: 22 nov-16 kl 18:59 »
Det beror ju på vad orsaken till att de inte skall samodlas är? Man bör ju t ex inte odla potatis och tomater nära varandra. Potatisbladmögel på potatisen drabbar tomaterna mycket hårdare, därför måste tomaterna odlas i växhus eller på stort avstånd från potatisen. Men är det inte fråga om vinddrivna sjukdomar, så behöver ju inte avståndet vara så stort

alehajo

  • Inlägg: 0
    • Småland
SV: Samodling
« Svar #2 skrivet: 23 nov-16 kl 21:20 »
Det gäller bönor och lök, och jag har faktiskt ingen aning om varför de inte ska samodlas?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Samodling
« Svar #3 skrivet: 24 nov-16 kl 08:14 »
Jag kan rekommendera Skilnadens trädgård. En väldigt intressant sajt om odling och självförsörjning. Hon odlar det mesta tillsammans utan problem.
kretslopp

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Samodling
« Svar #4 skrivet: 24 nov-16 kl 10:56 »
Tycker detta passar in även om det leder åt andra hållet.
Odlar alltid tomater ihop med Tagetes, för att tagetesen tar hand om nematoder i jorden och håller på så sätt tomaterna friska. Dessutom är det vackert ihop! Vilket inte är fel!

alehajo

  • Inlägg: 0
    • Småland
SV: Samodling
« Svar #5 skrivet: 24 nov-16 kl 16:39 »
Okej, någon som vet varför specifikt bönor och lök inte ska odlas tillsammans?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Samodling
« Svar #6 skrivet: 24 nov-16 kl 17:11 »
Allelopati beror vanligen på att växtens rötter , eller hela växten avger ämnen som hindrar andra växter (antingen alla andra växter, eller bara specifika växter), från att växa optimalt. Jag vet inte vad det är som lök avger, men när man förvarar lök, så kan de ju precis som t ex äpplen avge etylengas, som endel växter kan vara mycket känsliga för.  Men man behöver inte plantera dem speciellt långt från varandra

http://www.naturallivingideas.com/incompatible-plants/

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Samodling
« Svar #7 skrivet: 28 nov-16 kl 16:18 »
Angående bönor och lök.
Jag vet inte varför eller hur de påverkar varandra. Men i år testade jag att plantera lök (vitlök och purjo) brevid bönor. De delade inte jord men stod precis bredvid varandra i murade odlingsgropar. Såg inget konstigt där.
Däremot mådde tomaterna inte bra av att ha kål som granne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser